«احمد شریفی» روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در حالی که در سالهای گذشته تا بیش از یک میلیون تن صادرات سنگ تزئینی به صورت کوپ (کار نشده) به ثبت رسیده بود، اما تحریمها سبب شد تا به ۶۲۴ هزار تن (در سال ۹۹) کاهش یابد، این کاهش در بخش سنگهای بریده (کار شده) کمتر بود و سال گذشته شرکتها موفق به صادرات ۵۸۶.۸ هزار تن از این محصول شدند.
وی گفت: امروز صادرکنندگان ایرانی برای صادرات این محصولات به بازارهایی نظیر آمریکا و اروپا متاثر از مشکل تحریمها، ناچار به پرداخت بیش از سه برابر هزینه حمل هستند.
شریفی بیانداشت: امروز عمده صادرات سنگ تزئینی که بیش از ۷۰ درصد سنگ بریدهها را شامل میشود، به عراق و سوریه انجام میشود، این در حالی است که دلالان عراقی با حضور در ایران با قیمتهایی پایین اقدام به خرید سنگ به ریال میکنند و به این ترتیب قیمت سنگ ایرانی یکسوم قیمت صادرکنندگان ترکیه تمام میشود.
وی، راهاندازی یک هلدینگ صادراتی قوی بهخصوص در بخش فرآوری را برای توسعه صادرات محصولات این صنعت ضروری برشمرد که با توجه به امکانات موجود امکانپذیر است.
این مقام صنفی ادامهداد: به عنوان مثال، ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعهای در بخش معدن و صنایع معدنی میتواند این هلدینگ قوی را با مشارکت بخش خصوصی و حمایت مالی دولت ایجاد کند. این هلدینگ باید آن قدر قدرت داشته باشد که بتواند در بازار عراق به ایجاد نمایشگاه دائمی، تاسیس انبار و غیره بپردازد.
وی با بیان اینکه در این صورت میتوان به واقعی کردن قیمتهای صادرات سنگ ایران دست یافت، افزود: اکنون قیمت هر متر مربع سنگ تزئینی صادراتی به عراق ۱۰ دلار است، در حالی که تولیدکنندگان ترکیه محصولات خود را به ۲ برابر قیمت محصولات ایرانی میفروشند.
آخرین آمار تولید و صادرات
شریفی خاطرنشانکرد: ذخیره قطعی سنگ تزئینی کشور ۴.۵ میلیارد تن است و تعداد ۲ هزار و ۷۲ معدن فعال، ۹۹۱ معدن غیرفعال و ۳۶ معدن در حال تجهیز در کشور وجود دارد.
وی گفت: میزان ظرفیت اسمی معادن سنگ در کشور بیش از ۳۰ میلیون تن است که اشتغال ۴۰۰ هزار نفری در این صنعت و صنایع وابسته ایجاد کرده است.
دبیرکل انجمن سنگ تزئینی ایران افزود: همچنین بیش از ۶ هزار واحد فرآوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که ظرفیت اسمی نصب شده آنها افزون بر ۱۹۰ میلیون متر مربع است.
وی یادآوریکرد: تولید جهانی سنگ تزئینی بیش از ۱۵۴ میلیون تن است که در این میان کشورهایی نظیر چین، هند، ایتالیا، ایران، ترکیه و برزیل بیش از ۷۰ درصد آن را به خود اختصاص دادهاند.
شریفی ادامهداد: در بین سالهای ۹۰ تا ۹۹ بیشترین صادرات در این حوزه در سال ۹۶ با ۳۶۹.۵ میلیون دلار بود که پارسال به ۱۴۷.۲ میلیون دلار (مشتمل بر ۵۳.۱ میلیون دلار سنگ کوپ کار نشده و ۱۰۴.۷ میلیون دلار سنگ کار شده) کاهش یافت.
لزوم سهمگیری از ترکیه در بازارهای منطقه
وی گفت: ترکیه بخش بزرگی از بازارهای سنگ تزئینی جهان را اشغال کرده است، زیرا دولت در این کشور با همه قوا پشتیبان این صنعت است و امکانات و تسهیلات زیادی برای فعالان آن در اختیار میگذارد.
این مقام صنفی افزود: ارزش صادرات سنگ تزئینی ترکیه سالیانه ۲ میلیارد دلار است، اما این رقم در ایران به حدود ۱۴۷ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: اگر به دنبال افزایش صادرات سنگ تزئینی هستیم، باید بتوانیم بخشی از سهم بازار ترکیه را در اختیار بگیریم که تحقق این مهم نیازمند سرمایه، حمایتهای دولت و رفع تحریمهاست.
به گزارش ایرنا، اجرایی شدن طرح دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکن از جمله طرحهایی است که بخشی از ظرفیتهای بالقوه صنعت سنگهای تزئینی را فعال میکند و فعالان این صنعت اعلامکردهاند که برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارند.
به اعتقاد شریفی، اجرایی شدن طرح یاد شده یک سوم از ظرفیت بالقوه این صنعت را فعال خواهد کرد.
نظر شما