۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84434216
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

کرونا؛ بلای جان مردم در آسیا-اقیانوسیه

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 84434216
کرونا؛ بلای جان مردم در آسیا-اقیانوسیه

تهران- ایران- بیماری کرونا در منطقه آسیا-اقیانوسیه که زمانی به سبب مهار موفقیت آمیز این بیماری مهلک مورد غبطه کشورهای اروپایی و آمریکا بود، اکنون بیش از پیش بیداد می کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، افزایش شمار مبتلایان نوع جهش یافته ویروس کرونا در کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله ژاپن، تایلند، مالزی و استرالیا سبب شده است دولتهای این کشورها تدابیر پیشگیرانه را با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری مهلک مبذول دارند.

روند شیوع بیماری کرونا تا حدی در برخی از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه پیش رفته است که برخی از کشورها از جمله استرالیا برای مهار آن به ارتش متوسل شده است.

 بر پایه گزارشهای خبری، بیماران زیادی در این منطقه در جستجوی بیمارستان و دارو سرگردانند؛ روند تصاعدی مرگ‌ها هم روزگار تلخی را برای مردم این کشورها رقم زده و شمار بیماران بدحال از وضعیت اسفناکی در روزهای پیش رو حکایت دارد.

به استناد آمارها، حدود ۱۲ ماه پیش در حالیکه اروپا و آمریکا با افزایش شمار مبتلایان به کرونا روبرو بود، کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه موفق به مهار این بیماری شده بودند.

به باور کارشناسان اعمال قرنطینه، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش یکی از راههای پیشگیری در شیوع ویروس کرونا بر شمرده شده است.

در روزهای نخست شیوع کرونا در جهان، تدابیر پیشگیرانه و اعمال قرنطینه در منطقه آسیا-اقیانوسیه به شدت اتخاذ شد و این کشورها موفق شدند به سرعت بیماری کرونا را مهار کنند.

اما کم کم با افزایش واکسیناسیون در اروپا و آمریکا، این کشورها موفق شدند با سرعت بیشتری ویروس کرونا را مهار کنند و کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز نیوزیلند به سبب کندی روند واکسیناسیون در حال حاضر با موج جدید نوع دلتای ویروس کرونا روبرو شده اند.

به نوشته پایگاه خبری «سی ان ان» اگرچه حدود یک سال و نیم از شناسایی نخستین موارد کووید –۱۹ می گذرد، اما بسیاری از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه احساس می‌کنند همان جایی هستند که شروع کرده اند و به جای پیش رفت، پس رفت داشته اند.

 در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی از جمله بریتانیایی ها پس از یک زمستان طولانی از محدودیت های کرونا به مراکز تفریحی می روند، این در حالیست که میلیون ها نفر در استرالیا و چین دوباره در قرنطینه هستند.

کرونا؛ بلای جان مردم در آسیا-اقیانوسیه

چین

رسانه‌های چینی به تازگی گزارش داده اند که این کشور با بزرگ‌ترین موج کرونا از زمان شناسایی آن در شهر ووهان در سال ۲۰۱۹ مواجه شده است.

چین اگرچه پیش تر موفق به مهار بیماری کرونا شده بود، ولی در کمتر از یک ماه گذشته ۹۰۰ مورد عفونت در سراسر کشور گزارش شده است.

به گزارش، «گلوبال تایمز» مقامات چینی ابتدا شیوع ویروس کرونا را حدود یک ماه پیش در شهر نانجینگ شناسایی کردند اما از آن زمان این ویروس در چندین استان چین شایع شده است.

موارد جدید ابتلا به کرونا همچنین در ۱۵ شهر چین از جمله پکن و چنگدو شناسایی شده است.

اگرچه اکثریت جمعیت چین واکسینه شده اند اما مقامات به واکسن بسنده نمی کنند و در عوض از آزمایش های جمعی و قرنطینه های هدفمند برای از بین بردن ویروس استفاده کرده اند.

کرونا؛ بلای جان مردم در آسیا-اقیانوسیه

استرالیا

استرالیا نیز با گسترش سویه جهش یافته ویروس کرونا روبرو شده است تا حدی که مقامات این کشور محدودیت های بیشتری را در این کشور اعمال کرده اند.

همچنین قرنطینه ها در دو شهر بزرگ استرالیا همچنان ادامه دارند. سیدنی اخیرا در هفتمین هفته اعمال محدودیت ها و قرنطینه و با افزایش روند واکسیناسیون به نقطه ای کلیدی برای کاهش محدودیت ها و بهبود شرایط اقتصادی تبدیل شده است.

نوع جهش یافته دلتای ویروس کرونا فشارها را بر روی استرالیا با استراتژی " کووید- صفر " را مبتنی بر بستن مرزهای بین المللی بیشتر کرده است.

کرونا؛ بلای جان مردم در آسیا-اقیانوسیه

اندونزی

کرونا در حال حاضر بلای جان مردم اندونزی شده و نفس‌های مردم این کشور را به شماره انداخته است. در حال حاضر کادر پزشکی این کشور به سبب افزایش شمار مبتلایان تحت فشار فزاینده ای قرار دارد.

به نوشته رویترز، آمار بالای مرگ پزشکان در اندونزی به دلیل ابتلا به کرونا نیز علاوه بر افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ به یکی از نگرانی‌های مقامات پزشکی این کشور تبدیل شده است.

به استناد آمارها، در اندونزی مرگ پزشکان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در نیمه اول جولای با افزایش چشم گیری روبرو شده است.

به گفته انجمن پزشکان اندونزی ۱۱۴ پزشک از اول جولای تا هفدهم این ماه براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. این درحالی است که از ابتدای شیوع کرونا ۵۴۵ پزشک جان خود را از دست داده اند و این تعداد معادل ۲۰ درصد پزشکانی است که در این مدت فوت شده اند.

در حال حاضر هزاران نفر از بیماران کرونایی در راهروهای بیمارستان، چادرها و خودروها در شهرهای مختلف در اندونزی منتظر تخت خالی هستند.

گفتنی است دستگاه اکسیژن به اندازه کافی موجود نیست و افزایش مرگ‌ومیر اندونزی را به کانون جدید همه‌گیری کرونا تبدیل کرده است.

‎ در مجمع‌الجزایر اندونزی، طی هفته‌های اخیر، رکورد ۵۷ هزار ابتلا در یک روز هم به ثبت رسیده است. تاکنون در این کشور بیش از ۳ میلیون و ۷۱۸ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۱۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

کرونا؛ بلای جان مردم در آسیا-اقیانوسیه

ایران

به استناد پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، منطقه آسیا و آفریقای شمالی در حال حاضر در میان چهارمین موج همه گیری کرونا با گسترش سریع ویروس با سویه دلتا هستند.

به نوشته روزنامه « اسکرول این» هند، سازمان جهانی بهداشت بر این بار است که کشورهای آسیای غربی و آفریقای شمالی در میانه چهارمین موج همه گیری ویروس کرونا با گسترش سریع سویه دلتا هستند و از ۲۲ کشور منطقه ۱۵ کشور صحت گسترش این سویه را تایید کرده است.

برپایه گزارش دفتر سازمان ملل متحد در منطقه شرقی مدیترانه، طی یک ماه گذشته این همه گیری در کشورهای ایران، عراق، تونس و لیبی افزایش بی سابقه ای داشته است.

در بیانیه ای که از سوی نهاد بهداشت جهانی منتشر شد، آمده است: در هفته های اخیر سرعت بستری شدن در بیمارستان ها افزایش یافته و ظرفیت بیمارستان هایِ مرجع و مخصوص کرونا نیز تکمیل شده است و کمبود وسایل ضروری پزشکی از جمله کپسول های اکسیژن مشاهده می شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۲۳۸ هزار و ۶۷۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۹۵ هزار و ۱۱۱ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است.

همچنین سه میلیون ۵۹۱ هزار و ۳۱۳ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. 

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد هم‌اینک ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونا دلتاست. ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در شرایط نارنجی و ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۱۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۱۰۷ دوز رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha