۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84470734
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا ۸۰ میلیارد ریال خسارت به صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری وارد کرد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون ۸۰ میلیارد و ۴۰۵ میلیون ریال خسارت به بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان وارد شده است.

مهرداد جوادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این میزان ۷۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال به واحدها و کارگاه‌های تولیدی ۹ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال به نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری خسارت وارد شده است.

وی افزود: از مجموع خسارت ۷۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریالی به واحدها و کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در دوران شیوع ویروس کرونا ۳۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال مختص کارگاه‌های انفرادی، ۳۰ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال مربوط به واحدهای تولیدی کارگاهی و هشت میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال مرتبط با واحدهای مشاغل خانگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تعطیلی ۲۶۷ کارگاه و واحد تولیدی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: از این تعداد ۱۴۸ کارگاه انفرادی، ۲۸ واحد تولیدی کارگاهی و ۹۱ واحد مشاغل خانگی بوده است.

جوادی یادآور شد: در این مدت ۳۲۹ نفر در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان بیکار شدند که از این تعداد ۱۴۸ نفر مختص کارگاه‌های انفرادی، ۹۰ نفر مربوط به واحدهای تولیدی کارگاهی و ۹۱ مرتبط با واحدهای مشاغل خانگی بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهم‌ترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

براساس جدیدترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ و سامان از وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر) به وضعیت نارنجی (پُرخطر) و شهرستان خانمیرزا به وضعیت زرد (خطر متوسط) تغییر رنگ دادند.

همچنین شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، کیار، بن و اردل کماکان در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۱ شهریورماه ۲۰۶ هزار و ۷۴ مورد تست مولکولی تشخیص ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام و براساس آن ۷۴ هزار و ۲۱۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha