سمپوزیوم، فضای تعامل هنرمند با مخاطب است

تهران- ایرنا- یکی از مجسمه‌سازان شرکت‌کننده در نخستین سمپوزیوم گل‌گهر گفت: در سمپوزیوم هنرمند کارگاهش را داخل جامعه می‌آورد و بازدیدکنندگان از این رویداد می‌توانند ضمن تعامل با هنرمند در جریان ساخت یک مجسمه از ابتدا تا پایان کار باشند.

نخستین سمپوزیوم مجمسه‌سازی گل‌گهر از سوم شهریور در شهر گل‌گهر سیرجان به مدت ۲۰ و با حضور ۱۶ هنرمند مجسمه‌سازی روز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان هنرهای تجسمی است. در این سمپوزیوم یک قطعه سنگ مرمریت چشمه شیردوش کرمان، به ابعاد تقریبی ۲۵۰ در ۱۲۰ سانتیمتر در اختیار هر یک از هنرمندان قرار می‌گیرد تا آثارشان را خلق کنند. 

احسان گرمسیری یکی از مجسمه سازان شرکت کننده در نخستین سمپوزیوم گل‌گهر به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: سمپوزیوم‌ها یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری هستند که در مقایسه با بینال ها قابلیت و امکانات خاص خودشان را دارند. در سمپوزیوم هنرمند فضای کارگاهش را به داخل جامعه می آورد و بازدیدکنندگان از این رویداد می‌توانند ضمن تعامل با هنرمند در جریان ساخت یک مجسمه از ابتدا تا پایان کار باشند.

اساس کار هر سمپوزیوم برپایه دیدگاه شورای سیاست‌گذاری آن شکل می‌گیرد و براساس برنامه سمپوزیوم این خود هنرمند است که تصمیم می‌گیرد با چه اثری در سمپوزیوم شرکت کند. برخی از هنرمندان صرفا با طرح هایی شرکت می‌کنند که برای آن سمپوزیوم طراحی کرده‌اند، برخی از هنرمندان نیز با مجموعه آثارشان در سمپوزیوم شرکت می کنند و من جز گروه دوم هستم.

وی افزود: من در سمپوزیوم گل گهر با اثری از مجموعه با عنوان پرنده شرکت کردم و موضوع این اثر دوگانگی انسان دارد. انسان ها همواره در حال چالش میان خیر و شر هستند و در عین حال که میل به تعالی و پرواز دارند در کنار آن تجربیات دیگری نیز می کنند. من این مجسمه را متاثر از فرم تبر و تبرهای مفرغ لرستان طراحی کرده ام وخطوط نرم و سیال نماد خیر و خوبی هستند و خطوط اکسپرسیو و زاویه‌دار و برنده نماد بعد منفی و شر انسان هستند که در کنار هم قرار گرفتند تا همیشه شاهد چالش میان خیر و شر باشیم و هرگز به مطلق خیر یا شر نرسیم.

سمپوزیوم، فضای تعامل هنرمند با مخاطب است

سمپوزیوم ظرفیت برگزاری بین‌المللی را داشت

او درباره روند برگزاری سمپوزیوم گل گهر گفت: به نظرم سمپوزیوم از نظر کمی و کیفی از سطح بالایی برخوردار است و امکانات خوبی نیز برای کار در اختیار مجسمه‌سازان قرار داده شده است و این سمپوزیوم از نظر کیفی  در ردیف سمپوزیوم بین‌المللی تهران قرار می‌گیرد.
گرمسیری درباره سنگی که در این سمپوزیوم در اختیار مجسمه سازان قرار داده شده گفت: سنگ چشمه جوش کرمان از کیفیت خوبی برخوردار است و این دومین بار است که با این سنگ کار می‌کنم و قلق کار با آن دستم آمده و کار کردن با آن تجربه خوبی برای من بوده است.

این مجسمه ساز درباره غیررقابتی برگزار شدن سمپوزیوم گل گهر گفت: برگزاری سمپوزیوم به صورت رقابتی معایب و محاسن خاص خودش را دارد. زمانی که سمپوزیوم به صورت رقابتی برگزار می‌شود، بی‌شک هنرمندان با تمام توان خود در این رویداد شرکت می‌کنند و بحث رقابتی بودن سمپوزیوم موجب می‌شود در نیمه پایانی رویداد کدورتی میان هنرمندان به‌وجود آید. به نظر من اگر برگزاری سمپوزیوم به سمت غیررقابتی سوق داده شود رفاقت میان هنرمندان پررنگ‌تر و به فلسفه برگزاری سمپوزیوم نزدیک‌تر می‌شویم.

گرمسیری درباره پتاسیل سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر برای بین‌المللی شدن گفت: به نظر من در گام نخست این سمپوزیوم  پتاسیل بین المللی برگزار شدن را داشت و واقعا جای خالی هنرمندان خارجی در این رویداد احساس می شد امیدوارم با ریشه کن شدن بیماری کردن ومشکلاتی که تحریم ها به ما تحمیل کرده اند در سال های آتی این رویداد به صورت بین المللی برگزار شود.

این هنرمند ایران را یکی از کشورهای نوپا در برگزاری سمپوزیوم‌ها دانست و گفت: با وجود این جوانی، به نظرم سمپوزیوم‌های داخلی و آثاری که در این رویدادهای هنری می‌بینید سطح کیفی بالایی دارند. ما هنرمندانی بین‌المللی هم داریم که در بهترین سمپوزیوم‌های دنیا مجسمه اجرا می‌کنند و این برای کشوری که در برگزاری سمپوزیوم‌ها، به ویژه سمپوزیوم‌هایی با متریال سنگ، نوپاست باعث افتخار است.

احسان گرمسیری متولد۱۳۶۴، کوهدشت لرستان است. او فارغ‌التحصیل مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران است و دبیر هنری و اجرایی  مجسمه دومین سالانه هنرهای تجسمی ساتین را برعهده داشت. او تاکنون در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش، چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کرمان، سمپوزیوم مجسمه‌سازی فلز، اهواز، نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی فلز یاسوج، نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی اروند شرکت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha