۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۳
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84419173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز عملیات گمانه زنی لایه نگاری بافت تاریخی شهر انزلی

رشت- ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بندر انزلی از آغاز عملیات گمانه زنی به منظور لایه نگاری بافت تاریخی شهر انزلی به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور خبر داد .

به گزارش ایرنا ، پیمان تنگ بریس روز چهارشنبه در حاشیه این پروژه حفاری که در منطقه کهنه بازار انزلی در حال انجام است در جمع خبرنگاران گفت: گمانه‌زنی مذکور به منظور لایه‌نگاری در بافت تاریخی بندر انزلی در حال انجام است و اثرات و نتایج این اقدامات ارزشمند به حفظ هویت تاریخی این شهر کمک خواهد کرد و زمینه را برای دستیابی بیشتر محققان و علاقمندان به داده های نوین پژوهشهای باستان شناسی در حوزه خزر فراهم‌می کند .

وی افزود : فعالیت های پژوهشی و میدانی با استناد به شواهد باستانشناسی یکباره به نتیجه نمی‌رسد و یک اقدام مستمر و طولانی است.

تنگ بریس خاطر نشان کرد : لایه‌های فرهنگی تاریخی هر منطقه ارزشمند است اما سایر دستگاه‌ها با بی تدبیری ناشی از بی‌اطلاعی این لایه‌های فرهنگی و ارزشمند را با اسامی متعدد به گونه جبران ناپذیری از بین می برند.

سرپرست هیأت باستان‌ شناسی مستقر در کهنه بازار انزلی نیز گفت: در حال حاضر برای پنج نقطه از شهر مجوز حفاری صادر شده است و این برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری در بافت تاریخی بندرانزلی نخستین مطالعات میدانی باستان‌شناسی در این شهرستان است .

محمدرضا باقریان بیان کرد : مطالعاتی نیز در خصوص پیشینه پژوهشی تاریخ و تاریخ معماری شهر بندرانزلی صورت یافته اما هیچ‌گونه مطالعات باستان‌شناسی در این شهر انجام نشده است.

وی یاد آوری کرد : داده‌های فرهنگی و سفالینه‌های احتمالی حاصل از این کارمیدانی به تدوین تاریخی معتبر از شهر بندرانزلی کمک خواهد کرد .

شهر انزلی با قدمت تاریخی کهن و منحصر بفرد به‌عنوان دروازه تمدن که همواره مورد توجه سفرنامه نویسان مشهور دنیا و تاریخ‌نگاران معتبر بوده قابلیت توجه بیشتر پژوهشگران عرصه میراث‌فرهنگی و جامعه شناسی را دارد .

تاکنون ۲۳ اثر تاریخی در شهرستان بندر انزلی به ثبت رسیده و چند اثر نیز در در مرحله ثبت قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha