چاه‌های جدیدی برای رفع مشکل آب شرب شهر کرمانشاه حفر شد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برای گذر از خشکسالی، افزایش آبدهی تصفیه‌خانه شهید نظری را از یک هزار لیتر به یک هزار و ۴۰۰ لیتر رساندیم و چاه‌های جدیدی هم حفر شد که اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت کرمانشاه با بحران جدی‌تر روبرو می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا کاکاوند» روز شنبه در حاشیه بازدید از وضعیت آبدهی سراب قنبر کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سال های گذشته حدود ۳۲۰ لیتر بر ثانیه آب از سراب قنبر برای شهر کرمانشاه برداشت داشتیم که به دلیل خشکسالی بی‌سابقه امسال این میزان به حدود ۴۵ لیتر بر ثانیه رسیده که موجب قطعی آب در مناطق سعدی و خیام شده است.

وی با اشاره به اینکه سایر مناطق شهر کرمانشاه هم با کمبود آب مواجه است، گفت: حدود هشت حلقه چاه در منطقه میاندربند به طور کامل خشک شده و مابقی چاه‌ها هم با افت آبدهی قابل توجهی مواجه شده اند به طوری که عمق نصب پمپ بیشتر چاه ها از ۱۲ متر به ۳۵ متر رسیده است.

کاکاوند در پاسخ به این سوال که قطعی آب برخی مناطق کرمانشاه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، افزود: کرمانشاه اکنون در تامین آب مشکل دارد. طرح بلندمدت تامین آب که طریق سد گاوشان است هنوز تکمیل نشده و از ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر برثانیه اکنون یک هزار و ۴۰۰ لیتر برداشت می کنیم که امیدواریم این طرح به زودی تکمیل شود.

وی اضافه کرد: برای تامین آب شهر کرمانشاه در نیمه دوم سال حدود ۱۵ تا ۲۰ حلقه چاه جدید در محدوده پلیس راه ماهیدشت حفر خواهد شد که حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه به آب شهر کرمانشاه اضافه خواهد شد.

کاکاوند تاکید کرد: با توجه به برنامه ای که دولت برای ساخت مسکن دارد و براساس برآوردهایی که داریم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت استان اضافه خواهد شد که باید برای تامین آب آنها چاره ای بیاندیشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در شهر پاوه در هفته گذشته مشکلاتی در توزیع آب بود که خوشبختانه حل شد و در سایر نقاط استان اکنون مشکل خاصی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: در شهر پاوه سراب «هانی کوان» که یکی از سه منبع اصلی تامین آب شرب شهر است متاسفانه خروجی آب آن از ۸۰ به ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی همچنین افزود: متاسفانه روز جمعه نشت فاضلاب به چشمه محل تامین آب روستای «دشه» از توابع شهرستان پاوه اتفاق افتاد که باعث مسوومیت تعدادی از ساکنان این روستا شد.

کاکاوند اظهار داشت: به محض این اتفاق همکاران ما ورودی مخزن آب را بستند و مخزن را گندزدایی کردند، اکنون هیچ مشکلی در کیفیت و سلامت آب این روستا وجود ندارد.

سرانه مصرف آب شرب در شهر یک میلیون نفری کرمانشاه ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است که این سرانه در کشور ۱۷۰ لیتر و در دنیا ۱۵۰ لیتر است.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

۴۶۰ روستای استان کرمانشاه با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت هم اکنون با تنش آبی و کم آبی روبرو است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha