۸۲ درصد اصناف خراسان جنوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

بیرجند - ایرنا - رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: براساس نظارت و بازرسی‌های انجام شده از اصناف استان اکنون ۸۲ درصد صنوف دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رضا علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۶ روز گذشته که محدودیت‌هایی کرونایی همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی اعمال شد، توسط چهار تیم بازرسی و نظارت اتاق اصناف از ۲۶۰ واحد صنفی استان بازرسی شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۶ واحد صنفی اخطار گرفتند اظهار داشت: تا پایان وقت اداری امروز مهلت اخطارهایی که به این واحدها داده شده به اتمام می‌رسد و در صورتی که رعایت نکرده باشند، این صنوف پلمب می‌شوند.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: با هماهنگی انجام شده در ستاد استانی مدیریت کرونا در ۶ روز گذشته مصوبه‌ای مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی استان نداشتیم اما به طور خودجوش بخش زیادی از صنوف تعطیل کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه اصناف استان با توجه به شیوع طولانی کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن وضعیت خوبی ندارند عنوان کرد: برای کمک به اصناف باید دولت بسته حمایتی ویژه در نظر بگیرد.

علیزاده یادآور شد: اکنون بیش از ۶۰ درصد واحدها مستاجر مغازه و بالای ۷۰ درصد مستاجر مسکن هستند از طرفی موضوعاتی مانند پردخت حق بیمه دستمزد کارگر و اجاره بها توانی برای اصناف نگذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه تعطیلی اصناف دردی از آنها دوا نمی‌کند گفت: چه بسا که با محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اصناف، آسیب‌های اجتماعی جدی گریبانگیر اصناف شود.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: اصناف استان در اعلام محدودیت‌های کرونایی تاکنون نهایت همکاری را داشته‌اند از این بعد هم در صورت تعطیلی باید حتما بسته حمایتی و تشویقی برای اصناف در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: تنها حمایتی که از اصناف شد پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا بود که هشت هزار واحد مشمول این تسهیلات شدند.

علیزاده گفت: در مجموع پنج میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ درصد در اختیار اصناف قرار گرفت که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مربوط به مرکز استان بود.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد اعضای اتحادیه‌ها مجاز به دریافت تسهیلات بودند به این معنا که از جمعیت ۸۰۰ نفری عضو اتحادیه آرایشگران زنانه فقط به ۱۵۰ نفر و هر نفر پنج میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: سقف تسهیلات مذکور و تعداد اعضا بسیار کم اما بهره تسهیلات بالاست که درخواست داریم برای حمایت از اصناف نسبت به تعیین و پرداخت تسهیلات با بهره پایین و بازپرداخت پنج ساله اقدام شود تا از این طریق بتوان بخش کوچکی از مشکلات صنوف را جبران کرد.

با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا همه اصناف، ادارات و بانک‌ها از روز دوشنبه (۲۵ مرداد) تا پایان روز کاری شنبه (۳۰ مرداد) به جز ادارات و اصناف ضروری تعطیل شدند.

بنابر اعلام اتاق اصناف ایران با توجه به اتمام طرح محدودیت فعالیت ۶ روزه، از امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) تمامی مشاغل به استثنای هفت گروه مجاز به فعالیت هستند.

رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها به صورت پذیرایی در فضای بسته (به صورت بیرون‌بر مجاز به فعالیت هستند)، تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته به استثنای پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر (پاساژهای عمومی نظیر پوشاک، کیف، کفش و موبایل همچنان مجاز به فعالیت نیستند)، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی، شهربازی و باغ‌وحش‌ها و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی هفت گروه مشاغل پرخطر هستند که تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارند.

روند شیوع کرونا در پیک پنجم همچنان در خراسان جنوبی صعودی است و براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۳ مرداد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، هفت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha