عبور وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم از فیلتر مجلس

تهران- ایرنا- بررسی صلاحیت کابینه آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در مجلس به ایستگاه پایانی خود رسید و امروز تکلیف کابینه سیزدهم مشخص می‌شود و وزرای اصلح رأی خود را از وکلای مردم را به دست می‌آورند.

تشکیل کابینه بخش مهمی از روندهای آینده کشور است و به نظر می‌رسد با توجه به بررسی‌های به عمل آمده کابینه‌ای شکل خواهد گرفت که بتواند در بالاترین سطح خدمت رسانی کند. هنوز برای این که بگوییم چه حدی از کابینه رای می آورد، زود است اما پیش‌بینی‌های قابل قبول این است که کلیت کابینه رای خواهد آورد اما میزان رای آوری هر یک از وزرا پیشنهادی مشخص نیست. در این میان بررسی تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف این اتفاق مهم پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

سوال اساسی‌تر از دولت                   

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی نوشت: از آقای رئیسی، همکارانشان و آن کمیته‌ای که ایشان در مجلس اعــلام کردند با راه‌اندازی سامانه‌ از متخصصان درخواست کرده‌اند افراد پیشنهادی خود را برای وزارتخانه‌های مختلف معرفی کنند، باید مورد پرسش اساسی قرار گیرند. بر حسب آنچه آقای رئیسی در مجلس گفت خیلی از افراد معرفی شدند و یک کمیته تخصصی زیر نظر او با ضوابط و معیارهای تخصصی و علمی، صلاحیت این داوطلبان را مورد بررسی قرار دادند. مساله اول این است که ملاک و معیار تحصیلات، سوابق اجرایی، مدیریتی و طرح آن‌ها برای وزارتخانه بوده، یعنی گزینش از راه و روش‌های علمی صورت گرفته است. مساله دوم طرح‌های این افراد برای مدیریت کلان کشور بود که به گفته آقای رئیسی مبارزه با تورم، مبارزه با فساد، رفع بیکاری، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان به جای اقتصاد سنتی، تغییر، اصلاح و مدرنیته کردن کشاورزی، توجه به محیط زیست، مبارزه با اشرافیت، شایسته‌سالاری به جای خویشاوندسالاری، رونق اقتصادی و چشم به توانایی‌های داخلی به جای چشم دوختن به غرب را شامل می‌شده است.

انتخاب اعضای کابینه حق هر رئیس‌جمهوری است

اسماعیل گرامی مقدم فعال سیاسی وسخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت:‌ براساس قانون، رئیس‌جمهور حق دارد اعضای کابینه را مطابق سلائق و اهداف خود انتخاب کند. این وضعیت برای آقای رئیسی نیز وجود دارد، با این وجود در عرف سیاسی جوامع مختلف شرایطی وجود دارد که معمولا رؤسای‌جمهور این عرف را رعایت می‌کنند. رئیس‌جمهور هنگامی که از مردم رأی می‌گیرد و مورد حمایت مردم قرار می‌گیرد باید در راستای منافع و مطالبات مردم حرکت کند. این وضعیت در انتخاب اعضای کابینه نیز وجود دارد. مردم از رئیس‌جمهور انتظار ندارند کسانی را به عنوان وزیر معرفی کند که سابقه اجرایی لازم نداشته و تخصص کافی برای وزارتخانه خود در این زمینه ندارند. نظریه‌های علوم انسانی بیانگر این است که انتخاب مدیران و استفاده از افراد در پست‌های مهم کشوری نیازمند تخصص و دانش کافی آن فرد است. این در حالی است که این وضعیت درباره تمام اعضای کابینه آقای رئیسی وجود ندارد این وضعیت به شکلی است که نمایندگان مجلس یازدهم که در یک جریان سیاسی با رئیس‌جمهور هستند نیز به معرفی برخی از اعضای کابینه انتقاد کرده‌اند. عملکرد دقیق مجلس در این زمینه زمانی مشخص می‌شود که نتیجه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی مشخص شده باشد. 

رییسی و آموزش و پرورش

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم محمد داوری نوشت: فضای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان از این داشت که باید انتظار چه دولتی را داشته باشیم و همه می‌دانستیم که کابینه برآمده از آن هم متناسب با آن فضا خواهد بود اما در برخی وزارتخانه‌ها از جمله آموزش و پرورش آنچه که گزینه معرفی شده نمایانگر آن است حکایت از فاصله غیرمنتظره نگاه رییس دولت سیزدهم با اولویت‌ها دارد. کارشناسان حوزه آموزش و پرورش و فعالان رسانه‌ای و صنفی و مدنی که سال‌هاست ناکارآمدی نظام آموزشی را فریاد می‌کنند در ارزیابی ریشه این ناکارآمدی تقریبا همه اتفاق نظر دارند که در اولویت نبودن آموزش و پرورش فصل مشترک بیشتر دولت‌ها بوده است، واقعیتی که بیش از همه و در گام نخست ابراهیم رییسی خودش را به روشنی نشان داد. در سیستم بروکراتیک اداری ما و در دستگاه‌های متمرکز و در نگرش‌های مدیریتی هرمی، بالاترین شخص که در راس هرم، مدیریت مجموعه را دارد نماد اهمیت و جایگاه و نشان‌دهنده سمت و سوی مدیریت و سیاست‌ها است. 

ضرورت وجود دولت حزبی

همچنین این روزنامه در یادداشتی دیگر به قلم حسین مسعودنیا، آورده است: انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با پیروزی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رییسی به پایان رسید. پیروزی آقای رییسی در انتخابات ظاهرا بیانگر آغاز دوران جدیدی در حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود، چراکه از نظر سیاسی بلوک حاکمیت تقریبا یکدست شده و نیروهای متعلق به یک جناح سیاسی قوای سه‌گانه مملکت و دیگر نهادهای حاکمیتی را در اختیار دارند. از نگاه برخی کارشناسان یکدست شدن بلوک حاکمیت در مقطع کنونی که جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های جدی در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی مواجه است و نخبگان سیاسی، به دلیل رقابت حذفی با یکدیگر، در خصوص آنها قادر به اجماع نظر نبودند یک فرصت به شمار می‌آمد. 

فقط یک وزیر رای اعتماد کسب نمی کند

محمدجواد آرین منش در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه احتمالا فقط وزیر آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد نگیرد، اظهار کرد: مجلس تعامل حداکثری با دولت دارد ولی شاید وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد نگیرد. سایر وزرا از مجلس رأی می گیرند، البته برخی وزرای پیشنهادی بیش از۲۰۰ رای می آورند اما برخی دیگر مثل وزیر تعاون یا بهداشت رای حداقلی بدست می آورند، اما به هر حال مجلس یا دولت تعامل حداکثری خواهد داشت. با توجه به هماهنگی مجلس و دولت، اکثر وزرا رای اعتماد کسب می کنند. وقتی ۲۰۰ نماینده مجلس از رییسی برای حضور در انتخابات دعوت می کنند، صلاحیت وزرای پیشنهادی هم با رویکردی مثبتی در مجلس بررسی می شود. از سویی شعار جوان‌گرایی مطرح می شود اما از آن سو می گویند چرا برخی وزرا رزومه طولانی ندارند؟کسی که مدرک دکترا گرفته یعنی ۳۰ سال تحصیل کرده و الان۴۰ سال دارد، بنابراین نباید توقع داشت که سابقه مدیریتی طولانی داشته و همه مراحل مدیریتی را طی کرده باشد.این خواسته غیرممکنی است. راهکار این است که در کنار این وزرای جوان، از مشاوران و معاونان مجرب استفاده شود تا جوانی و تجربه در کنار هم قرار بگیرند.

مشخص نیست کدام وزیر پیشنهادی تا دقیقه ۹۰ رأی می‌آورد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره جلسات رأی اعتماد به کابینه معرفی شده از سوی رئیس دولت سیزدهم و این‌که ممکن است چه تعداد از وزرا رأی بیاورند، گفت: نمی‌توانم پیش‌بینی کنم زیرا همه چیز تا دقیقه ۹۰ تغییر می‌کند اما فکر می‌کنم به دلیل اینکه قاطبه نمایندگان دور اول‌شان بود و اولین برخورد با وزرا و رای اعتماد را داشتند، نباید خیلی سخت‌گیری داشته باشیم. مشاهده می‌کنیم این روزها مردم سخت‌گیری می‌کنند و نقدهایی به جلسات رای اعتماد دارند و یا بیان می‌کنند که نمایندگان لحن و ادبیات درستی ندارند. من فکر می‌کنم، چون این افراد دور اول نمایندگی‌شان است، باید مقداری آسان‌تر بگیریم. اما چیزی که این وسط توجیه ندارد، تعداد غایبین در جلسات رای اعتماد است عمدتاً در سنوات گذشته اگر نماینده‌ای نبود می‌گفتیم مسافرت خارج از کشور است که در جلسات مهم رای اعتماد حضور ندارد اما امروز که کروناست ماموریت خارج از کشوری هم وجود ندارد، چرا در هر جلسه ۵۰ الی ۶۰ نفر غایب هستند؟ به شخصه امیدوارم قاطبه افراد معرفی شده برای حضور در کابینه  رای بیاورند زیرا شرایط کشور شرایط خوبی نیست و دولت باید سریع شکل بگیرد و خودش را پیدا کند معتقدم با همه ضعف‌ها، دولت تشکیل شود بهتر از این است که تشکیل نشود. 

باید تضمین بگیریم که وزرا به وعده‌های خود عمل می کنند

سایت خبری فردا به نقل از محمدجواد عسگری نایب رییس کمیسیون کشاورزی نوشت: نمایندگان مجلس دارای سوابق اجرایی قوی هستند و هر کدام در حوزه های اجرایی صاحب نظر می‌باشند،از این رو بررسی برنامه‌ها و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در صحن مجلس بسیار جدی در جریان است. باید تضمین بگیریم که وزرای پیشنهادی به وعده‌ها و برنامه‌های خود عمل می کنند. مجلس و دولت انقلابی برای حل مشکلات مردم دست به دست هم خواهند داد. مردم گله مند هستند و مشکلات اقتصادی آسیب جدی به سفره مردم وارد کرده است.

رسانه های اعتدال گرا

دولت سیزدهم، گفتگو با غرب را ادامه می‌دهد یا مقابله می‌کند؟

سیدجلال ساداتیان کاردار اسبق کشورمان در انگلیس درباره اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم به خبرآنلاین گفت: اگر مبنا تنها استفاده از ظرفیت های داخلی بدون حل چالش های مهم در سیاست خارجی باشد که باید گفت ایران از حداکثر این ظرفیت ها استفاده کرده است و پرسش این است که تا چه حد می توان آن را افزایش داد؟ اگرچه جزئیات زیادی از برنامه های دولت سیزدهم در خصوص سیاست خارجی منتشر نشده، اما درکلیات، دولت پیش رو بر روی تقویت روابط با همسایگان، گره نزدن سفره مردم به مسائل خارجی و همچنین اتکا به ظرفیت های داخل همواره تاکید ویژه ای داشته است. البته در روزهای اخیر رئیس جمهور در دیدار با وزیرامور خارجه ژاپن اعلام کرد که تهران مشکلی با اصل مذاکرات ندارد که امر مهمی به شمار می رود. یکی از این کشورها عراق است که ایران نفوذ خوبی در آن دارد و بازار آن به روی کشور تا حدودی باز است. پرسش اینجاست که آیا این بازار به تنهایی می تواند جواب نیازمندی های ایران را بدهد؟ در آن سو افغانستان را داریم که با روی کار آمدن طالبان، تهران و کابل آینده مبهمی را پیش رو خواهند داشت. 

مجلس، کدام وزرا را کنار می زد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی صلاحیت مردان پیشنهادی کابینه سیزدهم، اصلی ترین بحث سیاسی روز کشور است. کابینه‌ای که به گمانه زنی‌ها مبنی بر فراجناحی بودن و حضور ۲ وزیر دولت روحانی در آن دست رد زد و حضور پر رنگ و لعاب یاران سابق محمود احمدی نژاد و برخی چهره های کم سابقه و جوان از ویژگی های آن است. لیست کابینه پیشنهادی رئیس جمهور که رونمایی شد، صدای انتقادات و اعتراضات به فهرست وزرا هم بلند شد، صدایی که حتی از سوی اردوگاه راست هم شنیده می‌شد و از نارضایتی اصولگرایان روایت می‌کرد. یکی به حضور ۹ وزیر احمدی نژاد در کابینه خرده می‌گرفت، و دیگری از عدم فراجناحی بودن آن. گلایه ها از بی‌برنامه بودن وزرای پیشنهادی و بی‌تجربه بودن وزرای پیشنهادی هم کم نبود.  این انتقادات نیز در حالی مطرح می شود که ابراهیم رئیسی، در دفاع از وزرای انتخابی‌اش گفت: «نسبت به اعضای کابینه بیان کردم در سامانه ای که فعال کردیم بسیاری از اسامی بارها تکرار شد اما چون دو وزارتخانه در زمان کمی مسئولشان انتخاب شد، اما نسبت به همه وزارتخانه ها ما نظرات را دریافت کردیم و برخی از اسامی در مدیریت های مختلف بارها و به دفعات تکرار شد. آقایان درباره سابقه ایثارگری خود نمی خواهند ریا شود اما این سابقه را دارا هستند و برای دولت ما افتخاری است که در خدمت این دوستان هستیم.»

وزیر اقتصاد باید مسئول ستاد هماهنگی باشد

آلبرت بغزیان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:‌ مهم‌ترین راهکار و پیشنهاد این است که مسئول ستاد هماهنگی اقتصادی کشور خود وزیر اقتصاد باشد. همچنین بحث تحریم‌ها هم مهم است و باید مسأله تحریم حل شود تا مردم و دولت هم از بلاتکلیفی خارج شوند. همچنین باید فعالان اقتصادی هم امنیت روانی داشته باشند تا بتوانند با آرامش به کارهای تولیدی خود بپردازند نه اینکه یک روز به کار تولیدی بپردازند و یک روز به سوداگری. پیشنهاد دوم اینکه بحث دیپلماسی اقتصادی و اینکه ما چه رابطه اقتصادی داریم بسیار مهم است چون بحث جهانگردی و ترانزیت کالا به کشور ما از مسائل بسیار قابل تأمل است. این چیزی است که جزو تصمیم‌های مهم است و باید وزیر جدید اقتصاد بسیار پیگیر آن باشد. یعنی ستاد اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی مهم است و باید این را مشخص کند که ما بتوانیم منافع حاصل از تجارت را به سمت کشور بیاوریم. همچنین وزیر اقتصاد باید بر متغیر بسیار مهمی دست بگذارد و آن هم ثبات قیمت است نه کاهش قیمت. اگر ما از یک طرف واکسیناسیون را انجام دهیم و از طرف دیگر هزینه‌ها بالا باشد عملاً با این کار کادر درمان و اقتصاد خسته می‌شود. از یک طرف قیمت‌ها را رها کنیم و از طرف دیگر بگوییم مبارزه با قیمت‌ها. ما شاهد کوچک شدن و حذف شدن بعضی گزینه‌ها از سفره مردم هستیم. و روز به روز این سفره کوچک‌تر می‌شود. باید بر قیمت‌ها نظارت شود. عامل افزایش قیمت‌ها نرخ ارز است و همچنین افزایش قیمت برخی کالاها مانند سیمان و میلگرد را شامل می‌شود. در واقع تا زمانی که نرخ ارز مشخص و با بانک مرکزی هماهنگ نشود نمی‌توانیم به نتیجه مطلوبی برسیم. پس ما اینجا بانک مرکزی نداریم و فقط یک شعبه داریم که بر اساس تحولات منطقه مدیریت ارزی را انجام می‌دهد. کارنامه اقتصادی دولت قبلی چاپ شد و همه‌مان آن را رؤیت کردیم، کارهای خوبی هم انجام شده بود اما با وجود همه آنها مردم ثبات قیمت و رشد درآمد می‌خواهند که متأسفانه نداشته‌اند. پیشنهاد سوم به وزیر اقتصاد این است معاونانی که انتخاب می‌کند با تجربه باشد یعنی تصمیم‌های لازم و انتخاب‌های درست را انجام دهند. پس اینکه وزیر اقتصادی با چه کسانی کار می‌کند بسیار مهم است.

رسانه های اصولگرا

وزرای پیشنهادی روحیه مبارزه با فساد دارند

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم که از نمایندگان با سابقه و ادوارِ مجلس در گفت وگو با پایگاه خبری قدس آنلاین اظهار داشت: کابینه معرفی شده توسط جناب آقای رئیسی عمدتاً جوان، دارای روحیه انقلابی و متخصص در حوزه کاری خود هستند. سوابق این افراد نشان می‌دهد دارای شایستگی‌های لازم برای وزارتخانه‌های مربوط بوده‌اند. افرادی که معرفی شده‌اند تقریباً بی‌حاشیه و بدون برچسب‌ سیاسی هستند و می‌توان گفت وزیران پیشنهادی ترکیبی معتدل را تشکیل می‌دهند. بنده خودم با بعضی از این افراد شخصاً کار کرده‌ام و آن‌ها را می‌شناسم. سایران را هم بررسی کرده‌ام. در همه این افراد، نگاه به مبارزه با فساد به عنوان یک اصل جدی وجود دارد. البته سابقه مبارزه با فساد زمانی به شکل جدی قابل ارزیابی است که فرد در جایگاه کلانی مانند وزارت بنشیند و تجربه مواجهه با فساد اداری و اقتصادی را داشته باشد. افراد معرفی شده غالباً سابقه کاری در سطح وزارت را ندارند. شما می‌دانید نقش وزیر در مدیریت مبارزه با فساد در حوزه اجرایی چقدر اهمیت دارد و چه مقدار تعیین کننده است. وزیری که قرار است با مفاسد مقابله کند باید مدیران و معاونانی به کار گیرد که این مدیران مانند خود او نگاه فسادستیزانه داشته باشند. رسم است در ایام بررسی صلاحیت‌ها، بسیاری مطالب به اصطلاح پشت پرده‌ای از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی رو می‌شود. در چند روز اخیر بحث‌های داغی درباره کارآمدی یا تخصص وزیران در مجلس انجام شد اما چندان مصداق خاصی از عملکرد فسادزای وزرای پیشنهاد شده یا اطرافیان و آشنایان آن‌ها مطرح نشد. به نظر شما نفس این مسئله یک حرکت رو به جلو محسوب می‌شود یا خیر؟مسلماً خود این مسئله که وزیران معرفی شده فاقد فساد و پاک دست هستند یک امتیاز برای دولت آقای رئیسی و یک اقدام مثبت است. این نشان می‌دهد افراد پیشنهادی فاقد حاشیه هستند و قبلاً دچار غفلت و خطایی نشده‌اند. 

آماده اعلام شفاف رأیم به وزرای پیشنهادی هستم

محمدرضا دشتی اردکانی در گفت وگو با سایت خبری راه دانا اظهار داشت: با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافقم و یکی از نمایندگانی هستم که این طرح را امضاء کردم. این طرح فعلا از دستور کار مجلس خارج شده اما رئیس مجلس به تازگی اعلام کرده که این طرح به زودی دوباره در دستور کار قرار خواهد گرفت. افرادی که به ما رأی داده‌اند، حق دارند بدانند که نماینده منتخب آنها چه نوع تفکری را دنبال می کند و چه طرح‌ها یا افرادی را از جایگاه نمایندگی خود تأیید می کند. در جلسات مختلف برنامه های وزرای پیشنهادی را بررسی کردیم و در نهایت به نتایجی رسیدیم که حاضریم این نتایج را به مردم اعلام کنیم. آمادگی دارم تا آرایی که به وزرای پیشنهادی داده ام را به صورت شفاف اعلام کنم.

بررسی صلاحیت وزرا در ایستگاه پایانی، مردم در انتظار تشکیل کابینه

روزنامه کیهان با درج گزارشی آورده است: کار بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه سیزدهم امروز تمام می‌شود؛ اعضای دولت سیزدهم باید بدانند که جبران کاستی‌های امروز کشور که ماحصل سلطه تفکر واداده و منفعل بر قوه مجریه در سال‌های گذشته بوده تنها با کار جهادی آن هم به صورت شبانه‌روزی و تفکر انقلابی قابل تصور است. در طول سال‌های گذشته قوه مجریه مسیری را طی کرد که وضعیت امروز اقتصاد یکی از تبعات آن است. گره زدن معیشت جامعه به اراده بیگانگان ‌اشتباهی بود که تاوان آن را جامعه و علی‌الخصوص قشر ضعیف پرداخت. در خردادماه ۱۴۰۰ مردم با رای خود تفکری دقیقا عکس تفکری در انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ برگزیده شده بود را برگزیدند. این انتخاب گویای آن است که جامعه ایران نیز به این نکته پی برده که نباید به بیگانگان امید بست. در خردادماه مردم کار خویش را در انتخاب جهادی و انقلابی که اولویت را به نگاه به داخل می‌دهد. امروز کار بررسی صلاحیت گزینه‌های معرفی شده به مجلس تمام شده و سپس در مجلس یا در جلسه امروز و یا در جلسه بعدی رای‌گیری خواهد شد و کابینه سیزدهم شکل می‌گیرد. 

اعتماد به انتخاب‌های منتخب جمهور

روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم محسن پیرهادی، نوشت: تقارن ایام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور با آغاز هفته دولت، فرصت مغتنمی برای پرداختن به چند نکته است. هفته دولت را به دولتمردانی که به‌تازگی ردای مسئولیت به تن کرده‌اند یا در آستانه ورود به دولت‌اند، تبریک می‌گویم و توجه دولتمردان و سایر بخش‌های حاکمیت را به چند مسئله جلب می‌کنم: یک. اغلب پیشکسوتان مسائل اجرایی و تقنینی و ازجمله رهبر معظم انقلاب بر این باورند که لایحه بر طرح مقدم است. استدلال اصلی ماجرا هم این است که چون دولت در میانه میدان اجراست، اولا ظرافت‌ها و ابعاد اجرایی یک قانون را بهتر درک می‌کند و اگر قانونی پیشنهاد می‌کند، ناظر به نوع پیاده‌سازی و با لحاظ نحوه انجام است. از سوی دیگر، چون نهایتا دولت خود قرار است اجراکننده باشد، طبیعتا با مصوبه‌ای همراهی بیشتری نشان خواهد داد که طراح آن بوده باشد. دو. دقیقا مشابه همین مسئله در انتخاب مسئولان عالی اجرایی و به‌ویژه وزیران مطرح است. اگر به رئیس‌جمهور به‌اندازه کافی اعتماد شود و حل مسائل و مشکلات و پیمودن مسیر دشوار اداره کشور از او خواسته شود، بهتر است که به گزینه‌های مطلوب او برای جایگاه وزارت رأی اعتماد داده شود. این بدان معنا نیست که رأی اعتماد مجلس به وزرا جدی گرفته نشود، چرا که مادامی که امضای نمایندگان مردم پای دفتر یک گزینه پیشنهادی قرار نگیرد، او وزیر نخواهد شد و از آن طرف، وزارتش تا لحظه ای دوام خواهد داشت که مجلس امضای خود را از پای اسم او برنداشته باشد. اما قضیه این است که رئیس جمهور باید کشور را اداره کند و هر قدر به او بیشتر اعتماد شود تا گزینه های اصلی و حداکثری خود را به کار گیرد و با تیم اصلی خود کار کند، قوه مجریه بیشتر در وظایف دشوار خود موفق خواهد بود و حتی می‌توان بیشتر روی دولت حساب باز کرد و در پایان، دقیق‌تر از دولت حساب کشید. سه. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس قوه مجریه‌ای است که حدود ۵ برابر نفر بعد از خود رأی داشته و این یعنی جامعه به او اعتماد دارد.

دولت سیزدهم گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود

سیدناصر حسینی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: نامگذاری هفته دولت یادآور و احیاکننده روزهای ماندگار و تاریخی خدمتگزاری شهدای دولت به ویژه شهید رجایی و باهنر است. رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال  «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کرده‌اند و بدون شک توجه ویژه دولت انقلابی سیزدهم در عملی کردن و سمت و سو دادن رویکرد دولت به منویات حکیمانه و کارشناسی شده مقام معظم رهبری گره‌گشای بسیاری از مشکلات و گره‌های اقتصادی کشور خواهد بود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس با تاکید بر عملی کردن شعار دولت سیزدهم مبنی بر "دولت مردمی، ایران قوی"، گفت: امیدواریم دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی با کابینه‌ای قوی و متعهد، گام‌هایی مهم و اساسی با عزمی ملی و انقلابی در راستای برطرف کردن مشکلات و بازگرداندن اعتماد مردم بردارد. بدون شک بازگرداندن اعتماد ملت شریف و وفادار به آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی در سایه تلاش برای خدمتگزاری صادقانه و بدون منت، تضمینی ناگسستنی برای دوام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

رئیسی در بدترین شرایط دولت را تحویل می‌گیرد

مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو، در واکنش به کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: مجموعا کابینه‌ای که رئیس جمهور معرفی کرده است، توانمندی خوبی دارد؛ البته یکسری نقاط ضعف های جزئی در بعضی وزرای پیشنهادی وجود دارد، لکن این ضعف عمده نیست. اگر این وزرا رای بالایی بیاورند و مجلس پشتوانه آنها باشد، می‌توانند حلال بسیاری از مشکلات باشند. برخی اشکالات و ایراداتی که نمایندگان مجلس می‌گیرند مبنی بر نگاه عملیاتی و درک دقیق موقعیت نیست، یا اینکه عده‌ای کاستی‌های این دولت را که هنوز مشغول به کار نشده را مطالبه می‌کند؛ برخی دوستان مجلسی ادبیات‌شان، ادبیات استیضاح است تا بررسی و تایید صلاحیت. زمانی که به مجلس فرد جوان معرفی می‌شود، برخی می‌گویند تجربه ندارد، و زمانی که فردی مسن معرفی می‌شود، می‌گویند پیر و فرتوت است؛ با این ایرادات کار پیش نمی‌رود. میانگین سنی در این کابینه به خوبی گرفته شده که نه جوانگرایی به معنی ناپختگی و عدم تجربه ایجاد شود و نه آنچه  مسن باشد که فرتوت و خسته باشد؛ این کابینه عمدتاً نشاط فکری دارد و با برنامه است و با کاری که قبول کرده‌اند، آشنایی دارند اما اینکه می‌گویند فرد معرفی شده تا حالا در آن وزارتخانه سابقه نداشته است، دلیل بر عدم توانایی اداره آن وزارتخانه نیست. وجه داشته باشید که دو مسئله اهمیت دارد؛ یکی رویکرد انقلاب و روحیه جهادی و دوم داشتن برنامه است؛ اگر برنامه‌ها برنامه خوبی باشد و رویکرد وزرا هم انقلابی باشد، به سرعت در آن سمت جا می‌افتند.بر اساس معدل گیری که انجام شده، اینطور نیست که وزرای پیشنهادی کف استانداردها را دارا نباشند. شاید در بین روسای جمهوری که قبلا کابینه معرفی کرده‌اند، کابینه حجت السلام رئیسی کابینه قوی‌تری است؛ حتی نسبت به دوره اول دکتر احمدی نژاد که کابینه مر کاری داشت، بهتر است.

«خطیب» وزارت اطلاعات رامتحول می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات از سوابق بسیار ارزشمندی برخوردار است، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی اطلاعات از بدنه این وزارتخانه است و از آنجایی که سال‌ها در این وزارتخانه فعالیت کرده است، نسبت به مسائل این حوزه اشراف کامل دارد. همچنین وزیر پیشنهادی اطلاعات جانباز و از خانواده معظم شهدا است و سوابق بسیار خوبی در مجموعه‌های مختلف اجرایی کشور و همچنین قوه قضائیه و آستان قدس رضوی دارد.برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی اطلاعات مؤید آن است که وی به دنبال ایجاد تحولات مختلف در حوزه وزارت اطلاعات و مخصوصاً موضوعات مرتبط با مسائل اقتصادی است. وزارت اطلاعات مأموریت‌هایی در جهت صیانت از امنیت سرمایه گذاری برعهده دارد که وزیر پیشنهادی اطلاعات هم برنامه‌هایی در این حیطه ارائه کرده است و ما انتظار داریم نمایندگان با رأی بسیار خوبی وی را برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha