۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84456352
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- مرغ یکی از مهمترین کالاهای اساسی مردم است که در سبد کالای مصرفی تمام خانواده‌ها وجود دارد به همین دلیل ضرورت دارد تا زمینه تعادل برای عرضه و تقاضای این کالای اساسی در بازار چهارمحال و بختیاری بیش از گذشته فراهم شود.

به گزارش ایرنا، روند تولید و عرضه گوشت مُرغ در بازار چهارمحال و بختیاری مدتی است که با نوسان‌های فراوان همراه شده به همین دلیل گاهی روند و چرخه عرضه و تقاضا در این بازار با نوسان همراه  است.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که دلالان و واسطه‌ها در بازار مرغ، مقداری از مُرغ کشتار شده چهارمحال و بختیاری را به بازار استان همجوار هدایت و عرضه می‌کنند و همین اقدام آنان باعث نوسان قیمت و کمبود مُرغ در این استان شده است.

از سوی دیگر مسوولان مختلف چهارمحال و بختیاری در نشست‌های گوناگون مانند ستاد تنظیم بازار استان ضمن تصمیم‌گیری برای جلوگیری از خروج مُرغ کشتار شده از این استان به نقاط دیگر کشور، نسبت به صدور مصوبه با هدف تسهیل در روند تولید و عرضه مُرغ به بازار اقدام کرده‌اند.

علاوه بر این مشکلات، گران شدن و کمبود جوجه یک‌روزه، امکان کاهش در جوجه‌ریزی مرغداری‌های استان و افزایش احتمال مشکل تامین مُرغ در ماه‌های آینده را به‌دنبال دارد.

مُرغ کامل در بازار عرضه نمی‌شود

ضرورت تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری

یکی از شهروندان مرکز چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه در روزهای اخیر مُرغ به صورت کامل در بازار نیست و فقط در تعدادی فروشگاه‌های مشخص می‌توان مُرغ بسته‌بندی و قطعه‌بندی خریداری کرد.

مهدی یادگاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: البته در برخی ساعت‌های پایانی هر روز شاید بتوان مُرغ را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به‌دست آورد.

یادگاری تصریح کرد: امید است با برنامه‌ریزی مسوولان در آینده شاهد چنین کمبودهایی در بازار نباشیم و بتوان نیازهای حداقلی را به‌راحتی تامین کرد.

خرید مُرغ در فارسان به قیمت مصوب کمی با دشواری همراه است

یکی دیگر از شهروندان چهارمحال و بختیاری در شهرستان فارسان گفت: خرید مُرغ در بازار این شهرستان با قیمت مصوب ۲۵۹ هزار ریال به‌ازای هر کیلوگرم کمی با دشواری همراه است و باید برای تهیه این کالای اساسی تا ۳۳۰ هزار ریال به‌ازای هر کیلوگرم پول پرداخت کرد.

جهانبخش امامی ده‌چشمه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: توزیع مُرغ در بازار شهرستان فارسان به‌طور معمول در ساعت‌های ابتدایی صبح انجام می‌شود و تامین آن در ساعت‌های دیگر روز برای مردم مشکل است.

وی افزود: در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا، مردم گاهی مجبورند برای خرید مُرغ در صف‌ بایستند که این موضوع خطر افزایش ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را به‌دنبال دارد.

امامی تصریح کرد: البته در این شرایط می‌توان مُرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب دولتی در برخی سوپرمارکت‌های فارسان خریداری کرد.

تعهد جوجه‌ریزی در مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری ۱۵ درصد افزایش یافت

ضرورت تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تعهد جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان برای مرادماه سال‌جاری یک میلیون و ۱۲۰ هزار قطعه دانست و گفت: مردادماه امسال یک میلیون و ۲۹۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده که ۱۷۲ هزار قطعه برابر ۱۵ درصد بیشتر بوده است.

سام مردانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: قیمت مصوب دولتی جوجه یک‌روزه ۴۲ هزار ریال است اما اکنون با قیمت ۱۱۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شود و حتی کمبود هم دارد.

وی میانگین روزانه نیاز مرغ در چهارمحال و بختیاری را حداکثر ۸۰ تن دانست و افزود: این در حالی است که برخی روزها تا ۱۳۰ تن مرغ کشتار و وارد بازار استان می‌شود اما این افزایش در بازار مشهود نیست.

مردانی تصریح کرد: متاسفانه برخی دلالان، واسطه‌ها و حتی فروشندگان مُرغ در چهارمحال و بختیاری روند کشتار و توزیع این کالای اساسی به اصفهان و سایر استان‌های دیگر را هدایت می‌کنند و نظارت بر بازار روند صحیحی ندارد.

وی یادآور شد: می‌توان در یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم، مازاد مُرغ تولیدی چهارمحال و بختیاری را به استان‌های همجوار تحویل داد و هنگام کمبود مُرغ، به همین میزان از آن استان‌‎ها مُرغ مورد نیاز را وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تفاوت قیمت مُرغ در بازار این استان بین ۲۵۹ هزار ریال تا ۳۳۰ هزار ریال است اما نرخ و عرضه مُرغ از مُرغداری تا کشتارگاه از سوی جهادکشاورزی کنترل می‌شود اما پس از آن با ورود واسطه‌ها و دلالان، این قیمت افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به جوجه‌ریزی یک میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه‌ای در مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون کمبود مُرغ در بازار استان نیست.

مردانی تاکید کرد: افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و کمبود آن باعث کاهش جوجه‌ریزی در شهریورماه اما علاوه بر این مشکلات و کمبودها، تاکنون ۱۰۰ درصد نیاز استان تامین شده است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن گوشت مُرغ در چهارمحال و بختیاری افزود: سالانه حداقل ۶۰ هزار تن نهاده دامی برای مرغداری‌های استان نیاز است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به انتقادها در خصوص کمبود مُرغ در بازار استان اشاره و تصریح کرد: نظارت بر روند توزیع و جلوگیری از خروج مُرغ کشتار شده باید تقویت شود.

وی یادآور شد: قبل از شیوع ویروس کرونا قیمت مُرغ در بازار چهارمحال و بختیاری، اصفهان و سایر استان‌های همجوار ثابت بود و عرضه خارج از شبکه نداشته است.

مردانی نیاز مردم چهارمحال و بختیاری به مُرغ گرم را روزانه ۶۰ تا ۸۰ تن دانست و اظهار داشت: در دوران شیوع ویروس کرونا کشتار مُرغ در این استان تا ۲ برابر افزایش یافت اما مشکل کمبود یا گرانی مُرغ در بازار رفع نشد.

وی گفت: تولید و هدایت مُرغ تا کشتارگاه وظیفه جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اما نظارت بعد از آن تا زمان ورود به بازار مصرف با صنعت، معدن و تجارت بوده که دارای انحراف احتمالی است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برخی فروشگاه‌های عرضه مُرغ هم نسبت به خُرد کردن، بسته‌بندی و فروش تکه‌ای اقدام می‌کنند که تخلف و عرضه خارج از شبکه است.

وی افزود:‌ اکنون مُرغ کشتار شده در چهارمحال و بختیاری را می‌توان در بازار اصفهان خریداری کرد.

مردانی تصریح کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا که قیمت مُرغ در چهارمحال و بختیاری و استان همجوار برابر بود، بازار این استان با هیچج‌گونه کمبودی مواجه نبود اما اکنون به‌علت تفاوت قیمت، انحراف در عرضه این محصول ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید سالانه مرغ گوشتی در ۲۱۳ واحد مرغداری فعال چهارمحال و بختیاری ۳۰ هزار تن و تولید گوشت سفید در این منطقه بیشتر از سرانه مصرف کشور گزارش شده است.

خرید بیش از نیاز مردم، یکی از عوامل کمبود مُرغ در بازار چهارمحال و بختیاری است

ضرورت تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به نیاز روزانه ۸۰ تنی این استان به مُرغ، اما برخی روزها کشتار تا ۱۱۰ انجام می‌شود ولی به‌علت نگرانی مردم از کمبود این کالای اساسی و خرید بیش از حد آن با مشکل کمبود مواجه می‌شویم.

جهانبخش مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: خرید بیش از نیاز مردم یکی از عوامل کمبود مُرغ در بازار استان است.

وی با اشاره به خروج مُرغ کشتار شده چهارمحال و بختیاری از این استان و عرضه آن در بازار به استان‌های همجوار افزود: سعی می‌شود مُرغ کشتار شده در کشتارگاه‌های استان وارد بازار همین استان شود و به سایر مناطق نرود.

مرادی قطعه‌بندی و بسته‌بندی مُرغ در بازار کنونی چهارمحال و بختیاری را ممنوع اعلام و تصریح کرد: این اقدام عرضه خارج از شبکه است و از مردم استان درخواست می‌شود در صورت مشاهده، موارد را به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

وی یادآور شد: به‌نظر می‌رسد اکنون در بازار مُرغ چهارمحال و بختیاری به آرامش رسیده‌ایم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری مُرغ گرم در بازار استان را ۲۵۹ هزار ریال به‌ازای هر کیلوگرم دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی دلالان و واسطه‌ها باعث فروش این کالای اساسی با قیمت‌های بالاتر شده‌اند.

وی با اشاره به کمبود مُرغ در بازار برخی نقاط چهارمحال و بختیاری مانند شهرستان فارسان گفت: در ستاد اخیر تنظیم بازار استان قرار شد به‌منظور رفع این مشکل، علاوه بر افزایش نظارت و بازرسی بر روند توزیع مُرغ، از فروش این کالای اساسی در سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها جلوگیری شود.

مرادی تاکید کرد: هم‌اکنون حدود ۶۰۰ واحد صنفی چهارمحال و بختیاری در حوزه فروش مُرغ فعالیت دارد.

نظارت‌ها در حوزه مُرغ هر روز در کشتارگاه‌های سه‌گانه چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود

ضرورت تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در حوزه بازرسی و نظارت مرتبط با بازار مُرغ، نظارت‌ها بامداد هر روز با حضور بازرسان در کشتارگاه‌های سه‌گانه استان آغاز می‌شود.

غلام‌رضا قائدامینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این نظارت‌ها تا سطح عمده و خُرده‌فروشی از سوی بازرسان مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در همین راستا گروه‌های ویژه‌ای برای نظارت محسوس و نامحسوس در سطح بازار چهارمحال و بختیاری به‌ویژه در حوزه عرضه مُرغ در نظر گرفته شده است.

قائدامینی بازرسی‌ها بازار مُرغ چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری را ۲ هزار و ۳۴۰ مورد اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۱۶۵ مورد تخلف کشف و در قالب ۱۴۷ فقره پرونده به ارزش ریالی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

وی یادآور شد: تحویل مُرغ به عمده و خُرده‌فروشان مشروط به ثبت سفارش آنان در سامانه رهتاب است.

قائدامینی اظهار داشت: کمبود مُرغ در بازار شهرستان فارسان با افزایش بازرسی‌ها و نظارت‌های مستمر در این شهرستان بهبود یافته و این مشکل هم‌اکنون رفع شده است.

مشوق‌هایی به مرغداران چهارمحال و بختیاری ارائه شود

ضرورت تعادل بین عرضه و تقاضای مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به لزوم جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان برای تامین به‌موقع مُرغ گفت: در این راستا ارائه مشوق‌هایی به مرغداران ضرورت دارد.

الله‌کرم نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: رفع مشکلات مرتبط با بازار مُرغ در چهارمحال و بختیاری در نشست اخیر ستاد تنظیم بازار استان به‌طور کامل مطرح و راهکارهای رفع این مشکل به‌خصوص در شهرستان فارسان از توابع این استان ارائه شد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی عملیاتی برای جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان از هرگونه کمبود مُرغ در بازار استان برای هفته‌های آینده جلوگیری و نیاز مردم به‌موقع تامین می‌شود و در این راستا مردم نگران تامین گوشت سفید و سایر کالاهای اساسی خود نباشند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۰ شهرستان افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha