آموزش مهاجران افغان در تایباد نسبت به خطرات مین  ۱۰۰ درصد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: آموزش ۱۴۵ هزار و ۵۴۳ مهاجر افغانستانی از ابتدای امسال تاکنون هنگام خروج از ایران در گذرگاه مرزی دوغارون در مورد خطرات مین، نشانگر افزایش ۱۰۰ درصد این خدمت انساندوستانه کشورمان نسبت به مدت مشابه پارسال است.

هادی رمضانی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا مجری این آموزشها را جمعیت هلال احمر تایباد اعلام و بیان کرد: روزانه ۴۰ کلاس آموزشی در مرکز پیش‌آگاهی از خطرات مین برای مهاجران تبعه همسایه شرقی خراسان رضوی در این چارچوب برگزار شده است.

وی ادامه داد: پارسال نیز ۲۵۵ هزار و ۴۶۸ نفر از اتباع مهاجر افغانستانی که قصد عزیمت به کشورشان را داشتند در مرکز پیش‌آگاهی از خطرات مین مستقر در شهر مرزی تایباد آموزشهای لازم را برای مواجهه صحیح با سلاح انفجاری مین به منظور پرهیز از هرگونه آسیب دریافت کرده بودند. 

رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون بطور میانگین روزانه هزار و ۳۰۰ نفر در مرکز پیش‌آگاهی از خطرات مین در نقطه مرزی دوغارون این شهرستان آموزش دیده‌اند. 

وی زمان آغاز فعالیتهای انساندوستانه مرکز پیش‌آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد را در مرز دوغارون سال ۱۳۸۴ ذکر و بیان کرد: ظرف پنج ماه نخست پارسال همزمان با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا که موجب کاهش خروج اتباع افغانستانی از ایران شد، فعالیت این مرکز آموزشی نیز به مدت چند ماه تعطیل متوقف شد. 

رمضانی افزود: سه مربی ایرانی و یک مربی افغانستانی به منظور آموزش خطرات مین و نحوه مواجهه با آن، در گذرگاه رسمی دوغارون فعالیت دارند. 
وی محورهای مهم آموزش به مهاجران افغانستانی را در مرکز پیش‌آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد "تشخیص انواع مین و گلوله های منفجر نشده، نحوه برخورد با مجروحان، آشنایی با رنگها، تابلوها و محلهای مین‌گذاری" برشمرد. 

رییس جمعیت هلال احمر تایباد همچنین "ارائه ۵۵۴ هزار عدد ماسک بهداشتی صورت و ۳۱۱ هزار عدد انواع محلولهای ضدعفونی در قالب پنج مرحله به مهاجراین افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارن با هدف مقابله پیشگیرانه از ابتلا ویروس کرونا" را از دیگر خدمات این جعیت هلال احمر از مرداد ماه پارسال تاکنون ذکر کرد. 

گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. مرکز شهرستان مرزی تایباد نیز در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. 

تایباد ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور دوست و همسایه افغانستان دارد. 

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی از تلفات غیرنظامیان در درگیرهای مسلحانه آن کشور ظرف سال ۲۰۲۰ میلادی، آمار جانباختگان افغان را در این سال دو هزار ۹۵۸ نفر و شمار مجروحان را پنج هزار و ۵۴۲ نفر اعلام کرد.

بر اساس این گزارش: بیشترین میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان یعنی ۳۰ درصد از کل این رخدادهای خونین ناشی از انفجار مین و بمبهای کارگذاشته شده بود که باعث جانباختن ۹۰۰ نفر و جراحت هزار و ۷۰۰ نفر دیگر در طول سال ۲۰۲۰ میلادی در آن کشور جنگ‌زده شد. تلفات ناشی از مین‌ مغناطیسی نیز ظرف همین سال به بالاترین حد خود رسید. 

افغانستان در پی تجاوز ارتش شوروی سابق به آن کشور ظرف پنج دهه اخیر تاکنون صحنه جنگهای بی‌پایان داخلی بوده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha