محمدعلی میر روز سهشنبه طی گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود ظرفیتهای خوب ناوگان حمل و نقل بار در گناباد، دلالان بارهای معادن و سایر بخشهای این شهرستان را در اختیار رانندگان دیگر مناطق و شهرستانها قرار میدهند که این امر رانندگان گناباد را با تنگناهای بسیار روبرو کرده است.
وی ادامه داد: دلالها فقط به دنبال صرفه اقتصادی خود هستند و بخش حمل و نقل گناباد با آنکه از نظر تعداد وسایل نقلیه سنگین قطب این بخش در استان خراسان رضوی به شمار می رود ولی به دلیل سوء استفاده واسطه ها با تنگناها و ضرر و زیان اقتصادی فراوان دست به گریبان شده است.
رییس انجمن صنفی موسسات و شرکتهای حمل و نقل گناباد گفت: در بیشتر شهرستانها و مناطق، سامانه نوبت دهی جابهجایی بار فعال است و اولویت انتقال بار با رانندگان و وسایل نقلیه بومی میباشد ولی در این شهرستان این سامانه وجود ندارد و دلال بازی به یک دغدغه مهم تبدیل شده است.
وی افزود: مشکلات و نابسامانی های حمل و نقل بار ناشی از افزایش فعالیتهای دلالها در این بخش طی سالهای گذشته به مسوولان ذیربط منعکس شده ولی نتیجه مطلوبی به دنبال نداشته است.
میر ادامه داد: تا زمانی که قوانین مدون و سازوکار جامع و برنامه و چشم اندازی برای حمایت از صنعت حمل و نقل وجود نداشته و تعریف نشود، دلالها همچنان در این بخش جولان می دهند.
وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل به نوعی مکمل سایر بخشها است و مشکلات این بخش سایر بخشها و صنوف، تولید و صنعت و معدن را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد گفت: افزایش کرایه حمل و نقل در افزایش نرخ سایر کالاها نقش بسیار دارد و نیازمند نظارت و ساماندهی بیشتر از سوی مسوولان مربوطه است.
رییس انجمن صنفی موسسات و شرکتهای حمل و نقل گناباد افزود: با وجود مسائل و مشکلات متعدد، وجود بوروکراسی اداری نیز بر دامنه این تنگناها افزوده است.
وی با بیان اینکه رانندگان و فعالان صنعت حمل و نقل بار در گناباد به دلیل مشکلات متعدد مجبور شدهاند به سایر مشاغلی که تخصصی در آن ندارند روی آورند ادامه داد: تا سه سال پیش چهار هزار دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل بار این شهرستان فعالیت داشت اما هم اکنون هزار و ۸۰۰ دستگاه در این بخش فعال است.
میر گفت: بسیاری از مالکان و رانندگان ناوگان حمل و نقل بار در گناباد مجبور به فروش خودروهای خود و سرمایه گذاری در بورس شدند که به علت نداشتن تخصص کافی و نوسانات بازار بورس، سرمایه های خود را که تنها محل برای امرار معاش آنان بود از دست دادند.
وی افزود: صنعت حمل و نقل گناباد که به دلیل داشتن تعداد بسیار خودرو از قطبهای مستعد استان خراسان رضوی و کشور به شمار می رفت اکنون به دلیل تنگناهای متعدد رو به اضمحلال گذاشته است.
رییس انجمن صنفی موسسات و شرکتهای حمل و نقل گناباد ادامه داد: ۲۵ درصد از جمعیت شهری گناباد در صنعت حمل و نقل بار فعالیت دارند که نیازمند حمایت بیشتر و نگاه جامع مسوولان مربوطه هستند.
وی گفت: هم اکنون علاوه بر کاهش خودروهای ناوگان حمل و نقل بار در این شهرستان تعداد بسیاری از این خودروها مستهلک شده و به همین دلیل توان رقابت صنعت حمل و نقل گناباد با سایر نقاط بسیار کاهش یافته است.
هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سنگین در ناوگان حمل و نقل بار شهرستان گناباد فعال است.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
نظر شما