رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای: سرانه آموزشی دانشجویان متناسب با نیاز نیست

بوشهر- ایرنا- رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در زمان حاضر سرانه آموزشی هر دانشجو در این مرکز آموزشی پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که این رقم بسیار ناچیز و متناسب با نیازها نیست.

ابراهیم صالحی عمرانی روز شنبه در حاشیه افتتاح یک باب سرای دانشجویی در بوشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان سرانه آموزشی دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نیز کمتر است.

وی بیان کرد: اگر مسئولان بودجه‌ای به آموزش عالی مهارتی اعتقاد دارند باتوجه به اینکه بیشتر درس‌ها آزمایشگاهی و علمی است باید نسبت به ارتقای سرانه بودجه این دانشگاه اهتمام بورزند و مطابق با نیازها تخصیص داده شود.

 وی تاکید کرد: متولیان امر بودجه‌ای باید توجه داشته باشند هزینه آموزش مهارتی به مراتب از آموزش نظری بیشتر است و بودجه تخصیصی بسیار ناکافی و ناچیز است.

صالحی عمران بودجه تخصیص امسال دانشگاه فنی و حرفه‌ای را هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد این درحالی است که  برای واقعی کردن بودجه بیش از ۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در خصوص به روزرسانی کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: تا قبل از سال ۹۶ سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای کارگاه‌ها پیش بینی شده بود که امروز این رقم به بالای ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

صالحی عمران اظهارداشت: در زمان حاضر سه هزار و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه فنی و حرفه‌ای در کشور فعال است که در سال‌های اخیر گام‌های موثری در زمینه تقویت و به روز رسانی زیرساخت‌های این بخش برداشته شده است.

وی اضافه کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد از ساعت درسی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی و کارگاهی است که در این راستا تقویت تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی از اولویت‌های همیشگی این دانشگاه به شمارمی‌رود.

صالحی عمران یادآورشد: دانشگاه فنی و حرفه ای در بخش کارگاهی و زیربنایی بودجه خوبی دارد اما برای رسیدن و تضمین کیفیت مهارتی باید درزمینه هزینه آموزشی متناسب سازی انجام شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اساس برنامه‌های این دانشگاه  از لحاظ کمی و کیفی توسعه آموزش‌های مهارتی است که براساس نیاز بازار کار نسبت به تربیت نیروی انسانی ،توسعه کمی و رشته‌های جدید متناسب با نیاز بازار کار تعریف می‌شود.

صالحی عمران افزود: باتوجه به اینکه بیشتر درس‌های دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای عملی است پیش بینی می‌شود ۶۰ تا ۷۰ درصد آنان به صورت خوداشتغالی، کارآفرینی و بخش خصوصی جذب شوند و کمتر وارد بخش دولتی می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بیش از ۲۰۰ کد رشته محل جدید در سال جاری به دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مهرماه افزوده می شود و یک سری از رشته‌ها نیز متناسب با نیاز حذف می شوند.

وی ادامه داد: در این راستا برنامه‌های درسی متناسب با نیاز بازار کار، نیاز استانی، آمایش سرزمینی و آموزشی مالی هر استانی تغییر و متناسب‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند درسالی که گذشته آموزشهای تئوری به صورت الکترونیک ارائه شد اما تلاش شده برای آموزش‌های عملی نیز از شیوه‌های جدید آموزشی استفاده شود.

وی تاکید کرد: آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آینده به صورت ترکیبی خواهد بود.

وی یادآورشد: در زمان حاضر ۱۶۰ هزار دانشجو در ۱۸۱ دانشکده فنی و حرفه‌ای  دوره‌های مختلف کارشناسی و کاردانی مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha