طرح محله‌محور شهید سلیمانی برای بیماریابی استمرار یابد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی، بیماریابی محله‌محور در دستور کار قرار گرفت که کمک شایانی به مدیریت کرونا کرد و اجرای این گونه طرح‌ها طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید مستمر باشد.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: طرح شهید سلیمانی با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی بسیج از موفق‌ترین برنامه‌های مدیریت کرونا در کشور و استان بوده که لازم است در قالب این طرح خانواده‌های نیازمند مبتلا به کرونا مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی گفت: بسیج با شناسایی این خانواده‌ها اقدامات حمایتی را به طور ویژه انجام دهد و تمامی دستگاه‌های مرتبط با این طرح محله‌محور برای بیماریابی، اقدامات حمایتی و قرنطینه بیماران همکاری کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در زمینه مدیریت و محدودیت ترددها که از مهمترین رویکردهای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در استان است نیروی انتظامی باید جدی‌تر وارد عمل شود و طبق مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا تمامی امکانات دستگاه‌ها باید در خدمت مقابله با کرونا قرار گیرد.

وی گفت: تلاش زیادی برای تامین واکسن مورد نیاز استان از جمله جذب سهمیه‌های مازاد واکسن انجام شد و در حال حاضر ۳۲.۶ درصد جامعه هدف خراسان جنوبی واکسینه شدند در حالی که میانگین کشوری ۲۷ درصد است.

ملانوری بیان کرد: در صورت نیاز، تمامی امکانات استان در نیروی مقاومت بسیج، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اختیار قرار می‌گیرد، ضمن اینکه باید برای هر مرکز واکسیناسیون یک مدیر داخلی یا مدیر صحنه در نظر گرفته شود تا با نظم‌دهی بیشتر، به انجام موفق‌تر واکسیناسیون کمک کند.

وی گفت: فهرست افرادی که در سن واکسیناسیون قرار دارند اما از انجام آن امتناع می‌ورزند، باید تا ۲ روز آینده آماده شود تا با مراجعه به درب منازل آنان در قالب طرح شهید سلیمانی، اقناع‌سازی صورت گیرد و با انجام واکسیناسیون، سطح ایمنی استان را ارتقا دهیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ۶ مرکز تجمیعی و مراکز جامع سلامت در شهرستان‌ها عملیات واکسیناسیون کرونا را انجام می‌دهند لذا از مردم درخواست داریم در نوبت تعیین شده برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا از تجمع در مراکز جلوگیری شود.

وی به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم اشاره کرد و افزود: درخصوص عزاداری‌های مربوط به ماه محرم و صفر تجربه سال گذشته را هم به کار بردیم و امسال این مراسم طبق دستورالعمل‌های ملی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

ملانوری گفت: با افرادی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده و جان مردم را به خطر انداخته‌اند باید به طور جدی برخورد شود لذا اداره کل تبلیغات اسلامی استان گزارش کاملی درخصوص چگونگی برگزاری مراسم به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا ارسال کند تا هیات‌هایی که پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند، مورد تشویق قرار گرفته و کسانی که پروتکل‌شکنی کرده‌اند، معرفی شوند.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از محدودیت فعالیت واحدهای صنفی اضافه کرد: به استناد گزارش‌ها، فعالیت واحدهای صنفی در شیوع و گسترش بیماری تاثیر چندانی ندارد لذا براساس مصوبه ستاد استانی کرونا، واحدهای صنفی نباید زیاد محدود شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس تاکید رییس جمهوری در ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های واحدهای صنفی باید کاهش پیدا کند اما با کسانی که پروتکل‌شکنی می‌کنند، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در زمینه اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی افکار عمومی باید به سمت شیوه‌های نو برویم و اگر نتوانیم افکار عمومی را همراه کنیم اقدامات ما نتیجه لازم را نخواهد داشت.

ملانوری گفت: در این زمینه از ظرفیت هنر کمتر استفاده شده، لذا باید کمیته‌ای با محوریت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل تا از ظرفیت رشته‌های هنری برای برنامه‌سازی در جهت اقناع افکار عمومی و ترویج فرهنگ مدیریت کرونا و همراهی بیشتر مردم استفاده شود.

وی افزود: نگران آسیب‌های پساکرونا هستیم و همه دستگاه‌های اجرایی باید عارضه‌های فرهنگی و اجتماعی حوزه کاری خود را تا هفته آینده به کمیته امنیتی و انتظامی تحویل دهند تا پس از جمع‌بندی در ستاد کرونا مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مرزهای شرقی استان هنوز محل آسیب و در معرض خطر ویروس است که با توجه به شیوع ویروس جهش یافته جدید در برخی کشورها باید مراقبت از مرز با جدیت دنبال شود و تمامی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی درباره بازگشایی مدارس استان گفت: بازگشایی مدارس در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با تصویب ستاد ملی و تاکید رییس جمهوری مقرر شد بازگشایی مدارس در اول مهر ماه همچون سال گذشته انجام شود.

ملانوری افزود: بازگشایی مدارس و انجام فعالیت‌های آموزشی به صورت حضوری مستلزم فراگیری واکسیناسیون و ایجاد بستر مناسب است که سلامت دانش‌آموزان، معلمان، مدیران، سرویس مدارس و سایر عوامل را تضمین کند لذا تا آن زمان کلاس‌ها به صورت حضوری دایر نمی‌شود.

وی گفت: باید از هر گونه اعلام نظر و اطلاع‌رسانی که باعث ایجاد نگرانی در مردم می‌شود، پرهیز شود.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha