۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبر: 84431800
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

راه‌اندازی مرکز تخصصی آموزش زبان فارسی در لبنان

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبر: 84431800
 راه‌اندازی مرکز تخصصی آموزش زبان فارسی در لبنان

در مراسمی با حضور شخصیت‌های دانشگاهی و علمی، مرکز آموزش، پژوهش و مطالعات «بهاء الدین عاملی»، نخستین شعبه آموزش زبان فارسی خود را در شهر بعلبک، راه اندازی کرد.

مراسم راه اندازی اولین شعبه آموزش زبان فارسی وابسته به مرکز آموزش، پژوهش‌ها ومطالعات «بهاء الدین عاملی»، با حضور رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان، برگزار شد.

در این مراسم که در ساختمان مرکز «بهاء الدین عاملی» واقع در شهر بعلبک برگزار شد؛ دکتر علامه شیخ جعفر مهاجر حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسین مهدوی مهر»، رئیس جامعة المصطفی در لبنان و سوریه، و دکتر «حسین النمر» مسئول حزب‌الله در منطقه البقاع، و شماری از شخصیت های دانشگاهی وعلمی نیز حضور یافتند.

عباس حدرج، مدیریت این نشست را برعهده داشت.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم؛ د. «محمد النمر» مدیر مرکز آموزش، پژوهش‌ها ومطالعات «بهاء الدین عاملی»، به نمایندگی از مرکز، به حاضران خوش آمد گفت.

سپس علامه دکتر شیخ محمد جعفر المهاجر نویسنده و تاریخدان برجسته لبنانی و رئیس مرکز «بهاء الدین عاملی» در بعلبک ضمن قدردانی عمیق خود از رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان و ستایش از فعالیت‌های انجام یافته، و با بیان اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی تربیت پژوهشگران و کارشناسان متخصص است، گفت: یکی از سؤالاتی که در اینجا مطرح می‌شود این است که دلیل انتخاب زبان فارسی برای آموزش چیست؟ به صورت خلاصه می‌توان گفت که انتخاب زبان فارسی به عنوان زبان دوم برای پژوهشگران این مرکز دلایلی مختلفی دارد. از جمله مهمترین دلایل این است که بسیاری از منابع اصلی میراث علمی و تاریخی ما، از جمله منابع مذهب تشیع، به زبان فارسی نوشته شده است.

محمد جعفر المهاجر در ادامه به اهمیت و جایگاه زبان فارسی اشاره نمود، و گفت: آموزش زبان فارسی به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که به منابع اصلی موجود در کتابخانه‌های فارسی زبان دسترسی پیدا کنند، بنابراین ما با آموزش این زبان به پژوشگران خود، آنها را با یکی از مهمترین ابزار لازم برای آغاز پژوهش و تحقیقات علمی در زمینه شناخت میراث دینی و فرهنگی و تاریخی خود، مسلح می‌کنیم.

رئیس مرکز "بهاء الدین عاملی" در بعلبک خاطرنشان کرد: زبان هر قوم و ملتی در حقیقت مخزن اسرار احساسات، باورمندی ها، آرمانها و گذشته یک ملت است. شیوه نگرش و جهان بینی یک ملت نیز در زبان آن نهفته است. بنابراین، یک پژوهشگر با فراگیری زبان فارسی به گنجینه‌ای از علوم و معارف یک تمدن پنج هزار ساله دسترسی پیدا می‌کند.

المهاجر تاکید کرد: تمدن ایران تنها تمدنی است که بدون هیچ قید و شرطی گنجینه معرفتی خود را در اختیار اسلام قرار داد. وی ابراز امیدواری کرد اهالی این تمدن(ایرانیان) تا ابد امین و مدافع اسلام بمانند. 

وی در ادامه اظهار داشت: از جمله اهداف راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی نه تنها آموزش این زبان به صورت تخصصی است بلکه برآنیم تا پژوهشگران و زبان آموزان خود را به درکی عمیق از معانی و مفاهیم متنوع تمدن عظیم ایران نیز برسانیم.

رئیس مرکز "بهاء الدین عاملی" در بعلبک در پایان سختان خود، با بیان اینکه این شهر بیش از هر منطقه دیگر به فعالیت‌های پژوهشی و علمی نیاز دارد، ابراز امیدواری کرد که مرکز جدید با اجرای فعالیت‌ها و برنامه های مختلف، بتواند در توسعه و گسترش علم و معنویت نقش مؤثری ایفا کند.

زبان فارسی در زمینه عرفان، ادبیات، شعر، هنر و اخلاق یکی از پرمایه‌ترین زبان‌های دنیاست

در ادامه، عباس خامه یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به بیان برخی ویژگی‌های زبان فارسی پرداخت، و گفت: زبان شیرین فارسی دارای پتانسیل‌های عظیم است که آنرا به یکی از غنی‌ترین زبانهای دنیا تبدیل کرده است. این زبان در زمینه عرفان، ادبیات، شعر، هنر و اخلاق یکی از پرمایه‌ترین زبان‌های دنیاست. فارسی زبان شعر است و این ویژگی یکی از ویژگی‌هایی است که کمتر زبانی آن را دارا است.

خامه یار افزود: با وجود اینکه بخش عظیمی از آثار فارسی به سایر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است، اما بسیاری از پژوهشگرانی که شیفته فرهنگ، هنر و ادب ایرانیان شدند، تلاش کردند زبان فارسی را بیاموزند تا بتوانند مفاهیم و معانی نهفته در آثار و شاهکارهای هنری و ادبی ایرانیان را با به زبان اصلی درک و طعم گوارای معانی و مفاهیم متنوع آن را بچشند.

خامه یار تاکید کرد: باوجود گذشت دوازده قرن از پیدایش زبان فارسی، این زبان همچنان توانسته است ثبات ترکیبی و معنایی خود را حفظ کند، بگونه ای که اشعار و سروده‌های شاعران پارسی‌گوی قرون گذشته، با زبان شاعران امروز تفاوت چندانی ندارد.

وی ادامه داد: برخلاف بسیاری از زبانها که تاریخ برخی از آنها تنها به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ زبان و ادبیات گذشته ایران برای نسل امروز قابل فهم ودرک است، درحالیکه ادبیات گذشته سایر زبانها برای سخنوران امروزی آن زبان نامفهوم است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه به تاثیر متقابل زبان عربی و فارسی و نقش مشترک دو زبان در پیدایش تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: دو زبان فارسی و عربی با وجود اینکه از دو اصل متفاوت نشأت گرفته اند، اما به دلایل مختلفی از جمله نزدیکی جغرافیایی و ارتباط مستمر ایرانیان و عرب‌ها با یکدیگر، تعامل و پیوندهای عمیق و نزدیکی داشته‌اند.

خامه یار خاطرنشان کرد: زبان فارسی نقش بسزایی در ایجاد فرهنگ وتمدن اسلامی ایفا کرده است، بر این اساس با جرأت می‌توان گفت که فهم و درک فرهنگ اسلامی بدون آشنایی همزمان با دو زبان فارسی و عربی ممکن نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه از آغاز قرن چهارم هجری تاکنون، زبان فارسی نقش محوری  در تبلیغ رسالت و فرهنگ اسلام ایفا کرده‌ است؛ گفت: زبان فارسی زبان دو جهان اسلام است، به این دلیل که این زبان برای چندین قرن متوالی به عنوان زبان علم و گسترش علوم اسلامی ایفای نقش کرده است، بطوریکه بسیاری از علوم اسلامی از طریق همین زبان فارسی به ترکیه، هند، چین دیگر مناطق شرق آسیا رسیده است.

حجت‌الإسلام و المسلمین شیخ محمد حسین مهدوی مهر، رئیس جامعة المصطفی در لبنان و سوریه نیز در این نشست، ضمن قدردانی و تشکر از مسئولان مرکز بهاء الدین عاملی، اقدامات و فعالیت های فرهنگی این مرکز را ستود.

مهدوی مهر در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: فعالیت‌های مرکز بهاء الدین عاملی در راستای احیای روابط دیرینه میان ایران و لبنان است که این مرکز تاکنون با تلاش ها و اقدامات فرهنگی متنوع خود توانسته نقش بسیار مؤثّری در این زمینه ایفا می‌کند. وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان، بتوان نسبت به ارتقای فرهنگی و علمی این مرکز قدم برداشت.

زبان فارسی تجلیگاه گنجینه ارزشمند یک تمدن عظیم است

در ادامه، دکتر «حسین النمر» مسئول حزب‌الله در منطقه البقاع، در سخنانی آشنایی و آموختن زبان فارسی را یک ضرورت خواند و گفت: زبان فارسی در حقیقت تجلیگاه گنجینه ارزشمند یک تمدن عظیم است.

وی افزود: در دنیای امروز و در سایه وجود ارتباطات فرهنگی و اجتماعی میان ما و ایران، فراگیری زبان فارسی برای ما یک ضرروت جدی است.

حسین النمر در ادامه، ضمن ابراز خرسندی از افتتاح اولین شعبه آموزش زبان فارسی در بعلبک، گفت: ما از تمام فعالیت‌ها و اقدامات این مرکز حمایت خواهیم کرد و در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

مسئول حزب‌الله در منطقه البقاع، در پایان سخنان خود از آقای دکتر عباس خامه یار، و رایزنی فرهنگی جمهوری إسلامی ایران به خاطر حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در منطقه بقاع و بویژه در شهر بعلبک تشکر و قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha