وحیدی نگاه نو و جدیدی به وزارت کشور دارد

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از نگاه مثبت اعضا به برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور خبر داد و گفت: وحیدی نگاهی نو به وزارت کشور دارد و آزادی احزاب و فراهم شدن شرایط بازگشت ایرانیان از اهداف و برنامه های اعلام شده وی در دولت سیزدهم است.

«شهریار حیدری» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره  «احمد وحیدی» وزیر پیشنهادی کشور به مجلس گفت: وحیدی در حوزه‌های امنیتی، دفاعی، نظامی، فرهنگی و سیاسی کار کرده و سابقه فعالیت در حوزه وزارت دفاع را نیز داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور نشان دهنده نگاه نو وی به این حوزه است، افزود: نگاه وزیر پیشنهادی کشور به حوزه امنیتی، ‌ اقتصاد محور است و در حوزه سیاسی هم استفاده از ظرفیت‌ها و نخبه پروری را مورد توجه قرار داده است.

تیم مدیریتی وزیر کشور باید با افکار و روش‌های او همسو باشند

وی درباره نقش این وزارتخانه و برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای تقویت سرمایه‌ اجتماعی گفت: وزیر پیشنهادی کشور برای هر کدام از موارد مورد تاکید نمایندگان برنامه داشت. اما آنچه که مهم است، ‌ انتخاب تیم اجرایی همکار وزیر است که باید از توانایی بالایی برخوردار باشند تا موفق به اجرایی اهداف و ایده‌های اعلام شده از سوی وزیر شوند.

حیدری ادامه داد: تیمی که وزیر کشور انتخاب خواهد کرد باید از نظر افکار، پیشینه و نوع روش‌ها با برنامه‌های وزیر کشور همسو باشد تا به مرحله عملیاتی شدن برسند.

وی با تاکید بر اینکه وحیدی برای حل چالش‌ها باید موفق به اجرای برنامه‌های اقتصادی و امنیتی خود در مناطق مرزی شود، عنوان کرد: البته امنیت تعاریف مختلفی دارد که یک تعریف آن امنیت پایدار است که مربوط به کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. تعریف دیگر امنیت استفاده از ظرفیت‌های مرزی است که باید بازارچه‌ها غیرفعال و مرزهای نیمه فعال توسط این وزارتخانه فعال شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: نگاه ویژه به همسایگان و استفاده از ظرفیت تبادلات اقتصادی بین آنها از دیگر مسائلی است که وزیر پیشنهادی کشور در برنامه های خود به آن تاکید داشت. چرا که  ارتباط مستقیم  با ۱۵ کشور همسایه می‌تواند سبب بهبود روابط دیپلماتیک و اقتصادی شود.

رویکرد وزیر پیشنهادی کشور بهبود اقتصاد مناطق مرزی است

نماینده مردم قصرشیرین با اشاره به اینکه مناطق مرزی ظرفیت خوبی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور دارند،  گفت: مردم این مناطق پس از مهاجرت در زمان جنگ تحمیلی موفق به بازگشت به  خانه و کاشانه خود نشدند در حالی که با بازگشت این افراد می توان ظرفیت این مناطق را افزایش داد.

وی درباره اینکه آیا با حضور وزیر جدید کشور نیاز به تغییر تمام استانداران احساس می‌شود یاخیر؟   گفت: لزومی ندارد همه استانداران و فرمانداران تغییر کنند. چرا که بیشتر آنها افرادی توانمند با کارنامه‌ای موفق هستند که آزمون و خطا را از سرگذارنده و به نبوغ سیاسی و اقتصادی رسیدند.

وی ادامه داد:‌ البته برخی از استانداران و فرمانداران هم نتوانستند عملکرد موفقی ارائه دهند که با اشراف وزیر پیشنهادی کشور جایگزین می‌شوند. با این حال باید نگاه وزیر کشور به توانمندی، پاکدستی، صداقت و تجربه مدیران سیاسی این وزارتخانه باشد که این معیارها را وحیدی در برنامه‌های خود جای داده است.

درخواست نمایندگان ارائه لایحه برای تغییر قانون شوراها است

حیدری درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور برای واگذاری برخی از امور به بخش خصوصی و بازنگری در مسائل شهرداری‌ها نیز گفت: موضوع شوراها و شهرداری‌ها، رویکرد سیاسی وامنیت و عمران شهرها و روستاها در چند روز گذشته توسط ایشان در کمیسیون تشریح شد. از طرفی قانون شوراها از مرحله ثبت نام تا انتخاب، ‌  قانون موفقی نیست و مشکلاتی دارد که نمایندگان درخواست کردند اصلاح قانون یا رفع نواقص آن از طریق دادن لایحه وزارت کشور به مجلس پیگیری شود.

این نماینده مجلس با اشاره به ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد حوادث غیرمترقبه گفت:‌ مسوولیت این موضوع بر عهده وزارت کشور است ولی اعتبار آن در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.

وی ادامه داد: این وضعبت سبب شده مدیریت بحران نتواند برنامه‌ها و تصمیمات خود را به درستی انجام دهد و قرار شد مجلس در این باره وزارت کشور را با اصلاح قانون یاری دهد و مواد ۱۰ و ۱۲ اصلاح شود تا اعتبارات آن در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد.

وزیر پیشنهادی کشور معتقد به آزادی احزاب و بازگشت ایرانیان به وطن است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه وحیدی معتقد به آزادی احزاب و گروه های سیاسی است، ‌ گفت:‌ ایشان در برنامه‌های خود راهکارهایی نیز ارائه دادند تا شرایط برای ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کردند فراهم شود تا آنها هم از حقوق شهروندی برخوردار شوند.

خطیب اشراف کاملی به حوزه تخصصی خود دارد

وی در ادامه درباره اینکه وزیر پیشنهادی اطلاعات تا چه میزان می‌تواند اهداف مورد نظر را محقق کند، ‌ اظهار داشت:‌ وزارت اطلاعات یک دستگاه تخصصی در حوزه امنیت است و باید فردی در راس این وزارتخانه قرار بگیرد که به بدنه و ساختار وزارت اطلاعات آشنا باشد و حجت الاسلام «سید اسماعیل خطیب» ‌سالهاست در وزرات اطلاعات است و اشراف کاملی به این حوزه تخصصی دارد.

حیدری ادامه داد: وزیر پیشنهادی اطلاعات به تمام مولفه‌ها، رویکردها و اثرگذاری‌های وزارت اطلاعات آشنا است و قطعا با حضور ایشان در وزارت اطلاعات نسبت به دوره‌های گذشته شاهد موفقیتهای بیشتری خواهیم بود.  

وی از نمایندگان خواست در جریان رای اعتماد توانمندی و ظرفیتهای وزیران پیشنهادی را مد نظر قرار دهند و به وزیرای رای دهند که سابقه و تجربه قابل دفاعی ارائه کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha