به گزارش ایرنا، ماه مهر برای همه ما تداعی کننده دوران خوش مدرسه، دیدن دوستان و همکلاسی ها بعد از سه ماه تعطیلی و خرید کیف و کفش و لباس نو، دفتر و مدادهای رنگارنگ و از سروکله هم بالا رفتن های ساعات زنگ تفریح است.
اما امسال ۲ سال است که کرونا این مهمان ناخوانده دلخوشیهای مهر را نیزاز بچهها و خانوادهها گرفته است و هیچ خبری از آن شور و شوق های کودکانه که برای خرید کیف و کفش نو بود وجود ندارد و انگار نه انگار که سال تحصیلی دیگری در راه است.
گویا احساس می کنند که امسال نیز با این روندی که ویروس منحوس و مرموز کرونا در برگرفته باید درس هایشان را به تنهایی در خانه و بدور از همکلاسی هایشان بخوانند و فضای مجازی هم که نیازی به کیف و کفش نو ندارد.
دانشآموزانی که تمام هفته را به امید تعطیلی روز جمعه و خوابیدن تا لنگ ظهر سپری می کردند حال ۱۹ ماه است که تمام روزهای هفته برایشان حکم روز جمعه را دارد و از هرچه تعطیلی است بیزار و دلزده شده و تنها آرزویشان تکرار روزهای خوش مدرسه است.
این روزها بازگشایی مدارس و آموزشهای حضوری یا آنلاین بحث داغ همه محافل رسمی و غیررسمی است، از هرجایی که گذر می کنی پدر و مادرهایی را می بینی که در مورد مدرسه فرزندانشان صحبت می کنند، یکی موافق بازگشایی مدارس و دیگری مخالف است.
یکی می گوید مگر می شود در این دوران سخت کرونا که گفته اند سویه جدید، کودکان را نیز مبتلا می کند، با جان بچه هایمان بازی کنیم و آنان را به مدرسه بفرستیم؟ حالا معلمان واکیسنه شدند، بچه ها که واکسینه نیستند.. و در مقابل والدینی نیز هستند که نظرشان کاملا برعکس است.
و حال وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد که این تعطیلات طولانی مدت به پایان برسد و مدارس مهر جاری بازگشایی شوند البته با نظر ستاد ملی کرونا، اما آیا به این زودی ها میتوان پایانی برای تعطیلات طولانی مدت بچه ها متصور شد؟ آیا مدارس باز هم از هیاهوی دانشآموزان پر میشود و اصلا والدین راضی به پایان این تعطیلات در شرایط حاضر هستند؟
اگر شرایط فراهم شود فرزندم را به مدرسه می فرستم
مادر سارین از آن دسته والدین است که موافق بازگشایی مدارس و آموزش حضوری است و میگوید: من برایم ثابت شده که بچهها به کرونا مبتلا نمیشوند و اگرهم بگیرند خیلی خفیف است، چون من هم خودم و هم همسرم خیلی سخت گرفتیم اما شکر خدا دخترم به کرونا مبتلا نشد بنابراین اگر معلمان واکسینه شده و پروتکل ها رعایت شود، مدرسه رفتن بچه ها مشکلی ایجاد نمی کند.
وی که دخترش امسال دوم ابتدایی است و اولین سال مدرسه اش را در خانه گذرانده است، اظهار داشت: سال گذشته دخترم کلاس اول بود هم به ما و هم به خودش خیلی سخت گذشت، برای یک دانش آموز کلاس اولی یادگیری الفبا ان هم از طریق فضای مجازی خیلی سخت است.
مادر این دانش آموز افزود: هر وقت می گویند شاید امسال هم مدارس غیرحضوری باشد ترس تمام وجودم را در بر می گیرد چون واقعا دیگر توان اینکه فرزندم را در خانه و با آموزش مجازی تشویق به درس خواندن بکنم را ندارم.
وی با بیان اینکه اگر مدارس حضوری باشد حتما دخترم را به مدرسه می فرستم یادآور شد: من هم مثل همه والدین سلامت فرزندم برایم اولویت است اما به نظرم اگر عوامل مدرسه بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط دانش آموزان نظارت داشته باشند مخصوصا دانش آموزان ابتدایی، مشکل خاصی پیش نمی آید.
آموزش مجازی را ترجیح می دهم
اما لیلا رشیدی که خود کارمند یکی از ادارات استان و دارای ۲ فرزند پسر مقطع ابتدایی و راهنمایی است میگوید: در شرایط موجود به هیچ عنوان نمی توانم خودم را راضی کنم بچه هایم مدرسه بروند.
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرده سویه جدید دلتا کودکان را درگیر میکند حال با این شرایط و در حالیکه هیچ واکسنی برای بچه ها نیست بازگشایی مدارس بسیار خطرناک خواهد بود.
این مادر نگران با بیان اینکه هرچند سخت است اما در این شرایط همان آموزش مجازی را ترجیح میدهم گفت:چون خودم شاغلم و با همسرم تا عصر سرکار هستیم، آموزش بچه ها در فۻای مجازی هم مزید برعلت شده اما برای حفظ سلامت شان هر سختی را به جان می خریم.
وی ادامه داد: البته این را بگویم که این تعطیلات طولانی مدت بر روی رفتار و تعاملات اجتماعی بچه ها هم خیلی تاٽیر گذاشته و تمام اوقات فراغتشان با چرخیدن در فضای مجازی میگذرد.
وی با بیان اینکه تصمیمهای گاه و بیگاه مسوولان ما را نیز سردرگم کرده است، ابراز امیدواری کرد، مسوولان و متولیان امر در این شرایط تصمیمی بگیرند که سلامت بچه هایمان به حطر نیفتد بیشتر از این والدین را سردرگم نکنند.
آسیب های آموزش مجازی و در خانه ماندن
یک روان شناس و دکترای تخصصی تعلیم و تربیت معتقد است: آموزش آنلاین به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت آموزش بر فضای علمی، روند زندگی دانش آموزان و دانشجویان را تحت تاثیر قرار داده است.
دکتر عطاالله شاکریان افزود: کرونا که به ظهور آموزش مجازی انجامید دارای اثرات منفی وجنبه های مثبت بر زندگی دانش آموزان بوده و این نکته را باید مد نظر قرار داد که با وجود تمام مشکلات مترتب بر این پدیده نو ظهور در سیستم آموزشی از جهات مختلف از جمله آسیب های جسمی، روانی و اجتماعی و فرهنگی، باید توجه کرد که چاره ای دیگر در تداوم امر آموزش وجود نداشته و لازم است با دیدگاه های علمی و منطقی آسیبهای آن را به کمترین میزان رساند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در خانه ماندن طولانی مدت دانش آموزان با پیامدهای زیادی همراه است، گفت: از جمله این پیامدها می توان به آسیب های جسمی مانند مشکلات جسمی و بدنی از جمله کمتحرکی واضافه وزن، خستگی چشم، سردرد، خستگی ذهنی و فیزیکی، آسیب جدی به مهره های گردن و کمر و .... اشاره کرد.
این دکترای تعلیم و تربیت افزود: از نظر روانی و اجتماعی این شیوه آموزش به بی حوصلگی و خستگی دانش آموزان منجر شده و باعث عدم مشارکت آنان در کلاس درس و دلزدگی از ادامه مسیر زندگی و تلاش برای رسیدن به اهداف و موفقیت های بعدی میشود و انگار که دانشآموز احساس میکند که در فضای تفریحی و تفننی درس می خواند تا در مدرسه با دسیپلین خاص و همین امر موجب میشود که یادگیری به سمت فضای تفریحی و بی مسوولیتی سوق پیدا کند.
وی اۻافه کرد: مشکل دیگری که تهدید جدی به حساب می آید اختلال در اجتماعی شدن دانش آموزان است که روند آماده شدن دانش آموزان برای فضایی بزرگتر (اجتماع و جامعه ) را دچار اختلال و آسیب می کند.
این روانشناس تعلیم و تربیت افزود: نکته دیگر اینکه این شیوه آموزش اعضای خانواده را بیشتر در امر یادگیری درگیر کرده است و مسوولیت بیشتری بر دوش آنها قرار گرفته است که می تواند در ظاهر مثبت و مفید باشد اما در صورتی که فضای خانواده امن و صمیمی نباشد، ممکن باعث شود که دانشآموزان نتوانند به خوبی از امر آموزش استفاده کنند و در کشاکش تعارضات واختلافات والدین، آموزش ناقص و پر از استرس خواهد بود.
وی یادآور شد: از سوی دیگر نیز برای والدین شاغل آموزش مجازی فرزندان دشوارتر خواهد شد و ممکن است مدیریتی کمتری بر رفتار فرزندان و کنترل آنان داشته باشند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: به طور کلی چالشهای آموزش مجازی برای خانوادهها می تواند شامل وابستگی روانی و آسیبهای جسمی و روانی به سبب استفاده زیاد از تبلت و گوشی، افت تحصیلی برخی از دانشآموزان به دلیل کمسواد و یا بیسواد بودن والدین، درگیری و تعارض بین کمبود دانش چگونگی استفاده از فضای مجازی توسط برخی از والدین و اعضای خانواده به سبب حضور زیادشان در فضای مجازی و کمتر شدن ارتباط چهره به چهره ، ضعف آموزشی دانشآموزان در مقایسه با آموزش حضوری باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی مدارس در حال حاضر به صلاح است یا نه گفت: می توان به صراحت اعلام کرد چون چرخه بیماری در جامعه به دلیل مقاومت وبی مسوولیتی برخی از شهروندان در رعایت پروتکلهای بهداشتی و اینکه فعلا غالب جمعیت واکسیناسیون دریافت نکردهاند ، قطع نشده است خطرات بیشتری میتواند شهروندان و دانشآموزان را تهدید کند و با این شرایط باید منتظر پیکهای بعدی بود.
عمده آموزش دانشآموزان در سال تحصیلی جدید مجازی خواهد بود
اما مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نحوه بازگشایی مدارس را منوط به تصمیم گیری ستاد ملی کرونا می داند و میگوید: فعالیت مدارس و آموزش دانش آموزان بر اساس سناریوهای آموزشی مصوب ستاد ملی کرونا از مهر ماه آغاز خواهد شد.
رشید قربانی با بیان اینکه مقدمات لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید در سطح استان فراهم شده است، گفت: با توجه به عزم دولت و آموزش و پرورش برای شروع فرایند آموزش از مهر ۱۴۰۰،همزمان با سوم مهر، در تمام مدارس استان آیین بازگشایی با حضور عوامل اجرایی و آموزشی برگزار خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: هر شهرستان و منطقه باید مراسم نمادین بازگشایی مدارس را با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مطابق شیوه نامه ابلاغی برگزار کنند.
وی به نحوه فعالیت مدارس از اول مهر ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در این زمینه سناریوهایی توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین و بعد از تایید نهایی ستاد ملی کرونا تا اواخر هفته جاری به استانها ابلاغ خواهد شد.
قربانی اظهار داشت: بر اساس سناریوهای پیش بینی شده در مهر جاری بهغیر از مناطق کوچک، مدرسه حضوری نداریم و آموزشها عمدتا مجازی خواهد بود.
وی اۻافه کرد: از اول آبان فعالیت مدارس بر اساس جمعیت دانشآموزی و گروهبندی و البته با توجه به مصوبه ستاد کرونا به صورت حضوری آغاز می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: در این زمینه، اختیار تصمیم گیری به مدرسه و شهرستان واگذار و تشخیص بر عهده شورای مدرسه است و منتظر ابلاغ سناریوها هستیم که البته این امر منوط به واکسیناسیون کامل، کاهش وضعیت کرونایی موجود و فعالیت در شرایط زرد است.
و حالا هرچند فقط چند روز به آغاز ماه مهر باقی مانده اما باید کرونا این مهمان مرموز ناخوانده تا کجا پیش می رود و آیا شرایط استان و کشور اجازه بازگشایی مدارس را خواهد داد یا نه؟
استان کردستان ۳۰۰ هزار دانشآموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل میکنند.
نظر شما