۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبر: 84442349
T T
۱۷ نفر

برچسب‌ها

قم در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد

۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبر: 84442349
قم در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد

قم-ایرنا- شهر مقدس قم همزمان با روزعاشورای حسینی در غم مصیبت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)‌و یاران باوفایش غرق درعزا وماتم شده‌است.

به گزارش ایرنا، از ابتدای ماه محرم فضای سمعی و بصری شهر قم رنگ ماتم و اندوه به خود گرفته و بیرق و پرچم‌های مشکی غم حضرت سید الشهدا(ع)‌ در کالبد شهر و بر سر در منازل مردم ولایت مدار قم خودنمایی می‌کند. محرم امسال به دلیل شرایط کرونایی حاکم متفاوت‌تر از گذشته است و عزاداران سید و سالار شهیدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سوگواری می‌پردازند.

شیفتگان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درقم در عاشورای حسینی با دلی خونین و بغضی در گلو، در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) عزاداری کرده  و اشک ماتم می‌ریزند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) غرق در عزا  و ماتم است و سوگواران در فضای روباز صحن‌های حرم کریمه اهل بیت(س)  به عزاداری مشغول هستند.

صبح امروز نیز به رسم هر سال، پرچم سرخ منقش به نام مبارک یا حسین(ع) حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س) با پرچم مشکی که روز ابتدای ماه محرم بر گنبد حرم مطهر نصب شده بود، تعویض شد.

صحن امام رضا (ع) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)‌لبریز از عشق به آرمان بلند عاشورای حسینی شده ،مراسم نوحه سرایی در فضای باز و با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی درحال برگزاری است.

خادمان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نیز ماسک و دیگر اقلام بهداشتی را در بین عزاداران توزیع می‌کنند.

به جهت معرفی اهداف قیام انسان ساز عاشورا، در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر به همت نهادهای فرهنگی استان میزهای امر به معروف و ترویج اقامه نماز اول وقت برپا شده و بسته‌های فرهنگی در بین مردم توزیع می‌شود.

 برنامه‌های عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان نیز در فضاهای روباز مسجد مقدس جمکران و اماکن متبرکه قم نیز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی درحال انجام است.

 محرم امسال به دلیل شرایط خاص کرونایی برپایی ایستگاه های صلواتی ممنوع شده و هیاتهای مذهبی بسته‌های فرهنگی در بین عزاداران توزیع می کنند و اقلام خوراکی بصورت بسته بندی شده پخش می‌شود.

امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد(ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت. هنگامی‌که امام دوم شیعیان  در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

 سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha