۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۹
کد خبر: 84439834
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رویکرد کشورهای آسیا و اقیانوسیه نسبت به تحولات افغانستان

تهران- ایرنا - رسانه های جهان از رویکردهای متفاوت کشورها نسبت به تحولات سریع افغانستان از زمان سقوط دولت این کشورها خبر دادند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از چندین رسانه مختلف از زمان سقوط دولت افغانستان و بدست گرفتن شهر کابل و کاخ ریاست جمهوری  توسط گروه طالبان از اواخر روز یکشنبه و تحولات لحظه به لحظه این کشور، اظهار نظرها و رویکردهای متفاوتی از کشورهای سراسر دنیا گزارش شده است که در اینجا به جمع بندی برخی مواضع کشورهای آسیایی و اقیانوسیه پرداخته می شود. 

تخلیه شهروندان کره جنوبی از افغانستان

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که سفارت خود در افغانستان را به طور موقت تعطیل کرده و اکثر کارکنان دیپلماتیک خود را به یک کشور سوم در خاورمیانه منتقل کرده است.

به گزارش ایرنا از یونهاپ، بر اساس این گزارش تعدادی از پرسنل سفارت از جمله سفیر در یک محل امن در افغانستان باقی مانده اند تا روند خروج و تخلیه اتباع کره ای تمام شود.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد در حال رایزنی دقیق با ایالات متحده و سایر کشورها برای اقدامات تخلیه شهروندان خود است.


توافق ژاپن و مصر برای ثبات در افغانستان

ژاپن و مصر توافق کردند پس از تسلط طالبان بر کابل و دیگر شهرهای مهم این کشور، در تامین ثبات در افغانستان همکاری کنند.

« توشیمیتسو موتگی»  وزیر امور خارجه ژاپن پس از مذاکرات جداگانه با « عبدالفتاح السیسی »  رئیس جمهوری مصر و « سامح شوکری»  وزیر امور خارجه این کشور در قاهره ، از "همه طرف های درگیر" در افغانستان خواست تا صلح و نظم را در این کشور برقرار کنند و از جان و مال خود محافظت کنند. 

به گزارش کیودو، متگی در گفتگو با خبرنگاران گفت: ما نگرانی های خود را درباره وضعیت کنونی در افغانستان به اشتراک گذاشتیم و توافق کردیم که همکاری کنیم تا این عامل به عامل بی ثبات کننده ای تبدیل نشود.

ناتوانی استرالیا در کمک به  افغان ها

به گزارش ایرنا از روزنامه « استریت تایمز » سنگاپور، « اسکات موریسون » نخست وزیر استرالیا اعلام کرد این کشور قادر نیست به تمامی افغان هایی که با ارتش این کشور کار می کردند کمک کند. دولت استرالیا ۲۵۰ تن از کارکنان ارتش را برای تخلیه شهروندانش و تعداد نامشخصی از افغان هایی که با ارتش این کشور کار می کردند و برایشان روادید صادر شده است به کابل می فرستد. 

وی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود گفت : « ما تمام تلاش خود را برای کمک و حمایت از افغان هایی که با ارتش ما همکاری می کردند انجام خواهیم داد اما مسلم است که نمی توانیم از همه آنان پشتیبانی کنیم. » 

به گفته اسکات موریسون ۴۳۰ روادید فوری برای شهروندان افغان صادر شده است و هیچ شهروند افغانستانی از استرالیا به افغانستان برگردانده نشده است. 

نیروهای آمریکایی امروز کنترل فرودگاه بین المللی کابل را  پس از آشفتگی روز گذشته در دست گرفتند و پروازهایی که برای تخلیه انجام می شود را کنترل می کنند. 

رویکرد کشورهای آسیا و اقیانوسیه نسبت به تحولات افغانستان

درخواست نخست وزیر نیوزیلند از طالبان برای احترام به قوانین حقوق بشر

به گزارش ایرنا از روزنامه « استریت تایمز » سنگاپور، « جسیندا آردرن » نخست وزیر نیوزیلند از رهبران طالبان خواست تا قوانین حقوق بشر را رعایت کنند. وی از این گروه درخواست کرد به زنان اجازه ادامه تحصیل و کار کردن داده شود و به تمامی خارجی ها و افغان هایی که می خواهند از کشور خارج شوند اجازه خروج داده شود. 

جسیندا آردرن در کنفرانس خبری در « ویلینگتون » اعلام کرد : « شرایط در افغانستان زودتر از آنچه پیش بینی شده بود رو به وخامت گذاشت. تلاش ها برای تخلیه شهروندانمان  و ۳۷ نفر از شهروندان  افغان که با نیروهای نظامی ما  همکاری می کردند از این کشور در جریان است. تلاش می کنیم ۳۷ نفری که شناسایی شدند را به همراه بستگانشان از افغانستان خارج کنیم . » 

گفت و گوی رئیس جمهوری روسیه و ازبکستان درباره افغانستان

به گزارش ایرنا به نقل از سرویس مطبوعاتی کرملین، در این گفت و گو  آخرین اوضاع افغانستان به طور کامل مورد بحث قرار گرفت. با توجه به این موضوع توافق شد که تعامل بین وزارتخانه ها و ادارات مربوطه روسیه و ازبکستان به صورت مداوم ادامه داشته باشد.

درخواست چین برای افزایش حفاظت شهروندانش در افغانستان 

به گزارش ایرنا از « گلوبال تایمز » ، سفارت چین در کابل روز دوشنبه در بیانیه ای از همه طرف های این کشور خواسته است تا امنیت شهروندان، نهادها و منافع چین در افغانستان را تضمین کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: سفارت به شهروندان چینی در افغانستان یادآوری می کند که به وضعیت امنیتی توجه زیادی داشته باشند، حفاظت امنیتی خود را تقویت کرده و از خانه خارج نشوند.

رویکرد کشورهای آسیا و اقیانوسیه نسبت به تحولات افغانستان

تخلیه شهروندان هند از افغانستان 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری « ای . ان. آی » هند به نقل از یک مقام فرودگاهی این کشور اعلام کرد خطوط هواپیمایی « ایر ایندیا » به درخواست دولت هند ۲ فروند هواپیمای مسافربری را در حالت آمادگی اضطراری قرار داده است تا بتوانند عملیات تخلیه شهروندانش را  از کابل را انجام دهند. 

درخواست احزاب مخالف دولت پاکستان از عمران خان برای تشکیل جلسه

به گزارش ایرنا از روزنامه «نیو ایندین اکسپرس» هند، دو حزب مهم کشور پاکستان، حزب «اتحاد نواز مسلمانان پاکستان» و حزب «مردم پاکستان» از دولت عمران خان خواستند تا بیانیه ای سیاسی در این باره منتشر کرده و اجماع ملی برای مقابله با پیامدهای احتمالی پس از تاسیس حکومت طالبان ایجاد کند.

سناتور «رضا ربانی» در بیانیه ای گفته است شرایط در افغانستان لحظه به لحظه در حال تفییر است و پاکستان باید تصمیماتی با اهداف دراز مدت که نیاز به اجماع ملی دارند اتخاذ کند. او در ادامه افزود: «شرایط افغانستان،  پیامدهای منطقه ای، مسئله به رسمیت شناختن طالبان در کابل، افزایش درگیری ها و جنگ داخلی در افغانستان می تواند بر امنیت ملی پاکستان نیز تاثیر بگذارد. » 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha