دکتر حمیدرضا خانکه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با یادآوری اینکه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در روزهای اخیر بسیار مطرح است، افزود: در حال حاضر امکان بازگشایی به صورت حضوری به طور کامل وجود ندارد و باید به صورت تدریجی این کار با اعمال شاخص های لازم انجام شود.
وی ادامه داد: اگر قرار است بازگشایی مدارس و دانشگاه ها انجام شود باید با احتیاط، رعایت دقیق شاخص ها، نظارت دقیق بر مراکز آموزشی و با حمایت کامل خانواده ها باشد.
رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر لزوم تعیین شاخص های لازم برای رنگ بندی شهرها جهت بازگشایی مدارس و دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: علاوه بر شاخص بستری ها به جمعیت باید چندین شاخص برای بازگشایی در نظر گرفته شود که می توان به ظرفیت نظام سلامت، امکان رعایت توصیه های بهداشتی و شرایط فرهنگی و بومی اشاره کرد.
خانکه انتخاب شاخص های شفاف و اطلاع رسانی صحیح و به موقع را در این زمینه ضروری دانست و گفت: اعمال رفتارهای بدون هیجان و احساسی می تواند زمینه بازگشایی مناسب و بدون عوارض را فراهم کند.
وی یکی از راهکارها برای بازگشایی مدارس را کم کردن ظرفیت کلاس های درس عنوا کرد.
کرونا سبب تغییر نگاه به آموزش خواهد شد
رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: کرونا در کنار مشکلاتی که به وجود آورده است، فرصتی را فراهم کرد تا نگاه به آموزش تغییر پیدا کند.
خانکه تاکید کرد: دیگر نباید تمام دوره آموزشی به صورت حضوری برگزار شود، بلکه آموزش ها باید به صورت تلفیقی حضوری و مجازی باشد. امکان آموزش حضوری در کنار آموزش مجازی باید در مراکز آموزشی کشور فراهم شود.
وی با یادآوری اینکه ظرفیت های آموزش مجازی به واسطه کرونا توسعه یافته است، گفت: دیگر الزامی وجود ندارد که دانشجویان را هر روز به دانشگاه بیاوریم، باید ازظرفیت آموزش تلفیقی بهره گرفت.
رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی توضیح داد: نتایج بررسی ۱۷۶ کشور نشان می دهد که یکی از مهم ترین مداخلاتی که در فاصله ۱۰ روز تاثیرش را بر روند بیماری نشان می دهد، مدیریت و نظارت بر مدارس و دانشگاه است.
خانکه همچنین گفت: تجمعات انبوه حدود ۱۸ روز و فعالیت های دیگر مانند فاصله گذاری اجتماعی ۱۸ تا ۲۰ روز بعد، اثر خود را در کاهش ابتلا به کرونا نشان می دهند.
نظر شما