سفر رییس جمهوری به تاجیکستان بر کل آسیای میانه تاثیر می‌گذارد

مشهد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: سفر اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان بر کل کشورهای آسیای میانه، به‌ویژه افغانستان، پاکستان و روسیه تاثیر روانی و اجتماعی گذاشته و ابعاد گسترده ای را دربرمی‌گیرد.

محمدحسین روشنک روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دستاوردهای سفر رییس جمهوری به تاجیکستان به جز عضویت ایران در پیمان شانگهای، نه تنها بر روابط ایران با تاجیکستان بلکه بر کل روابط ایران با کشورهای آسیای میانه اثرگذار بود.

وی بیان کرد: پیش از سرد شدن ارتباط دو کشور، صادرات سالانه ایران به تاجیکستان ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار بود و ایران از آن کشور مواد اولیه اساسی برای حوزه صنعت مانند پنبه و آلومینیوم وارد می کرد و در مجموع حجم روابط تجاری دو کشور در حال نزدیک شدن به سالانه یک میلیارد دلار بود.

وی اظهار داشت: اختلاف بین این دو کشور نه مردمی که مساله ای بین دولتها بود که به علت یک اشتباه، روابط بین ایران و تاجیکستان به سردی گراییده و سطح صادرات ایران به آن کشور را به ۳۰ میلیون دلار در سال کاهش داد و هر چقدر هم دولت قبل تلاش کرد تا این روابط را بهبود بخشد، تلاشش موثر واقع نشد.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: سفر رییس دولت جدید به تاجیکستان بستر احیای روابط بین این دو کشور و بازسازی زیرساختهای صادراتی را فراهم کرد تا بتوان دوباره سقف صادرات ایران به تاجیکستان را به سطح ۵۰۰ میلیون دلار، که مورد نظر رییس جمهوری است، برساند.

روشنک اظهار داشت: عضویت ایران در پیمان شانگهای یک اصل اساسی و لازم برای کشورمان بود و باید ایران تکلیف خود را با دنیا روشن می کرد، چرا که هیچ کشوری به تنهایی و بدون مشارکت و همکاری با کشورهای دیگر قادر به پیشرفت نیست.

وی اضافه کرد: عضویت ایران در پیمان شانگهای باعث شد دوستانی که کشورمان قصد ارتباط گیری با آنها را دارد، مشخص شوند و از امکاناتی که قرار است پیوستن به این پیمان به ما بدهد، بهره مند شویم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیوستن ایران به پیمان شانگهای نه تنها در بعد اقتصادی که در ابعاد مختلف داخلی و خارجی برای کشور دستاوردهای زیادی است و حتی تکلیف ایران را در برابر غرب مشخص کرد، چرا که تداوم آن بلاتکلیفی روابط ایران با غرب به ضرر اقتصاد و سایر بخش ها بود.

سازمان همکاریهای شانگهای(‌Shanghai Cooperation Organization) یک نهاد بین‌المللی همکاریهای چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با عضویت ۹ کشور چین، روسیه، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و همچنین سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان "اعضای ناظر" است که سال ۱۹۹۶ میلادی با هدف برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در شرق قاره آسیا پایه‌گذاری و تاسیس شد.  

جمهوری اسلامی ایران ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰، برابر با ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی، در چهارچوب بیست ‌و ‌یکمین اجلاس سران سازمان همکاریهای شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، به طور رسمی به عضویت کامل این نهاد بین‌المللی درآمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha