استاد دانشگاه فردوسی: مسیر انقلاب را جز با عقلانیت نمی‌توان پیمود

مشهد- ایرنا- یک استاد بسیجی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: انقلابی بودن معادل عقلانیت است زیرا فرد انقلابی بر اساس منش و روش می‌داند که مسیر انقلاب را جز با عقل نمی‌توان پیمود.

دکتر سیدهاشم میری حکیم‌آباد پیرو بیانات اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: محورهای انقلاب ما و اصول حرکت انقلابی توسط رهبر انقلاب به عنوان یک سند در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم شده است تا در یک شاکله کلی حرکت رو به جلو را برای این مسیر تنظیم کند.   

وی ادامه داد: سیستمی که ابتدا و انتهای آن مشخص است حتماً باید با عقلانیت طی شود و به همین دلیل انقلابی بودن با عقلانیت تکمیل می‌شود و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، این دو باید مکمل هم باشند.

استاد گروه آموزشی فیزیک دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر فرد و یا مسوولی بخواهد در این کشور منویات مقام معظم رهبری و خط اسلام را پیاده کند، باید تمام شوق انقلابی بودن خود را با فعل عقلانیت جمع کند زیرا عقلانیت نشان می‌دهد که چه راه، روش و راهبردی باید در انقلاب باشد تا مسیر به درستی پیموده شود.

وی افزود: تجربه سالیان حضورم در محیط آکادمیک نشان داده است که افراد انقلابی که دلشان به حال اسلام، انقلاب و محرومان می‌سوزد، رفتار عاقلانه‌ای دارند. این افراد انقلابی بسیار بر مسیر تفکر، اندیشه و خردورزی تاکید دارند و در خصوص مسائل از افراد مختلف مشورت می‌گیرند. 

دکتر میری ادامه داد: تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب‌هایی که در این دوران رخ داده، در این است که بین مبانی آن، که از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ آغاز شد، تاکنون تغییری رخ نداده است و همان نگاه استکبارستیزی که از سوی متفکرانی همچون شهید بهشتی و مطهری بیان می‌شد، اکنون نیز ادامه دارد.

وی گفت: اینک هیچ تفاوتی بین بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب وجود ندارد زیرا مسیر انقلاب اسلامی روشن است و ریشه محکمی دارد، این انقلاب به همان ریشه‌هایی که از زمان رسول مکرم اسلام (ص) بیان شده، اقتدا دارد. 

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امام راحل (ره) پشتیبانی از ولایت فقیه را مانع از آسیب رسیدن به کشور می دانستند و وقتی سایر انقلاب‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم که در مبانی فکری و عملی آن انقلاب‌ها تغییراتی ایجاد کرده‌اند ولی از روزی که ریشه‌های انقلاب اسلامی پی‌ریزی شد اگرچه تاکنون بعضا شاهد تغییراتی در عمل متناسب با مقتضیات زمانه بوده ایم، ولی هیچ تغییری در مبانی و استکبارستیزی نهضت ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب، نقشه و مسیر امتداد راه را نشان می‌دهند که این نشان از آن دارد که معنای ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است، و هرجا غباری روی مبانی انقلاب را گرفته است، معظم له با درایت خود آنرا غبارزدایی می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدار با اعضای هیات سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران "بازسازی انقلاب در همه عرصه‌های مدیریتی، انقلابی بودن همراه با عقلانیت، مردمی بودن و رفتن به میان مردم، توجه به عدالت در همه دستورالعمل‌ها، احیا و ترمیم اعتماد و امید مردم، ضرورت اجرای وعده‌ها و یکی شدن حرف و عمل مسوولان و مبارزه با بسترهای فساد" را از محورهایی عنوان کردند که باید اولویت کاری دولتمران و مسوولان قرار گیرد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از نکات مهم در مقوله تحول را «استفاده از خرد جمعی و عقلانیت» دانسته و گفتند که در باب تحول باید از دیدگاه‌های نخبگان خارج از دولت، بدون در نظر گرفتن بحث‌های سیاسی و جناحی استفاده شود. 

ایشان، حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش های "مدیریت اقتصادی، سازندگی، خدمت‌رسانی، سیاست خارجی، فرهنگ، آموزش و دیگر بخشها" را ضروری خوانده و در عین حال تأکید کردند که انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت، اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با تأکید بر اهمیت مساله "فرهنگ و رسانه"، ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خوانده و حرکت انقلابی را به معنای حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت و نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب دانستند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha