به گزارش روز دوشنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از برنامه های ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرای طرح یکپارچهسازی صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
کاهش هزینه تعمیر و نگهداری هواپیما یکی از مزایای اجرای این طرح در کشور است. این کار با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان قطعهساز برای رفع نیازهای تعمیر و نگهداری اجرایی می شود.
با توجه به اینکه حوزه تعمیر و نگهداری از هواپیما یکی از مهمترین و راهبردیترین بخشهای صنعت هوایی است، خودکفایی در این زمینه می تواند زمینهساز کاهش واردات و ارزبری از کشور شود.
بر اساس این گزارش، مقاومت شرکتهای تعمیر و نگهداری موجود برای عضویت در کنسرسیوم تعمیر و نگهداری یکپارچه یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه توسعه صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور است.
بر همین اساس ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به دنبال این است که شرکتها را به این کار ترغیب و تشویق کند.
این هدف با «اعلام و تبیین مزایای مادی و رقابتی بین فعالان حوزه تعمیر و نگهداری و خطوط هوایی به عنوان استفادهکننده نهایی» و «ترغیب شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی به عضویت در کنسرسیوم تعمیر و نگهداری با حمایتهای هدفگذاری شده» محقق خواهد شد.
بالا بردن ظرفیت MRO کشور، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نیاز سازمان هواپیمایی کشور و ورود دانشبنیانها به حل چالشهای مهم صنعت هوایی از جمله برنامههای این ستاد برای توسعه صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور است.
نظر شما