رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خواستار ترمیم بودجه این مرکز آموزش عالی شد

مشهد-ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: شاخص بودجه‌ای این دانشگاه بسیار اندک است و از مسوولان سازمان برنامه و بودجه درخواست می‌کنم به تبعیضی که علیه این دانشگاه وجود دارد، پایان دهند.

ابراهیم صالحی عمران روز سه شنبه در همایش استادان و مسوولان کانون‌های بسیج واحدهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در مشهد اظهار داشت: براساس جداول سازمان برنامه و بودجه، میزان بودجه این دانشگاه حتی از یک هنرستان کارودانش کمتر است و در شرایطی که سرانه بودجه منظور شده برای یک هنرجوی کارودانش و هنرستان ۸۰ میلیون ریال است، این رقم برای یک دانشجوی فنی و حرفه ای تنها ۵۳ میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه فارغ از ابقا یا رفتنم از این مسوولیت، این مشکل بودجه ی را به سازمان برنامه بودجه منعکس کرده ام، گفت: بودجه دوره های کاردانی این دانشگاه ۱۱۰ میلیون ریال به ازای هر دانشجو است اما در بخش دوره های کاردانی گروه پزشکی این رقم ۲۸۰ میلیون ریال است و حال پرسش این است که آیا در دوره های عملی این دانشگاه نیازی به تامین مواد مصرفی و دیگر موارد نیست؟

صالحی عمران گفت: این بی عدالتی حتی در بودجه غذای دانشجویان نیز به چشم می خورد، تا پارسال بودجه هر وعده غذای دانشجویی در کشور ۸۰ هزار ریال بود و حال آنکه بودجه هر وعده غذای دانشجویان فنی و حرفه ای تنها ۱۶ هزار ریال بود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: امسال این بودجه برای دانشجویان به ۱۵۰ هزارریال افزایش یافته، در حالی که بودجه یک وعده غذا دانشجوی فنی و حرفه ای به ۸۰ هزار ریال رسیده است.

وی تصریح کرد: آموزش عالی مهارتی با این بودجه ها در کشور اصلاح نمی شود، آموزش مهارتی به حمایت عملی و بودجه ای نیاز دارد.

صالحی عمران گفت: سال ۹۰ با مصوبه مجلس این دانشگاه از آموزش و پرورش جدا شده و به آموزش عالی پیوست و امسال در شرایطی که دانشگاه ها با کمبود دانشجو مواجه هستند با عنایت به آگاهی خانواده ها، شاهد انتخاب رشته ۹۰ هزار داوطلب در این دانشگاه بودیم.

وی گفت: در بخش سیاست‌گذاری کلان باید از دانشگاه فنی و حرفه ای حمایت شود، به این منظور به اعتقاد عملی دولتمردان و سیاست‌گذاران آموزش عالی در وزارت علوم نیاز داریم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: آموزش باید با مهارتهای اشتغال توام باشد، وقتی کارآموزان در محیط کار فعالیت می کنند در واقع اعتماد کارفرما را جلب می کنند.

صالحی عمران ادامه داد: موضوع اشتغال دانشجویان بعد از دانش آموختگی از تعهدات این دانشگاه است، مساله تعهد دانشگاه و دغدغه مندی آن برای اشتغال دانش آموختگان، به عنوان ملاک و شاخصه دانشگاه های برتر جهانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اصراری بر ارائه آموزشهای ثابت نداریم، گفت: در حالی که در جامعه روز به روز با نیازهای شغلی مختلف روبه رو هستیم لازم است دانشگاه نیز در ارائه رشته ها انعطاف پذیری لازم را داشته باشد و تداوم ۲۰ ساله ارائه یک رشته در دانشگاه های امروزی بی معناست.

۱۱۰ استاد و مسوول کانونهای بسیج دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور به مدت ۲ روز با محور تبیین علمی و عملی بیانیه گام دوم انقلاب با رویکرد علم و فناوری در مشهد گردهم آمدند.

دانشگاه فنی و حرفه ای در قالب ۱۸۰ واحد دانشگاهی فعال در سطح کشور افزون بر ۲۰۰ هزار دانشجو دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha