به گزارش گروه فرهنگی ایرنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای اجرای طرح تجربه نگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هشتمین و نهمین بخش از گفت و گوی سید عباس صالحی با عنوان روزگار فرهنگ، هنر و رسانه منتشر شد.
در هشتمین و نهمین بخش از این گفت و گو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمومی سازی دسترسی فرهنگی و شفافیت در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه از جمله کلان برنامه های خود پرداخته است.
صالحی درباره اقدامات و سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عمومیسازی دسترسی فرهنگی گفت: این کلان برنامه دو برنامه را دنبال میکرد که شامل افزایش دسترسی همگانی به فضاها، خدمات و محصولات فرهنگی با نگرش عدالت فرهنگی و همچنین تقویت و حمایت از اصلاح نظام توزیع و فروش محصولات فرهنگی و هنری می شد.
وی تاکید کرد برای تحقق این کلان برنامه چند مسیر را طی کردیم. مسیر اول سفرهای استانی و امضای تفاهم نامه با استانداری ها بود که بر این اساس بتوانیم در ترکیب امکانات وزارتخانه به هر استان به ارتقای زیرساخت ها و ارتقای فعالیت ها دست یابیم که در این مسیر چند هزاران میلیارد تومان به استان ها معطوف شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: راه و مسیر دوم در حوزه بودجه بود. به این معنا که معاونتها و سازمانها بخشی از بودجه خود را در قالب تفاهم نامه با استان ها به سمت هزینه در استان ها معطوف کنند و از ۲۰ درصد از بودجه آغاز شد و شاهد رشد بیشتر هم در این زمینه بودیم.
صالحی افزود: سومین مسیر در حوزه دسترسی و توسعه نظام زیرساخت ها در مناطق کشور و چهارمین مسیر توسعه رویدادها در مناطق مختلف کشور بود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: در ۴ سال گذشته تلاش کردیم هم رویدادهای ملی خود را در استان ها متعدد کنیم و هم استان ها و شهرستان ها به پایگاه برگزاری جشنواره ها و رویدادهای ملی تبدیل کنیم. همچنین بر اساس شعار ایران فقط تهران نیست تلاش شد مردم ایران در این جغرافیا سهمی مشابه از برخورداری های فرهنگی کشور داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در کنار این مسیرها به این فکر کردیم که در برنامه دسترسی چگونه می توانیم نظام توزیع فرهنگی و هنری خود را اصلاح کنیم. در این حوزه هم مسیرهایی طی شد که رو به رشد است و یکی از این مسیرها این بود که اصلاح نظام توزیع از طریق فضای مجازی صورت بگیرد زیرا فضای مجازی به شدت به کمک این نظام میآید. در این حوزه اقدامات موفقی در برگزاری مجازی نمایشگاه های کتاب تهران و قرآن کریم داشتیم. به عنوان مثال در ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۶۴ میلیارد تومان کتاب فروخته شد. یک میلیون و ۳۷۰ هزار نسخه فروش داشت. حدود ۸۰۰ هزار بسته ارسالی از طرق پست و برخی ناشران صورت گرفت و این روند نشان داد که در این مسیر عدالت جغرافیایی، عدالت جنسیتی، فرصت های حضور، امکان ترکیب داده ها و ... ایجاد شد.
صالحی در بخش دیگری به برگزاری مجازی نمایشگاه قرآن کریم اشاره کرد و یادآور شد: در این نمایشگاه این تجربه را کسب کردیم که می توانیم از طریق فضای مجازی بین المللی شدن رویدادها را راحت تر شکل بدهیم. بنابراین فرصت برای اصلاح نظام توزیع داخلی و فراملی قابل اعتنا است و باید ادامه یابد. سامانه پلت زا بخشی از نظام توزیع در سامان دهی ایده ها و محصولات فعالان فرهنگی است و سامانه سمفا در سازمان سینمایی هم در حوزه اکران نظام سینمایی بود که در این راستا راه اندازی شد. به عنوان مثال در سامانه سمفا توانستیم بخشی از اختلافات صنفی را حل کنیم.
وی در بخش دیگری تصریح کرد: بر بستر فضای مجازی امیدواری زیادی برای اصلاح نظام توزیع فرهنگی و هنری یک کشور داریم.
وی درباره روند شفافیت در این وزارتخانه گفت: در این حوزه اقدامات مختلفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت.محورهایی مشخص و به عنوان محورهای ضروری شفافیت به معاونت ها و مراکز مختلف ابلاغ شد. از جمله این اقدامات می توان به انتشار اطلاعات مدیران، انتشار مقررات، مصوبه ها، آیین نامه ها و قراردادها، انتشار حمایت ها خریدهای حمایتی، انتشار هزینه کرد جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی و هنری، انتشار اسامی داوران و ... اشاره کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: اقدام دوم در حوزه شفافیت موضوع دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک این مزیت را دارد که به طور ناحق به کسی امتیازات داده نشود.
در بخش دیگری از این گفت و گو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شبکه شهرهای خلاق و زمینه های عمومی سازی دسترسی فرهنگی و همچنین تقویت ظرفیت های مردمی در این حوزه اشاره کرد.
شفافیت در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه
صالحی در نهمین بخش از این گفت و گو به شفافیت در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه اشاره کرد.
وی در این بخش گفت: یکی از کلان برنامه ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط به شفاف سازی بود که در این کلان برنامه دو موضوع دنبال می شد. اول اینکه نگاهی به هدف گذاری آن مورد نظر بود. شفافیت پیشگیری از فساد است. البته حوزه فرهنگ و هنر حوزه پرگردش مالی نیست ولی پر منزلت است و اگر فساد در آن باشد موجب بی اعتباری و نقص در کارکردهای این حوزه می شود. فایده دوم شفاف سازی ارتقای سطح اعتماد متقابل است که بین حکمرانی، شهروندان و ذینفعان پدید می آید. بنابراین سرمایه اجتماعی حکمرانی، اعتماد متقابل است.
وی در بخش دیگری تصریح کرد: کاهش هزینه ها مزیت و فایده سوم شفاف سازی است. بنابراین شفافیت یک گنج قابل توجهی برای ساختار حکمرانی به شمار می آید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار داشت: آیین نامه این قانون در دولت یازدهم ابلاغ شد و در دولت دوازدهم اجرایی شد. دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شد و راه اندازی سامانه آن اولین اقدام آن به شمار می آید. در حال حاضر ۱۶۰۰ دستگاه در این سامانه حضور دارد.
صالحی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسات بسیاری در این زمینه برگزار کرده و سهم قابل توجهی در استقرار این قانون داشته است. اصلاحاتی هم در جلسات مختلف در این قانون صورت گرفته است که از آن جمله می توان به موضوعات حریم خصوصی، اطلاعات محرمانه و ... اشاره کرد.
نظر شما