۶ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان ها - ایرنا -  این روزها واکسیناسیون جزو مهمترین دغدغه‌های همه‌گیری کرونا در کشور است که به گفته رییس‌جمهوری موضوع تولید واکسن در داخل نیز باید با جدیت پیگیری شده و همه تمهیدات لازم برای تسریع و افزایش تولید واکسن داخلی فراهم شود.

به گزارش گروه اخبار استان ها، هرچند تعداد اندکی از شهرها از وضعیت قرمز کرونا خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند اما همچنان بحران کرونا در بسیاری از نقاط کشور مشهود است و دولت سیزدهم حل این بحران را در اولویت‌های مهم خود قرار داده است.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و علاوه بر مجاهدت‌های کادر درمان برای بهبودی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، تلاش‌ها برای تامین واکسن کرونا به عنوان یکی از اقدامات پیشگیرانه در دستور کار دولتمردان است.

 رییس‌جمهوری پیش از ظهر امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، وضعیت قابل قبولی نیست، گفته است با وجود تلاش‌های جهادگونه کادر درمان و همه دست‌اندرکاران مقابله با شیوع کرونا، گزارش‌های دریافت شده و مشاهدات بنده و وزیر بهداشت حاکی از آن است که وضعیت شیوع بیماری به هیچ وجه خوب نیست.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین با تاکید بر برخورد قاطعانه با سوء استفاده کنندگان از موضوع واکسن، بیان کرده است که واردات واکسن کرونا از سوی هر نهاد یا شخصی باید تحت نظارت وزارت بهداشت باشد.

در همین راستا دکتر بهرام عین اللهی وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهمترین اولویت کاری دولت سیزدهم را واکسیناسیون عمومی جامعه علیه کرونا تا پایان بهمن‌ماه عنوان کرده و گفته است که همه راه‌های ورودی به کشور حتی بخش خصوصی را برای تامین واکسن کرونا بسیج کرده است.

تا کنون ۱۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و هفت میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ نفر نیز دُز دوم به گروه‌های هدف جامعه تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۰۱ دُز رسیده است.

۶ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین اخبار استان‌ها از وضعیت شیوع کرونا

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک با تبدیل وضعیت سه شهرستان استان اصفهان به بسیار پر خطر، رنگ‌بندی این خطه در همه‌گیری کووید۱۹ قرمزتر شده و سه شهرستان برخوار، دهاقان و شاهین شهر و میمه از وضعیت نارنجی و پر خطر وارد وضعیت قرمز و بسیار پر خطر شدند و شهرستان آران و بیدگل از وضعیت قرمز خارج و به رنگ نارنجی درآمده است.

به این ترتیب در زمان حاضر در استان اصفهان، فقط ۲ شهرستان خور و بیابانک و آران و بیدگل در وضعیت نارنجی و سایر آنها در وضعیت قرمز بسر می برند این در حالی است که در ۲ هفته گذشته چهار شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان ها در وضعیت قرمز قرار داشت.

خبر خوب دیگر اینکه تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز تیره در استان خراسان رضوی طبق آخرین گزارش سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاهش یافته است.

همچنین با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا، تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز تیره در خراسان رضوی به ۹ شهرستان کاهش یافته است. بنابر این گزارش هم اکنون شهرستان‌های سرخس، فریمان، تربت حیدریه، کاشمر، نیشابور، درگز، سبزوار، بجستان و گناباد در وضعیت قرمز تیره قرار دارند و ۱۸ شهرستان استان در وضعیت قرمز روشن هستند.

وضعیت بحرانی و قرمز شیوع موج پنجم بیماری کووید۱۹ در استان اردبیل نیز همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته ۱۵ نفر از مبتلایان جان باخته و ۸۵۴ بیمار نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، با فوت این ۱۵ فرد مبتلا، مجموع جان باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام این مرجع، طی شبانه‌روز گذشته با کاهش چشمگیر شمار مبتلایان جدید شناسایی شده کرونا در استان، ۱۲۴ فرد مبتلای جدید نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

خبر خوب دیگر امروز اینکه تازه‌ترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های کشور نشان می‌دهد که ۱۵ شهرستان مازندران از وضعیت قرمز خارج شدند و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و رنگ کرونایی یک شهرستان هم زرد شد. پنج شهرستان نیز همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

البته خروج ۱۵ شهرستان مازندران از وضعیت قرمز در شرایطی رقم خورده که هنوز مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران بیشتر از بالاترین آمارهای کرونایی این استان در چهار موج قبلی است و تعداد جان‌باختگان هر شبانه‌روز این استان نیز همچنان بیش از ۲۰ نفر است و در شبانه‌روز اخیر پس از ۲۴ روز به کمتر از ۳۰ نفر رسید.

 در همدان نیز مراجعه بیماران به بیمارستان و آمار ابتلا به کرونا در استان همدان افزایشی است و در حال حاضر در کنار تزریق واکسن برای ایمنی، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بزرگترین کمک به حل مشکل در شرایط قرمز کرونایی است.

همه شهرستان های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. در استان همدان تاکنون مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۳ هزار و ۸۸۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۸ هزار و ۱۸ نفر رسیده است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته که ۸۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و مجموع این افراد به ۱۶۱هزار و ۹۰۷ نفر رسیده است.

مریم کوشکی اعلام کرده که هشت بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان نیز به ۲ هزار و ۱۹۲ نفر رسیده است.

اکنون تمامی ۱۱شهرستان‌ لرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

در همین راستا روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در اطلاعیه ای با اعلام رنگبندی جدید از لحاظ شیوع کرونا نوشت: هم‌اکنون علاوه بر مرکز استان شهرستان های اردکان، میبد، بافق و مهریز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

 هم اکنون شرایط شهرستان اشکذر از رنگ نارنجی به زرد تغییر یافت و بهاباد، ابرکوه، تفت و خاتم هم در وضعیت نارنجی قرار دارد.

از سویی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی شمار شهرهای قرمز زنجان به پنج شهر رسید و سه شهر دیگر در وضعیت رنگ نارنجی قرار دارند.

به گفته دکتر پرویز قزلباش نقشه رنگ‌بندی جدید کشور از ۶ شهریور امسال تغییر یافته بطوری که شهرستان سلطانیه این استان قرمز کرونایی شده و این موضوع از افزایش مبتلایان سرپایی و بستری ها حکایت دارد.

همچنین طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم اکنون ۶۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۳۸ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

از قم هم خبر رسیده که موج پنجم کرونا درقم درحال تثبیت است و بهرام سرمست استاندار در این باره گفته که خوشبختانه وضعیت موج پنجم کرونا درقم درحال تثبیت است و امیدواریم یکی ۲ هفته آینده سیر نزولی شروع شود و بتوانیم این موج را مهار کنیم.

خبر دیگر اینکه در خراسان شمالی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اعلام کرده که با فوت ۱۹ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، این استان در موج پنجم تلخ‌ترین روز کرونایی خود را تجربه کرد.

به گفته دکتر سیداحمد هاشمی روند صعودی مبتلایان و فوتی های کرونایی ادامه دارد و این وضعیت موجب بحرانی شدن بیمارستان های استان شده است.

هم اینک ۹۶۶ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند و در چند روز گذشته تعداد بستری های کرونایی از مرز هزار نفر نیز گذشت.

خبر خوب دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش تعداد شهرستان‌های نارنجی در استان خوزستان خبر داد و گفت: شهرستان حمیدیه از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تبدیل شد.

به گفته فرهاد ابول نژادیان شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، اندیمشک‌، بندرماهشهر، شوش، بهبهان، آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغملک، دزفول، رامشیر، کارون، مسجدسلیمان، رامهرمز، شوشتر و هندیجان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های اندیکا و لالی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند، گفته است: شهرستان‌های هفتکل، باوی، هویزه و گتوند نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته اند.  پیش از این ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در شرایط زرد قرار داشتند.

از ایلام نیز خبر رسیده که هفت ایلامی در شبانه روز گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و مجموع فوتی های استان به ۹۴۵ نفر افزایش یافت.

۸۱ بیمار کرونایی نیز طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند، مجموع بستری های موجود استان ۴۰۷ نفر است و ایلام با ۳۰ نفر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد.

از سویی دیگر مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹در این شهرستان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: با توجه به روند بیماری در شادگان با کمبود نیروی انسانی و پرستار مواجه هستیم.

بر اساس اعلام نورالله طاهری روند افزایشی تعداد بیماران بستری در شادگان نگران کننده است و هم اکنون ظرفیت ۳۰ تخت در بخش بستری، ۲۰ تخت در بخش اورژانس و ۶ تخت بخش آی‌سی‌یو بیمارستان شهید معرفی شادگان تکمیل شده است.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار دز واکسن در خوزستان تزریق شده است.

در سمنان نیز به گفته علیرضا آشناگر استاندار سمنان کمبود تخت در خیز پنجم کرونا در مراکز درمانی این استان وجود نداشت و در اوج این دوره دوسوم تخت‌های ویژه کرونا به اشغال بیماران کووید۱۹ درآمد.

بر  اساس اعلام علیرضا آشناگر یکهزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان سمنان به بیماران کرونایی اختصاص دارد که حداکثر ۸۰۰ تخت بیمارستانی در پیک‌ پنجم کرونا مورد استفاده قرار گرفت و هیچ یک از بیماران کرونایی استان با کمبود تخت و مراکز درمانی مواجه نشدند.‌

سه شهرستان آرادان ، سرخه و میامی در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان شاهرود ، دامغان ، سمنان ، مهدیشهر و گرمسار در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و محدودیت های کرونایی نیز بر اساس رنگ بندی اعمال می شود.

به گفته دکتر «حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اوضاع کرونا در استان را اکنون بحرانی است و این ویروس به شدت در حال جولان دادن است و برای قطع زنجیره انتقال و سرایت آن نیاز به همکاری و مشارکت همه دارد.

خبر دیگر از استان گلستان اینکه تاکنون ۱۱ مورد ابتلا به قارچ سیاه در بین بیماران کرونایی این استان گزارش شده است. تاکنون چهار نفر به علت ابتلا به قارچ سیاه در گلستان جان خود را از دست دادند.

۶ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین خبرهای واکسیناسیون در کشور

 اما در خصوص آخرین خبرهای واکسیناسیون در کشور می توان به اظهارات معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش و پرورش کردستان اشاره کرد که گفته براساس هماهنگی های انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی استان، تزریق دُز دوم واکسن فرهنگیان در مراکز تخصصی آموزش و پرورش در شهرستانها و مناطق تابعه استان از امروز آغاز شده است.

 به گفته افشین خوشگوار فرهنگیانی که در مرحله اول اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند، در مرحله دوم نیز بر اساس تاریخ قید شده در برگه‌های اعلامی، دُز دوم واکسن را دریافت خواهند کرد.

خبر خوب دیگر از همدان اینکه حدود ۹۲ درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال استان همدان علیه کرونا واکسینه شدند در همین راستا رییس علوم پزشکی استان همدان گفته است: ۹۱.۳ درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال ساکن در مناطق شهری و روستایی این استان تاکنون نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کردند.

به گفته رشید حیدری مقدم بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است بنابراین واکسینه کردن این افراد علیه کرونا با قوت در حال اجرا است.

تاکنون ۵۵۰ هزار دُز واکسن در این استان تزریق شده یعنی ۳۵ درصد جمعیت هدف در مناطق شهری و ۲۳ درصد جمعیت روستایی و در مجموع ۳۰ درصد گروه های هدف در همدان واکسینه شدند.

همچنین  ۸۰ درصد فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد واکسن کرونا دریافت کردند و به گفته هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، دُز نخست واکسن کرونا برای ۸۰ درصد فرهنگیان استان تزریق شده و تزریق مرحله دوم واکسن کرونا به فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در هفته جاری آغاز می شود. 

طبق آخرین گزارش از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، تاکنون ۲۵۶ هزار دُز واکسن کرونا در استان دریافت و ۲۵۵ هزار دُز آن توزیع شده است.

از این میزان ۲۰۸ هزار دُز در خراسان شمالی تزریق شده است یعنی ۳۰ درصد جمعیت هدف این خطه در برابر کرونا واکسینه شده اند که در این میان شهرستان گرمه بیشترین میزان تزریق واکسیناسیون را در استان دارد.

از خوزستان هم خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ورود یک محموله ۱۰۰ هزارتایی واکسن کرونا به خوزستان خبر داده و گفته است: تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن در خوزستان تزریق شده است.

به گفته دکتر فرهاد ابول نژادیان در حال حاضر روزانه به طور متوسط ۹ هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز تزریق واکسن در استان خوزستان مراجعه‌ می کنند که این رقم در هفته گذشته به رقم ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

در استان البرز نیز طرح واکسیناسیون عشایر این استان علیه بیماری کووید ۱۹ در مناطق ییلاقی در حال اجرا است. طرح واکسیناسیون عشایر برای ایمن سازی آن ها در مقابل ویروس کرونا برای تمام کوچندگان  و عشایر بالای ۱۸ سال با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می شود که تاکنون این اقدام برای ۹۰ نفر اجرا شده است.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرده است: ۱۹۰ هزار و ۹۳۳ دُز واکسیناسیون گروه‌های سنی و افراد واجد شرایط از ابتدای آغاز واکسیناسیون در سطح استان تاکنون انجام شده است‌.

به گفته دکتر محمد کریمیان کل واکسن دریافتی در استان تا کنون ۲۱۶ هزار و ۳۶۸ دُز بوده است که از این میزان تاکنون ۱۹۰ هزار و ۹۳۳ دُز در استان تزریق شده است. در نوبت اول واکسیناسیون در استان ۱۳۹ هزار و ۱۸۲ دُز و در نوبت دوم ۵۱ هزار و ۵۷۱ دُز واکسن تزریق شده است.

گزارش‌ کرونایی استان ها  

بایدها و نبایدهای تداخل دارویی با واکسن کرونا

تازه ترین آمار کرونایی کشور

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در طول ۲۴ ساعته گذشته ۶۱۴ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۵ هزار و ۹۰۱ نفر رسیده است.

از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۸۹۵ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

تا کنون چهار میلیون ۱۱۷ هزار و ۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، ۷ هزار و ۸۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و  ۲۸ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۹۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۸ میلیون و ۴۵ هزار و ۸۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و هفت میلیون و ۵۶۳ هزار و ۴۱۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۰۲ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

نخستین بار رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا با ۵۰۵ هزار و ۳۲ دز در ۲۴ ساعت در ۱۲ مرداد ماه رقم خورد.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیرماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مردادماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گدشته شکست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha