به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، دکتر برومند صلاحی افزود: این محصول توسط شرکت دانشسازان لنت مهراد از واحدهای فناور مستقر در این مرکز طراحی و پس از ثبت برند با نام لنت مهراد، در مرحله تولید تجاری است.
وی اظهارکرد: با تداوم حمایتهای این مرکز و سایر سازمانهای مربوطه میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش یافته و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت دانشسازان لنت مهراد و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی در زمینه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورد استفاده در لنت ترمز خودرو از فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم کند.
دکتر آیدا معزیپور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشتههای مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شدهاند با تکیه بر دانش فنی و همچنین تجارب کسبشده در صنعت، محصول خود را با توجه به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیستمحیطی تولید و عرضه کند.
وی گفت: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد بکار رفته در آن انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخهای خودرو میشود.
او اظهارکرد: ترکیب بکاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیتهای مختلف (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل شده و مواد بکار رفته در آن در چهار گروه اتصالدهنده، پرکننده، اصلاحکننده اصطکاک و الیاف طبقهبندی میشوند.
وی ادامه داد: این ترکیب باید بهگونهای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آنکه معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آنچنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آنقدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.
به گفته وی ، لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمزگیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.
مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگیهای تریبولوژی لنت ترمز میشود، مس است که به دلیل دارا بودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت میشود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده که مس و سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیطزیستی میشوند و با محیطزیست سازگار نیستند ، بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.
معزیپور افزود: محققان شرکت دانشسازان لنت مهراد پس از سالها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطانزا) شدهاند که تمام ویژگیهای آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمیکند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.
نظر شما