۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84457609
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنها ۱۰ درصد مسکن عشایر خراسان شمالی مقاوم است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی خراسان شمالی گفت: تنها ۱۰ درصد عشایر استان در مناطق قشلاقی از خانه و سقف ایمن و مستحکم بهرمند هستند و مابقی هنوز در واحدهای مسکونی خشتی و گلی سکونت دارند.

مهندس محمدرضا قلی پور روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون تنها ۸۰ خانوار از ۸۰۰ خانوار عشایری که در سامانه های عرفی مناطق قشلاقی شهرستان مانه و سملقان هستند، نسبت به مقاوم سازی خانه خود اقدام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه سکونت در واحدهای مسکونی خشتی و گلی تهدید برای عشایر در زمان سیل و یا زلزله است افزود: ممنوعیت قانونی برای ساخت و ساز با مصالح مقاوم سبب شده که ساخت و ساز در مناطق قشلاقی  با این مصالح انجام نشود و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مجوزی برای ساخت واحد مسکونی با مصالح مقام نمی دهد اما با پیگیری های انجام شده و با دریافت مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، برخی عشایرتوانسته اند با مصالح مقاوم ساخت و ساز کنند.

وی افزود: ساخت و ساز در مناطق عشایری و سامانه های عرفی تنها با مصالح محلی و خشت، سنگ و گل مجاز است اما عشایر می توانند برای ساخت و ساز با مصالح مقاوم، مجوز دریافت کنند و یا در قالب طرح اسکان خودجوش نسبت به مقاوم سازی واحدمسکونی اقدام کنند.

قلی پور گفت:  مشکل اساسی عشایر در مقاوم سازی مسکن عشایر در سامانه های عرفی، کمبود منابع مالی و ناتوانی اقتصادی این قشر است، متاسفانه عشایر از دریافت تسهیلات مقاوم سازی بهره مند نیستند و تامین هزینه های برای ساخت و ساز و مقاوم سازی برای آنان دشوار است.

وی تصریح کرد: خشکسالی و کاهش درآمدها هم بر ناتوانی اقتصادی عشایر افزوده است از این رو انتظار می رود با حمایت های استانداری و همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تسهیلات مقاوم سازی به این قشر تعلق گیرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با اشاره به اینکه مناطق عشایری کد روستایی ندارند و تسهیلات مقاوم سازی به آنان تعلق نگرفته است گفت: عشایر استان برای داشتن منزل مستحکم در سامانه های عرفی نیازمند حمایت و دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می کنند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha