روزنامه ایران یکشنبه هفتم شهریور از تصمیمات جدید درباره مدارس در سال تحصیلی جدید به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که اول آبان ماه همه مدارس کشور بهصورت حضوری بازگشایی خواهند شد. همچنین از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس که زیر ۱۰۰ نفر جمعیت دارند میتوانند بهصورت حضوری در مدارس حاضر شوند.
هفته پیش هم رئیسجمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا یک مصوبه مهم برای مسئولان وزارت آموزش و پرورش داشت. اول، سال تحصیلی جدید مدارس از اول مهرماه است و موضوع مهم دیگراینکه به خاطر شرایط کرونا این بازگشایی غیرحضوری خواهد بود. تصمیمی مهم که خیال ۱۴ میلیون دانشآموز و خانوادههای آنها را حداقل برای شروع سال تحصیلی یعنی اول مهر ماه راحت کرد.
چرا که در این مدت مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده بودند که با واکسیناسیون معلمان، به سمت بازگشایی حضوری مدارس خواهند رفت. آنها از مدل آموزش مجازی در مدارس رضایت چندانی ندارند برای همین خواهان بازگشایی مدارس هستند. همین اظهار نظرها موجب ترس و نگرانی بسیاری از خانوادهها شد و ماجرا تا جایی پیش رفت که تعدادی از والدین در شبکههای اجتماعی نوشتند که فرزندانشان را به خاطر جهش ویروس کرونا و احتمال ابتلای دانشآموزان به مدرسه نمیفرستند.
باوجود مشکلات آموزش مجازی، ستاد کرونا تصمیم گرفت که حداقل شروع مدارس با آموزش آنلاین باشد. دیروز هم علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آموزش ترکیبی مجازی و حضوری در مدارس گفت و تأکید کرد در مدارسی که جمعیت زیر ۱۰۰ نفر دارند آموزشها با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی میتواند حضوری باشد.
رئیسی اعلام کرد: «حتی در برخی مدارس دانشآموز ٢ روز به مدرسه برود و دروس اصلی در این روزها تدریس شود و تعداد روزهای حضور در مدرسه بستگی به جمعیت دانشآموزان در مدرسه دارد و اگر بتوانند سقف ١۵ دانشآموز در کلاس را رعایت کنند مدرسه میتواند هر روز حضوری برگزار شود. ما ١١٢ هزار مدرسه در کشور داریم که ۶٢ هزار مدرسه زیر ١٠٠ نفر جمعیت دارند و اینها میتوانند در کلاس کمتر از ١٠ تا ١۵ دانشآموز حضور داشته باشند. مقرر شد در خصوص بازگشایی مدارس دو تیم تشکیل شود، یک تیم وزارت بهداشت و دیگری وزارت آموزش و پرورش است تا شیوه نامهها را درست تبیین و ابلاغ کنند. مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس بهصورت حضوری باشد. برای این کار هم باید واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.»
با این اوصاف، سؤالاتی مطرح میشود، اگر آموزشها برای چند ماه مجازی باشد، وزارت آموزش و پرورش چه برنامه جدیدی برای دانشآموزان دارد؟ آیا مشکلات آموزش مجازی درمدارس را بررسی کرده است؟ آیا خانوادهها مشکلاتشان را درباره آموزشهای آنلاین به مدیران منتقل کردهاند؟ یا اینکه دانشآموزان مجبورند این آموزش پر ایراد را برای دومین سال تحصیلی مجازی تجربه کنند. در این باره خانواده چند دانشآموز در گفتوگو با «ایران» اعلام کردند که مدیران مدارس هنوز درباره سال تحصیلی جدید حرفی نزدهاند. دانشآموزان ثبتنام شدهاند و منتظر برنامههای مجازی مدارس هستند.
ابتداییها درسهای سال گذشته را مرور میکنند
در سال مجازی گذشته، یکی از اصلیترین مشکلات برای دانشآموزان مقطع ابتدایی بویژه کلاس اولیها بود. همانهایی که تازه میخواستند حروف الفبا را یاد بگیرند و در مدرسه با مفاهیم اولیه آموزش آشنا شوند. اما چگونه معلم میتوانست الفبا را که پایه یادگیری است، بهصورت مجازی به یک دانشآموز کلاس اولی یاد دهد. برای همین سال تحصیلی گذشته معلمان پایه اول ابتدایی از خانواده ها خواستند تا فرزندان شان را یک یا دو روز در هفته به مدرسه بیاورند.گرچه همان روزها معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که افت تحصیلی ابتداییها بویژه کلاساولیها بیشتر از دیگر پایهها است.
رضوانه حکیمزاده در گفت گو با «ایران»، درباره سال تحصیلی جدید ابتداییها میگوید: تصمیم گیر اصلی بازگشایی مدارس ستاد مبارزه با کرونا است. ما هم مجبوریم که آموزش مجازی دهیم و آموزش را نباید تعطیل کنیم. گرچه خودمان با توجه به مشکلات آموزش مجازی خواهان حضور دانشآموزان در مدارس هستیم. این حضور میتواند فقط دو روز در هفته باشد با این حال ستاد برای ما تصمیم میگیرد ما هم در وزارتخانه جلساتی داشتیم و موضوع دبستانیها مطرح شد. میدانیم که در این سال مجازی کلاس اولیها بیشترین آسیب را دیدهاند برای همین برنامه جدی برای آنها داریم. از خرداد ماه به مدیران مدارس گفتیم کلاسهای جبرانی برای دانشآموزانشان بگذارند. برای سال تحصیلی جدید هم از مدیران خواستیم مدتی از سال تحصیلی را برای دوره درسهای سال گذشته اختصاص دهند. معلمان باید در ابتدای سال تحصیلی نقاط ضعف و قوت دانشآموزان را شناسایی کنند و برای هر دانشآموز برنامه خاص خود را داشته باشند.
مدل مجازی مطلوب ما نیست
آموزش مجازی برای هر پایه متفاوتتر از پایه دیگری بوده است. برای دبیرستانیها این مدل آموزشی جذابیتی ندارد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه امسال دبیرستانیها میگوید: جبران افت تحصیلی برای آموزش و پرورش مهم است. بر اساس تصمیمی که گرفته شده، معلمان باید چند هفته از سال تحصیلی جدید را به مرور درسهای سال گذشته اختصاص دهند. مدل آموزش مجازی برای ما مطلوب نیست. برای همین درخواست داشتیم که واکسیناسیون معلمان و خانوادهها انجام شود و کلاسها حداقل چند روز در هفته حضوری باشد. علاوه بر این خودمان در وزارتخانه برای جبران افت تحصیلی و خطر کم سوادی دانشآموزان برنامههایی را طراحی کردیم. اول اینکه کلاسهای جبرانی را برای دانشآموزان متوسطه از همان اوایل خرداد در نظرگرفتیم و به استانها هم ابلاغ کردیم که روزهای پنجشنبه برای دانشآموزان، کلاسهای رفع اشکال بگذارند. البته اگر وضعیت شهرها قرمز نباشد مدارس میتوانند در طول سال تحصیلی آینده هم کلاس جبرانی داشته باشند. علاوه بر این در ابتدای سال تحصیلی همه معلمان مکلفند میزان یادگیری دانشآموزان را بسنجند و بر اساس آن در همان روزهای ابتدایی سال تکرار پایه سال قبل را داشته باشند. ما میدانیم زمان معلمان سر کلاس درس کم است و مفاهیم درسی هم بسیار. اما تکرار پایه بسیار مهم است و معلمان باید این کار را انجام دهند.
علیرضا کمرهای اظهار میکند: ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که آموزشها مجازی باشد. بنابراین ما سناریوهای آموزشی خودمان رابر همین مبنا طراحی کردیم. همانطور که میدانید در این پیک، شرایط برای دانشآموزان خطرناکتر است. در شورای معاونان آموزشها بر مبنای آموزش مجازی و بر اساس همان رنگبندی شهرها طراحی شده است. اگر از این پیک عبور کردیم و ستاد هم اجازه داد میتوانیم بر اساس رنگبندی شهرها مدارس را با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی باز کنیم. اما در شرایط فعلی مدیران همه مدارس مکلفند آموزشها را غیرحضوری ارائه دهند. مدارس غیر انتفاعی هم حق ندارند به بهانه مختلف دانشآموزان را به مدرسه بیاورند. این موضوعات را در بخشنامههای مختلف به مدیران میگوییم.
او در پاسخ به اینکه آیا مدلهای آموزشی سال تحصیلی جدید، همچون سال گذشته است؟ تأکید میکند: ایرادات کار آموزش مجازی را بررسی کردیم. سعی کردیم امسال این موضوعات را برطرف کنیم. این اختیارات را به مدیر دادهایم که برنامه مدرسه را خودش طراحی کند.ما موافق آموزش مجازی نیستیم چون این آموزش را کافی و لازم برای دانشآموزان نمیدانیم اما شرایط کشور به سمتی رفته است که ناچاریم این آموزش را پیش ببریم.
واکسن دانشآموزان به مهر ماه نمیرسد
دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تأمین واکسن دانشآموزان اظهار کرد: «امکان تأمین واکسن برای دانشآموزان از ٢ کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته است و وزارت امور خارجه و سفرا در حال رایزنی هستند و در مکالمه رئیسجمهوری با رئیسجمهوری چین یکی از مذاکرات در زمینه تأمین واکسن برای دانشآموزان بوده است. موضوع واکسیناسیون دانشآموزان نباید اصل قرار گیرد اگر بخواهیم واکسن به دانشآموزان تزریق کنیم واکسیناسیون صرفاً برای دانشآموزان دارای بیماری زمینهای صورت خواهد گرفت و ما باید اطرافیان دانشآموزان را واکسینه کنیم هر چند باید توجه داشت این موضوع هنوز در مراحل ابتدایی است.»
موضوعی که محسن بیگی، مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم آن را تأیید میکند: وزارت بهداشت موضوع واکسیناسیون دانشآموزان را مطرح کرده است. برای ما فرقی نمی کند هر واکسنی که برای زیر ١٨ سال مطرح شود و تأییدیه بگیرد ما از آن استفاده میکنیم. اولویت ما هم مدارس استثنایی و دانشآموزان بیمار است. اما بهنظر میرسد که این واکسن به مهر ماه نرسد.حتی اگر واکسن در مهر و آبان ماه به دستمان برسد ما باید برای جمعیت ١٤ میلیونی دانشآموزان برنامهریزی کنیم. فعلاً درباره واکسن دانشآموزی نمیتوانیم اظهار نظر کنیم امیدواریم شرایط بهتر شود و با اجازه ستاد، مدارس را با رعایت پروتکلهای بهداشتی بازگشایی کنیم اما فعلاً مبنا بر آموزش غیرحضوری است.
نظر شما