پریسا حسینزاده رتبه دوم دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا، با اشاره به وجود خلاهای پژوهشی در حوزه فیلم کوتاه گفت: به نظرم در حوزه فیلم کوتاه مساله پژوهش مورد غفلت قرار گرفته است. فیلمنامه نویسان تصور می کنند نوشتن روایت های رئالیستی و تجربه هایشان بدون اتکا به پشتوانه های پژوهشی کافی است. فیلمسازان نیز به این مساله توجه نمی کنند که فیلمنامه خوب شاکله اصلی ساخت یک فیلم خوب است. فیلمنامه نویس باید متبحر باشد و از منظر مباحث تئوری سینما را کاملا بشناسد.
حسین زاده تصریح کرد: در محیط های دانشجویی می دیدم که معمولا دانشجویان تمایلی به پژوهش ندارند و بدون تسلط فیلمنامه نویس هم مسائل زیادی در خروجی کار مورد بی توجهی قرار می گیرد. فیلمنامه نویس بدون پژوهش نمی تواند تمرکزی بر کار داشته باشد. بنابراین وقتی قرار است به موضوعی بپردازد که تجربه مناسبی از آن ندارد، باید به آن بپردازد و ابعاد آن را درست منتقل کند.
وی با تاکید بر اهمیت تحقیق و مقاله نویسی درباره محور فیلم های تجربی که امسال مورد تاکید سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران است، گفت: هر بار یک فیلمساز در حوزه فیلم تجربی تسلط داشته، خروجی خوب، نتیجه آن شده است اما هر وقت تسلط نداشته نتوانسته موفق شود. باید به این زمینه تخصصی توجه شود و فیلمنامه نویسانی در حوزه فیلم کوتاه و به ویژه سینمای تجربی تربیت شوند که به صورت حرفه ای به این ماجرا بپردازند.
این مدرس فیلمنامه نویسی، گفت: تمایل دارم در دوره سوم همایش هم شرکت کنم. زیرا فیلم های تجربی حوزه مورد علاقه ام هست و فکر می کنم در فیلمنامه نویسی باید به سمت کارهای تجربی حرکت کنیم. اهالی فیلم کوتاه در آثار داستانی خود گاهی به کلیشه و تقلید از ساختارهای موجود که از سینمای بلند به فیلم کوتاه دیکته می شود، می پردازند و به تجربه کردن توجهی ندارند.
حسینزاده افزود: انگار قصد این است فیلمنامه کوتاه داستانی برای جلب نظر مخاطبان نوشته شود و این کارها عمدتا به سمت سینمای بلند و بدنه می رود. در واقع اهمیتی به این که یک اثر هنری در حال تولید است داده نمی شود. اگرچه شرایط فیلم کوتاه و کیفیت تولیدات نسبت به جریان غالب فیلم بلند بسیار بهتر است اما به طور کلی اگر فیلمساز قاعده ها را به خوبی بشناسد می تواند بعدها این قاعده ها را بشکند.
وی خاطرنشان کرد: به نظرم حالا که موضوع محوری سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، فیلم تجربی است به محققان پیشنهاد داده شود که وقتی روی فیلم های تجربی تمرکز می کنند، همزمان این آثار به نحوی که کپی رایت هم رعایت شود، نمایش داده شوند یا در نشستی مجازی، فیلمسازان آن ها حضور داشته باشند و نظریات پژوهشگران را درباره فیلم ها بشنوند. بهتر است مخاطبان بیشتر با نمونه ها و مصادیق فیلم های تجربی آشنا شوند. زیرا اغلب مردم این فیلم ها را ندیده اند و فرصت اکران نیز برای این فیلم ها کمتر وجود دارد.
حسینزاده همچنین درباره نحوه حضورش در این رویداد سال گذشته برگزار شد، گفت: از طریق فضای مجازی در جریان فراخوان دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران قرار گرفتم. ساکن بندرعباس هستم و در دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در بندر هم فیلمنامه نویسی تدریس می کنم. به دلیل این که حوزه مورد علاقه ام پژوهش بر فیلمنامه ها است سال گذشته در این همایش شرکت کردم.
سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمیاحمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخشهای مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار میشود.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران آمده است.
نظر شما