۱۹ حفارغیرمجاز میراث فرهنگی در آستارا دستگیر شدند

آستارا - ایرنا - مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا از دستگیری ۱۹ حفار اماکن تاریخی، با همکاری هنگ مرزی در این شهرستان خبر داد.

مجتبی آب روشن شامگاه یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: حفاران غیرمجاز در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر امسال طی چهار عملیات گشت و کنترل یگان حفاظت میراث فرهنگی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: طبق ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع است و مرتکب، به ۶ ماه تا سه سال حبس و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی و توقیف آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا افزود: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.

در دی ماه ۹۹ نیز چند نفر تحت تاثیر شایعات فضای مجازی، در مناطق کوهستانی آستارا به قصد دستیابی به میراث فرهنگی اقدام به حفاری می کردند که توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی دستگیر شده بودند.

مدرسه حکیم نظامی آستارا که در سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی احداث و بعدها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، به عنوان موزه فرهنگ و آموزش حکیم نظامی معروف است و برخی اسناد و آثار تاریخی این شهرستان در آن نگهداری می شود و در معرض دید علاقه مندان و گردشگران قرار می گیرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha