۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۵
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 84430713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهانی امن‌تر با نابودی سلاح‌های هسته‌ای

۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۵
کد خبر: 84430713
جهانی امن‌تر با نابودی سلاح‌های هسته‌ای

تهران-ایرنا- کشورهای غربی در حالی ایران را به بهانه برنامه هسته ای تحت شدیدترین فشارها قرار داده اند که ایران حاضر شده سختترین بازرسیهای تاریخ را بپذیرد اما این کشورها خود به تعهداتی که بر اساس NPT داده اند، پایبند نیستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نزدیک به هشت دهه از به کارگیری نخستین بمب اتمی در جهان می گذرد. روز ۶ آگوست ۱۹۴۵ سرنشینان بمب‌افکن بی۵۲ آمریکایی محموله مرگبار این هواپیما را بر آسمان شهر هیروشیما پایین ریختند و بمب اتمی در فاصله ۶۰۰ متری سطح زمین منفجر شد. نزدیک به ۷۰ هزار انسان بی‌گناه مستقیما کشته شدند و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز بر اثر پیامدهای این انفجار و بیماری‌های ناشی از آن جان خود را از دست دادند. بمب اتم ویرانگرترین سلاحی بود که بشر ساخت.

سلاح های هسته‌ای هنوز جهان را تهدید می کنند و بزرگترین خطر برای آینده بشر محسوب شوند. آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس، پاکستان، هند، کره شمالی و رژیم اسرائیل دارای سلاح هسته‌ای هستند و در این میان آمریکا و روسیه بیشترین دارای تعداد این سلاح ها هستند و آمریکا تنها کشوری است که از این سلاح‌ها استفده کرده است.

این در حالی است که آمریکا و کشورهای غربی سال‌هاست شدیدترین تحریم ها را به دلیل داشتن برنامه هسته ای علیه ایران وضع کرده اند، مقامات ایران بارهای بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و مقام معظم رهبری تولید سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند. اما تبلیغات سیاسی بر علیه برنامه هسته‌ای ایران توسط غرب و خصوصا رژیم صهیونیستی فرایندی مستمر و دائمی بوده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما را یادآور جنایت بزرگ آمریکا علیه بشریت دانست و تصریح کرد: واقعه هیروشیما گویای این واقعیت است که این کشور از هیچ‌گونه تلاش و عمل غیرانسانی در راستای دستیابی به اهداف نامشروع و نامعقول خود صرفنظر نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم پیگیری و تحقق جدی آرمان متعالی جهان عاری از سلاح هسته‌ای اظهار کرد: کشورهای هسته‌ای از جمله آمریکا در چارچوب توافقات بین‌المللی، به‌ویژه معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، تعهد صریح خود را مبنی بر خلع سلاح دائم هسته‌ای اعلام داشته‌اند. با این وجود، تاکنون نه تنها اقدام عملی و جدی در این باره صورت نپذیرفته است، بلکه این کشورها و در راس آن‌ها آمریکا به صورت روزافزون درحال مدرن‌سازی تسلیحات خود از یک‌سو و ارتقای جایگاه سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی-امنیتی خود بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر استفاده برابر و صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، همواره در اختیار داشتن، استفاده و تهدید به استفاده از چنین تسلیحات نامتعارفی را مغایر با تمامی معیارهای انسانی و الزامات حقوقی بین‌المللی دانسته و عزم راسخ خود را در راستای پیشبرد و تحقق آرمان جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای اعلام می‌دارد و همواره آماده همکاری سازنده با جامعه جهانی است.

وی تاکید کرد: لازم است تا گام‌های عملی و حقوقی همکاری‌جویانه از سوی تمام کشورها به سوی خلع سلاح کامل هسته‌ای مصرح ذیل ماده ۶ ان‌پی‌تی به دور از رویکردهای مغرضانه و سیاسی برخی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای برداشته شود.

کشورهای دارای سلاح هسته ای در حالی کشورهای فاقد این تکنولوژی را با استناد به NPT تحت انواع و اقسام فشارها قرار می دهند که خود به وظایف و تعهدات خود عمل نمی کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها ایالات متحده آمریکا و روسیه در حال حاضر بر روی مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای خود کار می‌کنند و هر دوتصمیم گرفته‌اند که طی ده سال آینده صدها میلیارد دلار برای این کار هزینه کنند. چندی پیش وانگ یی، وزیر خارجه چین از آمریکا و روسیه خواست زاردخانه اتمی خود را کاهش دهند. او در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی خلع سلاح که به ابتکار سازمان ملل وبه صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت کاهش بیشتر در تسلیحات اتمی آمریکا و روسیه به اقدامات چند جانبه در راستای خلع سلاح هسته‌ای کمک خواهد کرد.

اتهامات به ایران در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای در حالی تا به امروز ادامه داشته که برخی از کشورهای دارای سلاح هسته ای حتی عضو ان پی تی یا پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیستند. هند و پاکستان و رژیم اسرائیل این پیمان‌نامه را نپذیرفته‌اند. کره شمالی هم پس از نقض پیمان ایالات متحده در نهایت از این پیمان‌نامه خارج شد. در حالی که ایران سالهاست این پیمان را پذیرفته است.

روسای جمهور آمریکا چندین دهه است که با وجود فشار برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه و حملات شدید به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، متعهد شده‌اند تا در مورد زرادخانه هسته‌ای اسرائیل حرفی نزنند. رژیم صهیونیستی در حالی بیشترین اتهامات را به ایران می زند که گفته می شود این رژیم دارای ۹۰ کلاهک هسته‌ای است و هرگز نظارت های بین المللی را نپذیرفته است.

از سوی دیگر پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یک توافق الزام‌آور بین‌المللی است تا از جنگ‌افزار هسته‌ای جلوگیری کند. در  سال ۲۰۱۷ با ۱۲۲ رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به تصویب رسید. قدرت‌های بزرگ هسته‌ای شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه، هند، پاکستان، کره شمالی و رژیم اسرائیل این پیمان را که تنها شکل نمادین دارد، تحریم کردند. و نهایتا این پیمان بین‌المللی بدون امضای کشورهای بزرگ دارنده این نوع سلاح اجرایی شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پیامی توئیتری درباره انفعال و بی عملی کشورهای دارنده سلاح اتمی برای امحای تسلیحات کشتارجمعی در جهان انتقاد کرد و نوشت: من درباره فقدان پیشرفت برای رسیدن به هدف یک جهان عاری از سلاح اتمی به شدت نگرانم. من از همه کشورهای دارنده سلاح‌های اتمی می‌خواهم به صورت تک به تک و به صورت جمعی اقداماتی را برای کاستن از خطرات (ناشی از تسلیحات اتمی) اتخاذ کنند. تنها تضمین درباره عدم استفاده از سلاح‌های اتمی، امحای کامل آنهاست.

اقدامات کشورهای دارای سلاح اتمی در نوسازی بمب‌های اتمی‌شان در شرایطی انجام می‌شود که آنها طبق تعهدات بین‌المللی‌شان از قبیل تعهد به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) باید به سمت کاستن از میزان سلاح اتمی حرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha