۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84432617
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرم شدن تدریجی روابط تهران - ریاض، صهیونیست‌ها را نگران کرده است

تهران-ایرنا- همزمان با انتشار برخی گزارش ها در خصوص تلاش عراق برای انجام نشست دو جانبه بین ایران و عربستان در حاشیه اجلاس بغداد ، صهیونیست ها تلاش دارند با انتشار اخباری از وجود ارتباط مستقیم با دولت عربستان، گرم شدن تدریجی روابط میان تهران و ریاض را تحت الشعاع قرار دهند.

در همین ارتباط وزیر همکاری های منطقه ای رژیم صهیونیستی از وجود ارتباطات تل آویو با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان درباره ایران خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از عربی ۲۱، «عیساوی فریج» وزیر "همکاری منطقه‌ای " رژیم صهیونیستی فاش کرد که اسرائیل با عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره آنچه که تهدیدات ایرانی می‌نامد، تماس مستقیم دارد.

وی تأکید کرد که بین اسرائیلی‌ها و اماراتی‌ها در همه زمینه‌ها ارتباط قوی مبتنی بر روابط مستحکم و دیدارهای متقابل در سطوح عالی وجود دارد.

ادعای وجود ارتباط مستقیم بین تل آویو و ریاض در حالی است که اوایل مرداد ماه شبکه تلویزیونی «المیادین» به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش داد که سعودیها فهمیده اند که رژیم صهیونیستی قدرت منطقه ای نیست بلکه این ایران است که قدرت منطقه ای است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، رسانه های رژیم صهیونیستی تصریح کردند: عربستان درک کرده است که این ایران است که قدرت منطقه ای است و نه اسرائیل.

به ادعای رسانه های رژیم صهیونیستی، مصر و عربستان درحال برقراری روابطی پنهانی با ایران در عراق، آفریقا و عرصه دریایی هستند.

از سوی دیگر شبکه خبری المیادین امروز (سه شنبه ) گزارش داد: عراق قصد دارد تا در حاشیه کنفرانس بغداد زمینه برگزاری نشست دوجانبه میان عربستان و ایران را فراهم کند.

با وجود برخی اختلافات میان ایران و عربستان، مدتی است که مذاکرات بین تهران و ریاض برای بهبود مناسبات دو کشور آغاز شده است. ۲۹ خرداد، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشور که برای حضور در «مجمع دیپلماسی آنتالیا» به ترکیه سفر کرده بود با حضور در یک نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و عربستان سعودی اظهار داشت «ما تا به حال سه بار با عربستان در بغداد گفتگو کردیم. اما همه منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.»

ظریف همچنین در این نشست درباره روابط ایران با عربستان گفت: من حاضرم همین فردا به عربستان سعودی سفیر بفرستم اما به خودشان بستگی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم اختلافاتمان را با سعودی ها حل و فصل کنیم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز دوشنبه ۱۸ مرداد در خصوص گفت وگوها با عربستان سعودی گفت :گفتگوها با عربستان سعودی در چند دور درخصوص موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی برگزار شده و سوالات مهمی برای گفتگو پیش روی دو طرف بوده است.
وی افزود پک ما در یک مسیر مبتنی بر گفتگو و حل و فصل موضوعات فیمابین می توانیم به یک نگاه مشترک درخصوص برخی از موضوعات برسیم. البته مانند (روابط) هر دو کشور دیگری، لازم نیست همه نقاط اختلافی یکجا حل شود و شاید هیچ گاه هم مرتفع نشود. اما ما فکر می کنیم اگر عربستان سعودی به این پیام جمهوری اسلامی توجه لازم را داشته باشد که در منطقه ما صرفا ترتیبات منطقه ای می تواند به یک راه حل فراگیر و دائمی برسد؛ آن وقت این گفتگوها به نقطه خوبی خواهد رسید.

از سال ۲۰۱۶ که روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان قطع شد، تهران در این پنج سال همواره تلاش کرده تا با کشورهای همجوار و منطقه روابط حسنه ای داشته باشد ولی این اراده در خاندان آل سعود به چشم نمی خورد. از نگاه ناظران چند موضوع مهم بسترساز تغییر نگرش مقامات سعودی نسبت به ایران شده است که گرفتاری ریاض در منطقه به ویژه در جنگ یمن، تغییر رویکرد کلی دولت جدید آمریکا درباره مسایل منطقه ای و همچنین گام های مذاکره کنندگان هسته ای اعضای برجام در پایتخت اتریش از آن جمله اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha