وزیرکشاورزی جمهوری تاتارستان خواستار همکاری اقتصادی گسترده با ایران شد

مسکو - ایرنا - «مراد زبارف» وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان روسیه در دیدار با «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به ظرفیت های بالای کشاورزی و دامداری دو طرف خواستار برقراری همکاری گسترده با ایران شد.

 به گزارش ایرنا از کازان، مراد زبارف با بیان اینکه ۱۰۰۰ شرکت مختلف در زمینه کشاورزی تولیدات دامی  در جمهوری تاتارستان فعال است، گفت سال گذشته به ارزش ۲۸۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادرات داشتیم. 

 وی خاطر نشان کرد این جمهوری در زمینه تولیدات دامی و کشاورزی در روسیه مقام اول را دارد. 

 مراد زبارف گفت: این جمهوری همچنین در زمینه محصولات حلال فعالیت های گسترده ای دارد  و فقط سال گذشته ۳۰۰ هزار تن محصول حلال تولید شد. 

وی خواستار این شد که با تشکیل کارگروهی اولویت های دو طرف مشخص و مقدمات همکاری های در زمینه های کشاورزی و  تولیدات دامی آغاز شود  و در واقع  ایران و تاتارستان تولید مشترک داشته باشند. 

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با استقبال از پیشنهاد وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان گفت: با وجود روابط نزدیک دو کشور ایران و روسیه در حوزه های  سیاسی نظامی و فنی اما دو طرف در بخش فرهنگی و اقتصادی  مناسب تعاملات ضعیفی دارند.

وی گفت : در عین حال با وجود شرایط  سخت کرونایی و فشارهای تحریمی تبادل تجاری دو کشور در سال گذشته ۴۴ درصد و میزان صادرات ایران به روسیه ۱۰۵ درصد افزایش یافت. 

سفیر کشورمان  با استقبال از  پیشنهاد وزیر کشاورزی گفت:  طی یک ماه آینده شرایط تشکیل این کارگروه فراهم شود و دو طرف با اولویت بندی نیازها شرایط آغاز همکاری فراهم شود.

 جلالی گفت :در شرایطی که ایران و چمهوری تاتارستان ظرفیت هظرفیت های خوبی برای همکاری دارند ولی عملا دو طرف صادرات وارداتی ندارند. .

وی همچنین خواستار ایجاد مرکز تجاری ایرانیان در کازان برای عرضه محصولات دامی و کشاورزی شد که با موافقت وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان مواجه شد.

در این نشست مقرر شد دو طرف طی دو ماه آینده زمینه تشکیل کارگروهی برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی فراهم کنند و مجددا َ سفیر ایران  سفری به این‌ جمهوری داشته باشد.

دوازدهمین نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام با حضور ایران در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه از رور چهارشنبه آغاز بکار کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از طرف کشورمان در این نشست بین المللی حضور دارد.   

در جلسه های عمومی و تخصصی این نشست که  دیروز و  امروز (پنجشنبه) در کازان برگزار ‌شد  نمایندگانی از ۶۰ کشور و ۳۳ جمهوری و استان روسیه و موضوعاتی همچون همکاریهای روسیه با کشورهای اسلامی، مسائل بانکی و بانکداری اسلامی و گسترش همکاریهای اقتصادی مناطق روسیه با کشورهای مسلمان در دستور کار نشست قرار دادند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha