۲۳ هزار هکتار جالیز خراسان رضوی زیر کشت خربزه است

مشهد- ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به آغاز فصل برداشت خربزه از کشتزارهای جالیز این استان اشاره و بیان کرد: امسال ۲۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین در این استان به کشت این محصول اختصاص یافت.

فرزاد عدالتیان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بطور میانگین ۲۲.۵ تن خربزه از هر هکتار جالیز زیر کشت این محصول برداشت می‌شود.

وی "خاتونی" را بیشترین رقم محصول جالیزی خربزه در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: دیگر ارقام خربزه شامل قصری، جیم‌آبادی، مه‌ولاتی، درگزی و چهارجویی نیز در جالیزهای این استان کشت و به بازار مصرف عرضه می‌شوند. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: جالیزهای عمده کشت و تولید خربزه در این استان مربوط به تربت‌جام با سطح کشت ۱۱ هزار هکتار و پس از آن تایباد در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار و همچنین مشهد با کشت خربزه در هزار و ۹۸۷ هکتار جالیز است. 

وی گفت: استفاده از کشت نشایی (نشای آماده داخل سینی) با توجه به مزیتهای این روش در جالیزهای خربزه بسیار رواج دارد بطوری که امسال ۶ هزار هکتار جالیز در خراسان رضوی به روش نشایی زیرکشت خربزه رفت. 

عدالتیان همچنین بر اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: کشت خربزه با همین ملاحظه در حدود ۲۰ هزار هکتار از جالیزهای خراسان رضوی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و کنترل غیرشیمیایی علفهای هرز، با استفاده از "مالچ پلاستیک" صورت گرفته است. 

"مالچ یا خاکپوش" در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی به ماده‌ای گفته می‌شود که به عنوان "پوشش روی سطح خاک" پخش یا پاشیده شود.

گرچه کشاورزان و باغبانان از دیرباز از "مالچهای طبیعی" نظیر علوفه و برگها برای کنترل میزان علفهای هرز و حفظ رطوبت خاک اطراف میوه‌ها، سبزیها و گیاهان استفاده می‌ کرده‌اند اما امروزه "مالچ پلاستیکی" نام یکی از تکنیکهای به نسبت نوین در عرصه کشاورزی با هدف کاهش تبخیر و هدررفت رطوبت خاک، کشت بهینه‌ و افزایش کیفیت و کمیت محصولات زراعی با استفاده از ورقه‌هایی با جنس پلاستیک یا پلی‌اتیلن آغشته به مواد آلی یا شیمیایی در انواع شفاف، رنگی یا سیاه  است. 

مالچهای پلاستیکی به صورت موازی در سطح خاک زراعی کار گذاشته شده و سپس با استفاده از جسمی سنگین بر روی حاشیه‌ کناری خاک مزرعه مستحکم می‌شوند. مالچ باید محکم به خاک بچسبد تا مانع از آزاد شدن یا حرکت آن توسط باد شود و حرارت را نیز به‌ خوبی انتقال دهد.

۷۲.۶ درصد از مجموع یک میلیون هکتار زمین زراعی و باغی خراسان رضوی زیرکشت آبی و ۲۷.۳ درصد آن زیر کشت دیم قرار دارد.

این نسبتها در بخش زراعت خراسان رضوی شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیرکشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است. 

تولید باغی در خراسان رضوی هم شامل ۸۷ درصد کشت آبی و ۱۳ درصد دیم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha