توسعه مراکز درمان سرپایی کرونا در فارس و کارکردهای مهار همه گیری

شیراز - ایرنا -یکی از رویکردهایی که کارشناسان و مسوولان بهداشت و سلامت استان فارس بر آن پافشاری می کنند و تا کنون هم برآیند های موثری داشته توسعه مراکز درمان سرپایی کرونا در بیمارستان ها موسوم به مراکز بستری موقت بیماران کووید(Opat) است.

معمولا تعدادی از بیماران کرونایی در بیمارستانها بستری هستند که حدود دو-سوم این بیماران، بیماران بدحالی نیستند و بین پنج تا ۱۰ روز ممکن است در بیمارستان بستری بمانند. این بیماران طی دو تا سه روز اولی که درمان‌هایشان را دریافت می‌کنند، در روند پایدار و تثبیت‌شده‌ای قرار می‌گیرند .

این بیماران در ادامه فقط برای دریافت داروی تزریقی بستری می‌مانند ،  زمانیکه شرایط بیمار در مجموع خوب است، ادامه درمان  به صورت سرپایی پیش می رود ؛ به طوری که بیماران روزانه مراجعه می‌کنند و داروهایشان به صورت سرپایی تزریق می‌شود که عمدتا داروهای ضدویروس یا کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضدانعقاد که اصلی‌ترین داروهای درمان کرونا در بیمارستان‌ها هستند، تزریق می‌شود.

روند درمان سرپایی بیماران کرونا در بیمارستان های شیراز و دیگر شهرهای فارس چندی است فعال شده است ، این باعث شده که بتوان بخش عمده‌ای از تعداد بستری‌ها را کاهش داد و بهره‌وری بهتری برای ظرفیت تخت‌ها ایجاد  شود . این اقدام بسیار کمک کرده تا روند درمان کرونا بهبود یابد که رضایتمندی بیشتری هم در بین بیماران  ایجاد می‌کند.

البته این افراد، بیمارانی هستند که درگیری ریوی دارند،و نیاز به اکسیژن ندارند اما بابت درگیری ریوی باید داروهایی را تزریق کنند. همچنین شامل بیمارانی هم می‌شود که در بدو ورود حال عمومی‌شان خوب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت توسعه بخش های OPAT در مدیریت بهتر بحران کرونا اظهار داشت : با توجه به افزایش مراجعان و بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان ها، تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی و گسترش فعالیت مراکز ۱۶ ساعته، چندین مرکز بستری موقت بیماران کووید(Opat) در شیراز و شهرستان ها برای مدیریت بهتر بحران کرونا تجهیز و راه اندازی شده است.

دکتر مهرزاد لطفی ارایه خدمات با کیفیت را از رسالت های دانشگاه عنوان کرد و افزود: برای تحقق این امر مهم در مجموعه دانشگاه به صورت شبانه روزی تلاش می شود و لازم است مردم استان فارس نیز بر حفظ مشارکت و همکاری بیش از پیش در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی برای برون رفت از این بحران تلاش کنند.

لطفی در بازدید از مرکز بستری موقت بیماران کووید(Opat) بیمارستان نمازی، ضمن گفت و گو با بیماران مبتلا به کرونا، روند دریافت خدمات درمانی و میزان سطح رضایتمندی آنان را جویا شد و برای ارتقای آن دستورات لازم را صادر کرد.

دکتر اورنگ ایلامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به راه‌اندازی کلینیک‌های درمان سرپایی بیماران OPAT در بیمارستان‌های نمازی، حضرت علی اصغر (ع) و شهید دکتر فقیهی، گفت: علاوه بر ارتقای بخش‌های بستری بیمارستانی، از ظرفیت این کلینیک‌ها برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران کرونایی استفاده می‌شود.

او افزود: با افتتاح این کلینیک‌ها، بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، پس از ارزیابی اولیه، در صورتی که نیاز به بستری شدن نداشته باشند، در کلینیک‌های سرپایی از سوی پزشکان متخصص ویزیت و اقدامات درمانی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

ایلامی با تاکید بر اینکه راه اندازی کلینیک درمان سرپایی بیماران کرونا نقش موثری در کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی دارد، عنوان کرد: برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای راه‌اندازی این کلینیک‌ها در بیمارستان‌های قطب درمانی شهرستان‌ها نیز انجام شده است.

بستری ۵هزار و ۲۷۱ بیمار مثبت در بیمارستان های استان فارس 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی  شیراز نیز با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس تا   بیست و هشتم مرداد ۱۴۰۰، از بستری پنج هزار و ۲۷۱ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان خبر داد.

دکتر سید روح اله حسینی  گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۲۹۴ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه های استان انجام شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۵۷ هزار و ۵۵۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۴۱ هزار و ۶۲۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۸ هزار و ۱۵۲ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۸۵ هزار و ۷۰۳ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۳۳۵ هزار و ۶۵۹ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اعلام جان باختن ۳۰ هم استانی دیگر در اثر کرونا مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را پنج هزار و ۷۶۷ نفر اعلام کرد.

دکتر حسینی اضافه کرد: هم اکنون پنج هزار و ۲۷۱ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۴۳۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او با اشاره به برگزاری آیین های سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران آن حضرت، از مردم شریف و همیشه در صحنه فارس درخواست کرد ضمن پایبندی مسوولانه به رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی؛ با مجموعه سلامت استان در مسیر مقابله با کرونا همراه باشند تا بتوانیم با غلبه بر این ویروس منحوس، فردای امیدبخشی را برای خود و عزیزانمان به ارمغان آوریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha