۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷
کد خبر: 84459405
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی خلبان های افغان مستقر در ازبکستان از استرداد

تهران- ایرنا - خلبان های افغان که از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا در اردوگاه های ازبکستان بسر می برند، با ابراز نگرانی درباره استرداد احتمالی گفتند اگر دولت ازبکستان آنان را به طالبان تحویل دهد، کشته خواهند شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری « رویترز »، خلبان های افغان آموزش دیده  توسط نیروهای آمریکایی که در اردوگاهی در ازبکستان به سر می برند، از فرستاده شدن به افغانستان تحت تسلط طالبان  بیمناکند. 

یکی از این خلبانان که در منطقه مرزی شمال افغانستان در اردوگاه ازبک ها حضور دارد و پس از سقوط دولت افغانستان و خروج نیروهای خارجی در ماه اوت به ازبکستان گریخت، گفت سربازان ازبک با لحنی نامهربان گفتند شما برای همیشه نمی توانید اینجا بمانید. در عین حال این گروه از خلبانان به مدت ۳ هفته در انتظار خروج از ازبکستان و فرستاده شدن به آمریکا هستند. 

این خلبان که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با خبرنگار این خبرگزاری گفت: « اگر ما را به افغانستان باز گردانند بی شک و ۱۰۰ درصد آنها ما را خواهند کشت. »

وی افزود که در شرایطی شبیه زندان ها به سر می برد و حرکت هایشان محدود، مواد غذایی و دارو ناکافی است و اکثر افراد وزن کم کرده اند. 

اواخر ماه اوت عکس های ماهواره ای نشان از دیوارهای بسیار بلند در اطراف این اردوگاه ها داشتند و خانه هایی را نشان می دادند که پیش تر برای قرنطینه کردن بیماران مبتلا به ویروس کرونا استفاده می شد و در نزدیکی شهر مرزی « ترمذ » واقع شده بود. 

نگهبانان ازبک برای حفاظت از این اردوگاه به سلاح مجهز شده اند. 

به گزارش این خبرگزاری، تهدیدها و خطرهای این اردوگاه به بحران دیگری برای « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا منجر خواهد شد که به دلیل برنامه ریزی ضعیف برای تخلیه افغان ها همین حالا نیز با انتقادات بسیاری رو به رو شده است. 

مقامات پیشین و حال حاضر آمریکایی در نقطه ای بحرانی از شکست دولت آمریکا برای تخلیه پرسنل هوایی افغان در ازبکستان قرار دارند. مقامات آمریکایی نگران فشار طالبان بر ازبکستان برای استرداد خلبانان هستند. 

سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد آمریکا با ازبکستان درباره موضوع خلبانان افغان هماهنگ است و تاکید کرد این افراد در امنیت کامل به سر می برند. وی در ادامه از کشورهای همسایه افغانستان درخواست کرد تا به افغان ها اجازه ورود به کشورهایشان را بدهند و به قوانین بین المللی برای بازنگرداندن پناهجویان به کشورهایشان احترام بگذارند. 

دولت ازبکستان تا کنون درباره این موضوع اظهارنظری نکرده است. 

در روزها و ساعت های پایانی سقوط دولت افغانستان تعدادی از خلبانان افغان با ۴۶ هواپیما پیش از دستگیری توسط طالبان  از این کشور خارج شدند. 

رهبر ارشد طالبان پس از سقوط کابل به دست طالبان در مصاحبه با رویترز گفت پهپادها و بالگردها تحت کنترل نیروهای این گروه است و در آینده هواپیماهایی که در ازبکستان می باشند را نیز بازپس خواهند گرفت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha