مدیر آموزش و پرورش: افسردگی و خشونت دانش‌آموزان کاشمری را تهدید می‌کند

مشهد- ایرنا- مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: افسردگی، خشونت و برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان این شهرستان را تهدید می‌کند.

علی طاهریان، چهارشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: در یکی دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا و ارائه آموزش‌ها به صورت غیرحضوری به دلیل دوری دانش‌آموزان از فضای مدرسه و قطع ارتباط آنان با دوستان و همسالان، آسیب‌های اجتماعی و روانی به چالش جدی تبدیل شده که دانش‌آموزان را تهدید می کند، اگرچه آموزش و پرورش شهرستان در سال تحصیلی جاری تلاش کرد تا طرح‌های متنوعی را برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه نشست‌های متعددی با نهادهای مختللف به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان برگزار شد و برای مشاوران مدارس نیروهایی با عنوان "یاریگر" به مدارس اعزام شد، گفت: علاوه بر برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای مشاوران و یاریگران مدارس، به منظور آشنایی با آسیب‌های اجتماعی، نقشه جغرافیایی آسیب‌های اجتماعی شهرستان ترسیم شد که بررسی‌های صورت گرفته مشخص کرد افسردگی در دختران و خشونت در پسران، مهم‌ترین آسیب‌های روحی و روانی در بین دانش آموزان این شهرستان است.

وی با تاکید بر اینکه وجود آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان انکار کرد؛ اظهار داشت: بیشترین آسیب را در دوران کرونا دانش آموزان مقطع  ابتدایی دوره اول دیدند؛ هرچند برنامه‌ریزی هایی صورت گرفت تا از طریق فضای مجازی در خصوص مهارت‌های زندگی و اجتماعی و چگونگی ارتباط موثر برای آنان محتوای مناسب تولید شود اما باز هم کاستی‌هایی وجود دارد.

طاهریان با بیان اینکه در سال جاری تحصیلی ۴۷۵ تبلت به دانش‌آموزان کم برخوردار و نیازمند شهرستان اهدا شد تا مشکلی در زمینه  دسترسی به شبکه شاد نداشته باشند، گفت: این شهرستان افزون بر ۳۳ هزار دانش‌آموز دارد که برنامه های زیادی توسط آموزش و پرورش برای همسو کردن دانش آموزان با فضای مجازی و پیشرفت تحصیلی آنها اجرا کرده است. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش کاشمر امسال در بین ۴۷ اداره استان، جزو ۱۰ شهرستان برتر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و کسب عناوین استانی و کشوری بوده است، گفت: البته جای تاسف دارد که هنوز در این شهرستان، شاهد فعالیت حلقه‌های فکری و نهضت‌های ادبی و علمی غیررسمی نیستیم و حال آنکه نیاز است فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی، با فعال کردن تشکل‌های غیررسمی توسعه یابد.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر به طرح های عمرانی اداره متوبع خود پرداخت و گفت: گرفتن سند و توسعه فضای اردوگاه، ساخت استخر ذخیره آب و اجرای ۱۲ طرح مختلف عمرانی در اردوگاه، پیشرفت ۷۰ درصدی استخر شنای دانش آموزی، راه اندازی مرکز اسناد آموزش و پرورش و بازسازی و ساخت ده‌ها پروژه آموزشی با مشارکت خیران از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

طاهریان گفت: در حال حاضر طرح استخر دانش آموزی و فضای آموزشی ۱۲ کلاسه مسکن مهر ۱۰۰۸ واحدی، ۲ طرح نیمه تمامی هستند که بهره‌برداری از آنها به طول انجامیده و نیازمند توجه مسوولان و تزریق اعتبار مورد نیاز برای تکمیل است.

وی با اشاره به توقف عملیات ساخت دارالقرآن کانون فرهنگی تربیتی لقمان کاشمر، عنوان کرد: برخی از زیرساخت های دارالقرآن فراهم شده و بر اساس وضعیت مشارکت خیّر پروژه، به زودی عملیات ساخت از سر گرفته خواهد شد و اعتباراتی هم برای آن پیش بینی شده که پس از اتمام سهم مورد  تعهد خیّر، ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت اردوگاه دانش آموزی شهید مدرس که در سالهای جنگ به سپاه کاشمر اجاره داده شده بود، گفت: در این حوزه تعامل خوبی با سپاه صورت گرفته و پس از طی مراحل حقوقی بنا شد تا قبل از پایان سال گذشته به آموزش و پرورش شهرستان بازگردانده شود که هنوز این امر محقق نشده است و امیدواریم این آرزوی دیرینه فرهنگیان و دانش آموزان شهرستان، رنگ واقعیت بگیرد و جامعه ۱۵۰ نفری قطب شهید مدرس از این فضا بهره‌مند شوند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر در خصوص جمعیت دانش آموزان کلاس اولی در سال جدید با توجه به اینکه در سال تحصیلی گذشته برخی از دانش آموزان به رغم پیگیری‌های انجام شده در این پایه ثبت نام نکرده بودند، گفت: توقع ما افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی دانش آموزان پایه اول است و تلاش داریم این موضوع را مدیریت کنیم زیرا انباشت جمعیت در این پایه دردسرساز خواهد بود.

هم اکنون سه هزار فرهنگی رسمی و غیر رسمی کار تعلیم و تربیت ۳۳ هزار دانش آموز کاشمری را برعهده دارند.

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha