به گزارش ایرنا، هرچند ارایه خدمات قضایی الکترونیک به صورت گسترده و همه گیر، نیازمند زمان و فرهنگ سازی در جامعه است، اما با توجه به افزایش جمعیت، رشد پروندههای قضایی و مشکلات ترافیکی حاصل از مراجعه شهروندان به دادگاهها و دادسراها، خدمات الکترونیک قضایی میتواند علاوه بر کاهش تعداد مراجعات به شعبات دادگاه، رضایت مندی بیشتر شهروندان از دستگاه قضایی و نیز تسریع در رسیدگی به پروندهها را سبب شود.
ارایه و پیگیری دادخواست، شکواییه، اظهارنامه، ارایه لایحه، مدارک و مستندات پرونده، اطلاع رسانی پرونده، اطلاع از آخرین وضعیت پرونده، رویت خلاصه موضوعات پرونده، مشاهده روند کار پرونده، مشاهده ردیف های فرعی پرونده، رویت آخرین موضوع پرونده و محاسبه هزینه دادرسی از جمله مزیتها و امکانات خدمات الکترونیک قضایی است.
هرچند رشد چشمگیر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه باعث افزایش اطلاع رسانی عمومی از فعالیت های این نهاد شده است ولی نباید از تاثیر این فناوری در کاهش سفرهای درون شهری و برون شهری و صف های طولانی در دادگاه ها و همچنین تسریع دادرسی ها غافل بود.
ابلاغ ۹۸ درصد اوراق قضایی در آذربایجانغربی به صورت الکترونیکی
رییس کل دادگستری آذربایجانغربی در این رابطه تاکید دارد که طبق برنامهریزیهای انجام شده در سال ۱۴۰۰، حدود ۹۸ درصد اوراق قضایی در این استان به صورت الکترونیکی ابلاغ میشود.
ناصر عتباتی افزود: بیش از ۹۸ درصد اوراق قضایی طی سال جاری شامل ابلاغیه، اخطاریه، احکام و احضاریه از طریق حساب کاربری افراد در سامانه ثنا از طریق پیامک انجام شده و نیازی به مراجعه ماموران ابلاغی به منازل یا محل کار افراد نبوده است.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن سامانه الکترونیک خدمات قضایی، سالانه از استفاده ۳.۵ تا چهار میلیون ورقه در سطح استان صرفه جویی شده و همزمان نیز دقت و سرعت انجام امور قضایی افزایش می یابد.
رییس کل دادگستری آذربایجانغربی اظهار داشت: علاوه بر افزایش سرعت و دقت در ارسال اوراق قضایی از اعمال هزینه مازاد بر بیت المال، ترافیک، سوخت، مشکلات تحویل اوراق و سایر نواقص نیز جلوگیری شده است.
عتباتی با بیان اینکه امسال درصدد افزایش تعداد دفاتر قضایی در سطح آذربایجان غربی هستیم، اضافه کرد: شفافسازی فرآیندهای رسیدگی، کاهش مراجعه به دستگاه قضایی و تسریع در رسیدگی به پرونده، رفع موانع اداری و افزایش کارآمدی دستگاه قضایی از جمله مزایای بهرهمندی از خدمات الکترونیک قضایی است.
فعالیت سامانه ثنا در آذربایجانغربی
فعالیت سامانه ثنا برای پیگیری پروندههای قضایی در آذربایجانغربی فعال شده و در این راستا رییس کل دادگستری آذربایجانغربی تاکید دارد که سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir و Adliran.ir برای پیگیری درخواستهای قضایی در استان فعال است.
عتباتی تاکید دارد که امکان ملاقات زندانیان به صورت الکترونیک در آذربایجانغربی نیز فراهم شده است.
وی اضافه میکند در این طرح با ایجاد ارتباط از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سطح استان با زندانهای آذربایجان غربی امکان ارتباط برخط و غیرحضوری زندانیان با خانواده راهاندازی و قابل بهرهبرداری شده است.
اختصاص ۲ دفتر خدمات الکترونیک برای ملاقتهای عمومی
وی با اشاره به اینکه ۲ دفتر الکترونیک قضایی آذربایجانغربی برای ملاقات عمومی خانوادههای زندانیان به صورت آنلاین با زندانی تدارک دیده شده، معتقد است در این طرح، مسوولان زندانهای استان پس از در نظر گرفتن وقت ملاقات برای زندانی و اطلاع به خانواده آنها، ایشان را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سطح استان راهنمایی کرده و با هماهنگی مدیران دفاتر، در وقت مقرر با ایجاد ارتباط الکترونیک، امکان ملاقات برخط را فراهم می آورند.
وی افزود: با استفاده از این طرح زندانیان میتوانند در فواصل زمانی کوتاهتری با خانواده خود ملاقات کرده و همچنین خانوادهها نیز با کاهش رفت و آمد و صرف هزینههای بسیار کمتر میتوانند با زندانی خود ملاقات کنند واز وضعیت او مطلع گردند.
ثبت ۲۶ هزار شکوایه و دادخواست در طی یک ماه گذشته
رییس کل دادگستری آذربایجانغربی با اشاره به اینکه ۴۶ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در این استان فعال است، اظهار داشت که تنها طی تیرماه ۲۶ هزار و ۶۲۸ مورد شکوایه و دادخواست در این دفاتر ثبت شده است.
عتباتی تاکید دارد که این شکوایهها تنها بخشی از عملکرد این دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و شاید روزانه بیش از یک هزار مورد مراجعه برای دریافت خدمات به این دفاتر میشود.
غیر حضوری شدن رسیدگی به پرونده قضایی در شورای حل اختلاف آذربایجانغربی
رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجانغربی در این رابطه اضافه کرد که در راستای توسعه خدمات الکترونیک قضایی در شوراهای حل اختلاف و در جهت تسهیل فرایند رسیدگی به پروندههای قضایی مددجویان، امکان رسیدگی به پروندههای ایشان بدون نیاز به اعزام زندانی در سطح استان از طریق ویدئو کنفرانس فراهم شد.
هادی صمدی اضافه کرد روند برگزاری غیر حضوری و آنلاین رسیدگی صلحی به پرونده های قضایی مددجویان، اقدام موثری در پیشگیری از شیوع این بیماری در مجتمع های شوراهای حل اختلاف و زندانهای استان خواهد بود.
وی با تاکید بر لزوم استمرار برگزاری جلسات رسیدگی صلحی به صورت آنلاین و از طریق ویدئو کنفرانس اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف در تلاش هستند تا با تمهیدات روسای حوزههای قضایی و کارشناسان انفورماتیک دادگستری استان حتی الامکان تعداد این گونه رسیدگی ها در شوراهای حل اختلاف و اجرای احکام مدنی شورا را افزایش دهند.
رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجانغربی معتقد است همچنین تعیین وقت رسیدگی در شعب اجرای احکام مدنی شورای حل اختلاف شهرستان ارومیه به صورت اینترنتی بوده که موجب کاهش چشمگیر تجمع مراجعان و تسریع در روند رسیدگی به پروندهای اجرای احکام در این شعب شده است.
صمدی اضافه کرد با هدف ایجاد زمینههای تحولی دستگاه قضا و کاهش حضور و ترددهای غیر ضروری مراجعان به خصوص وکلا، بستر لازم برای خودکاربری کردن امور قضایی و اداری با استفاده از فناوری های نوین اطلاعات فراهم شده است.
خدمات دادگستری آذربایجانغربی با اپلیکیشن عدالت همراه ارائه میشود
مسوول روابط عمومی دادگستری آذربایجانغربی با اشاره به اینکه دسترسی به خدمات مجازی قوه قضائیه با استفاده از اپلیکیشن عدالت همراه امکانپذیر شده، معتقد است یکی از طرح های بزرگ و مهم دستگاه قضایی در سالهای اخیر ارائه خدمات به شکل الکترونیک بوده که به این منظور اپلیکیشن عدالت همراه در قوه قضاییه طراحی و ایجاد شده تا آحاد مردم بتوانند از آن طریق بدون واسطه و در هر زمان و مکان به امور قضایی دسترسی سریع و آسان داشته باشند.
اکبر تایوغ اظهار داشت: از امکانات این اپلیکیشن می توان به دسترسی به سامانه ابلاغ الکترونیک، دسترسی به سامانه نوبت دهی، دسترسی به نظرسنجی، دسترسی به سامانه اطلاع رسانی پرونده، دسترسی به سامانه گواهی عدم سوء پیشینه و کاهش چشمگیر در هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعان نام برد.
وی گفت: همچنین افزایش سرعت در اجرا و رسیدگی به پرونده های قضایی، امکان نظرسنجی اشخاص در خصوص عملکرد همکاران واحدهای قضایی از دیگر امکانات این اپلیکیشن است.
وی اظهار داشت: مردم آذربایجانغربی میتوانند با ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت این اپلیکیشن از طرق سامانه http://sana.adliran.ir یا درگاه ملی قوه قضاییه یا برنامه بازار از امکانات این برنامه استفاده کنند.
دستگاههای اجرایی آذربایجانغربی خدمات الکترونیک خود را توسعه دهند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجانغربی در این رابطه تاکید دارد برون سپاری و الکترونیکی کردن خدمات دستگاههای اجرایی را به شدت پیگیری میکنیم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز با دستگاههای متخلف برخورد جدی میکند.
قاسم جلیلی نژاد اظهار کرد: با الزاماتی که در قانون پیش بینی شده است باید دستگاهها بیش از پیش به برون سپاری و الکترونیکی کردن خدمات اقدام میکردند.
وی افزود: با توجه به افزایش دفاتر پیشخوان انتظار میرود دستگاههای اجرایی طبق قانون و در راستای تسریع در ارائه خدمات دولت به مردم اقدامات لازم را برای برون سپاری خدمات انجام دهند.
به گزارش ایرنا، صراحت بند دوم اصل ۱۵۶ فصل یازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در موضوع 'حقوق عامه' از جمله اصول مغفول مانده این قانون است که جزو وظایف قوه قضائیه بوده و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیازمند احیا است و توسعه خدمات الکترونیک قضایی می تواند مسیر اجرای این اصل مهم را کوتاه و تسریع کند.
نظر شما