۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84446201
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیدپوشان عرصه سلامت

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 84446201
سفیدپوشان عرصه سلامت

سنندج- ایرنا- سفید پوشان عرصه سلامت همان‌هایی هستند که از جان و دل برای نجات جان ما و اطرافیانمان مایه می‌گذارند، کسانی که بسیاری از ما تلاش جهادگونه شان در راه سلامت جامعه را نمی‌بینیم و عمق نگاهمان به درآمدشان است.

به گزارش ایرنا، اول شهریور هرسال مصادف با زادروز حکیم ابوعلی سینا با نام روز پزشک نامگذاری شده است، حرفه ای که  با سختی‌ها و مشقت های فراوانی روبرو است، و این روزها  شرایط جامعه نیز به گونه ای شده که سختی‌های این قشر چندین برابر شده است.

امسال دومین سالی است که جامعه درگیر بحران کرونا است و در این میان کادر درمان اعم از پزشک و پرستار و غیره بیشتر از هر قشر دیگری در معرض خطر قرار دارند اما وظیفه انسانی شان که دفاع از سلامت جامعه است اجازه نداده حتی یک لحظه از رسالت خود دست بکشند.

در این برهه زمانی، بسیاری از پزشکان در تمام دنیا از جمله ایران سخت ترین ماه‌ها، روزها و سال های عمر خود را تجربه می کنند، و در این میان هستند کسانی که در این راه خود یا عزیزانشان قربانی شده اند.

پزشکی اگر چه حرفه بسیار سخت و طاقت فرسایی است اما بسیاری از ما به دلیل ناآگاهی از سختی های این شغل فقط به درآمد بالای پزشکان نگاه می کنیم و شاید بارها از گوشه  و کنار هم شنیده باشیم که فلان پزشک با نوشتن چند نسخه در طول روز خدا تومان درآمد دارد و سختی کارشان را درک نمی کنیم.

شیوع ویروس کرونا اگرچه جامعه جهانی را دچار بحران کرد اما جایگاه پزشکان را برای مردم بیشتر و بهتر از قبل نشان داد و بسیاری از افراد جامعه وقتی تلاش خستگی ناپذیر این سفیدپوشان را در این برهه حساس برای نجات جان عزیزانشان دیدند به عمق سختی کار آنان پی بردند.

کرونا و استرس کادر درمان
سفیدپوشان عرصه سلامت

یک پزشک متخصص داخلی  می گوید: با شیوع ویروس کرونا، کادر درمان از جمله پزشکان که بصورت مستقیم با بیماران کرونایی سروکار داشته و در دل خطر قرار گرفتند علاوه بر تمام فشارهای کاری، استرس ابتلای خانواده از طریق آنان به این ویروس نیز مزید بر علت شد.

سولماز درخشان که دارای یک فرزند ۱۰ ماهه است و در دوران شیوع کرونا متولد شده است اظهار داشت: بنده به شخصه به عنوان یک پزشک در این دوران سخت کرونایی جدای از تمام فشارهای کاری بزرگترین استرسم ابتلای دخترم و مادرم که از او مراقبت می کند از طریق من به کرونا بود و تا کسی جزو کادر درمان نباشد شدت این ترس و نگرانی را درک نمی‌کند.

وی یادآو شد: پزشکی یک حرفه تمام وقت است و متعاقباً قدم گذاشتن در این مسیر در لحظه لحظه زندگی فرد و اطرافیانش اثر گذار خواهد بود لذا شرایط  بحرانی امروز جامعه و ترس من هیچ تأثیری بر روند کارم نداشته و تا این لحظه تمام نیروی خودم را برای کمک به بیماران مبتلا به کرونا گذاشته ام.

این پزشک متخصص داخلی با اشاره به اینکه از همان ابتدا با عشق این حرفه را انتخاب کرده است و هنوز هم همان قدر و شاید حتی بیشتر به آن علاقه دارد، اظهار داشت: یک پزشک وقتی  لبخند بیماری که دردش را تسکین داده می‌بیند بزرگترین لذت دنیا را خواهد برد و تمام خستگی از تنش بیرون می رود.

وی در ادامه به مساله رعایت اخلاق پزشکی نیز اشاره کرد و  ادامه داد: پزشکی تنها یک علم نیست؛ بلکه یک وظیفه است و چون ما متعهد به حفظ جان و سلامت بیماران هستیم و هدفمان ما سود رساندن به بیماران است باید در تک تک اقداماتی که برای بیمار انجام می‌دهیم قوانین و  اخلاق پزشکی را اجرا کنیم.

درخشان که مدرس دانشگاه علوم پزشکی کردستان است، به دانشجویان رشته های پزشکی توصیه کرد، با انگیزه و علاقه تلاش کنید و  به یاد داشته باشید که شما یک پزشک هستید و جان یک نفر که قطعا عزیز یک خانواده است در دستان شما است، پس سعی کنید که بیمار و خانواده بیمار را از خودتان ناامید نکنید و تلاش کنید که در حد توانتان بهترین باشید.

ابتلای پزشکان کردستانی به کرونا
سفیدپوشان عرصه سلامت

رییس سازمان نظام پزشکی سنندج نیز گفت: در حال حاضر ۶۰۰ پزشک عمومی، ۱۶۰ دندانپزشک، ۲۳۰ نفر داروساز، ۲۵۷ نفر علوم آزمایشگاهی، ۱۴۰ نفر کارشناس پروانه دار و ۳۵۰ نفر کارشناس مامایی در سه شهرستان سنندج، کامیاران و دیواندره فعالیت می کنند.

دکتر بابک قطبی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا حدود دو سوم و شاید بیشتر از پزشکان استان به ویروس کرونا مبتلا شده اند، گفت: از این تعداد چند نفری هم جان خود را از دست داده اند.

وی  یادآور شد: پزشکان ما در این دوران همه گیری کرونا علی رغم تمام خستگی ها و شرایط سخت و طاقت فرسای جامعه با جان و دل برای بیماران مایه گذاشته و بیشتر از هر زمان دیگری در این راه تلاش کرده اند.

رییس سازمان نظام پزشکی سنندج با اشاره به شیوع موج پنجم و شرایط بحرانی استان و کشور از مردم خواست، برای جلوگیری از ابتلای خود و عزیزانشان به این ویروس منحوس پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا به سلامت از این شرایط نیز عبور کنیم.

حال که یک روز از سال به پاسداشت مقام و جایگاه  پزشکان این سفید جامگان عرصه سلامت اختصاص یافته است  شاید بهترین و مناسب‌ترین تبریک و قدردانی از تلاش آنان، رعایت پروتکل های بهداشتی و کم کردن باری از دوش آنان در این دوران سخت کرونایی است.

اول شهریور ماه، زادروز حکیم ابوعلی سینا با نام روز پزشک نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha