۸ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۲۳
کد خبرنگار: 2235
کد خبر: 84454924
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وقوع آتش سوزی در چهار هکتار از جنگل های رضوانشهر

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۲۳
کد خبر: 84454924
وقوع آتش سوزی در چهار هکتار از جنگل های رضوانشهر

رشت- ایرنا – فرماندار رضوانشهر از وقوع آتش سوزی در سطح حدود ۴ هکتار از جنگل های منطقه سیاه بیل خوشابر از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: تمامی امکانات موجود برای مهار و کنترل آتش در جنگل را به کار گرفته ایم تا از گسترش آن جلوگیری شود.

  محمودقاسمی، شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با بیان این که آتش سوزی تحت کنترل ستاد مدیریت بحران قرار دارد افزود:بدنبال اعلام خبر وقوع حریق و  از همان آغاز آتش سوزی، اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان متشکل از نیروهای مردمی، هلال احمر، سپاه، بسیج، آتش نشانی‌های رضوانشهر، پونل، شفارود، طاهرگوراب، ضیابر و نیروهای منابع طبیعی در منطقه حضور پیدا کردند.

 وی با اشاره به این که هنوز علت این آتش سوزی و میزان دقیق اراضی دچار آتش سوزی مشخص نشده اظهار داشت:خود من شخصا برای نظارت بر کنترل و مهار این حریق در محل وقوع حادثه حضور دارم و با کمک نیروهای مردمی و  مدیریت بحران برای اطفای آن تلاش خواهیم کرد.  

 رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲۰ روستا، دارای حدود ۶۰ هزار هکتار جنگل و ۱۲ هزار هکتار مرتع می باشد و در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

جنگل های هیرکانی نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر هستند که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده اند. نام این جنگل ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می شد، گرفته شده است؛ منطقه ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته کوه های البرز که غنا و تنوع زیستی، گونه های بومی، نادر و منحصر بفرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت انگیز طبیعی اش چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

این جنگل لایه دار است و لایه‌ای از درختان خیلی بلند مثل درخت آزاد،  انجیلی،  بلند مازو و انواع رایجتر افرا و نارون؛ لایه‌ای از درختان کوچکتر مثل لیلکی، کلهو، و شبخسب، شمشاد در نقاط سایه دار و همه انواع درختان میوه وحشی؛ و یک زیربوته با بته‌هایی مثل جل، خاس، خزه، تاک ​​وحشی، پیچک، و دیگر گیاهان خزنده دارد.

جنگل های هیرکانی از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ حدود دو میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران بویژه شمال کشور قرار دارد و تیر ماه ۹۸ بعنوان در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند.
 سه سایت از جنگل های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به استان گیلان است و این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب خواهند شد.

این چندمین بار است که این جنگلها از روی بی مبالاتی افراد یا در اثر حادثه و یا سودجویی زمین خواران گرفتار حریق می شود.

تنوع اقلیمی، گونه ای و اکوسیستمی موجب شده این جنگل ها در نوع خود بی نظیر و منحصر بفرد باشند و حفاظت از آنها را به عنوان گنجینه ای ملی بر ما واجب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha