۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84418603
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موزه تاریخ طبیعی گیلان به سبب آموزش زیست محیطی تقدیر شد

رشت – ایرنا – برنامه ریزی و آموزش زیست محیطی سبب تقدیر کشوری از فعالیت موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان شده است.

پس از انتشار نامه قدردانی میرسیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران از فعالیت موزه یاد شده مسئول موزه مذکور گفت: بیشترین مخاطبان موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی گیلان نسل جدید و جوانان هستند و فعالیت این موزه بر موضوع آموزش و حفاظت متمرکز شده است.

حمیرا صفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موزه در بنایی ۴۰۰ متری، دارای ۶۰۰ نمونه گیاهی، جانوری و  فسیلی از استان است و در انواع مختلف مناطق تحت حفاظت این اداره کل در آن بازسازی شده است.

وی موزه های باز را از مقبول ترین نوع موزه در جهان توصیق کرد و ادامه داد: گیلان در این زمینه توانسته در راستای آموزش‌های زیست‌محیطی گام بردارد و تلاش می شود همان مناطق رویشگاه میراث طبیعی چون رویشگاه سوسن چلچراغ به عنوان موزه درجا برای آموزش و معرفی مورد بهره برداری قرار گیرد.

در روزهای اخیر رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) در نامه‌ای خطاب به ساسان کفایی مدیرکل محیط زیست گیلان، از زحمات، تلاش‌ها و همیاری‌های ارزنده موزه محیط زیست گیلان در ارائه خدمات مرتبط با موزه در فضای مجازی و در راستای تحقق شعار ایکوم تشکر و قدردانی کرد.

محیط طباطبایی در این نامه، ضمن قدردانی از حضور فعال اداره کل حفاطت محیط زیست گیلان در سیزدهمین دوره برگزاری آئین موزه برتر گفت: ایکوم ایران ضمن آرزوی موفقیت و توفیق روز افزون برای همیاران گرانمایه آن موزه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، امیدوار است در سال جاری نیز شاهد حضور فعال و موثر موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان در جمع خانواده موزه‌های کشور باشد.

کمیته ملی موزه ها (ایکوم ایران)همزمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها؛ موزه های برتر سال  ۱۴۰۰ را معرفی کرد. این دوره از آیین انتخاب موزه‌های برتر کشور با توجه به پاندمی کرونا، به صورت دوسالانه برگزار شد و عملکرد موزه‌ها در ۱۴ شاخص و  چهار گروه   موزه های خصوصی، موزه های دولتی کوچک، متوسط و بزرگ، بر اساس اقدامات انجام شده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مورد ارزیابی قرار گرفت .

۱۹موزه در گیلان وجود دارد که ۱۵ موزه از این تعداد فعال است؛گنجینه رشت، موزه های میراث روستایی گیلان، موزه فومن و نیز تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.

علاوه بر اینها موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، قلعه رودخان، موزه فرهاد شرفی ماسوله، موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی، عشایری سوباتان، تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha