والدین در برابر عدم قبولی فرزندان در کنکور رفتار هیجانی نداشته باشند

تهران - ایرنا - مدیرکل مشاور و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشوربا بیان اینکه والدین در برابر عدم قبولی فرزندان در کنکور رفتار هیجانی نداشته باشند، گفت: به والدین منطقی و آرامی نیاز داریم که نگاه مساله‌محور به موضوع داشته باشند.

بهزاد وحیدنیا روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بحث استرس تحصیلی و استرس مقاطع کنکور یکی از مباحثی است که خیلی به آن پرداخته و البته راهکارهایی برای آن نیز ارائه شده است. به نظر می‌رسد که والدین نقش بسیار مهمی در نحوه برخورد با مسائل و چالش‌های موجود دارند. یکی از این مسائل این است که روش‌های برخورد والدین با مساله قبولی در کنکور یا عدم قبولی می‌تواند متفاوت باشد. اما والدین باید از رفتار هیجانی در برابر عدم قبولی در کنکور پرهیز کنند.

وی ادامه داد: عملا هم اگر بخواهیم بگوییم مشکلی در رابطه با عدم قبولی در کنکور وجود داشته و فرد در مقطعی نتوانسته نتیجه بگیرد، باید بررسی و ارزیابی شود و برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. به هرحال آنچه که والدین باید به آن توجه کنند میزان تلاشی است که فرزند آنها انجام داده و البته این تلاش هم ممکن است تحت تاثیر استرس‌ها قرار بگیرد و کارایی و عملکرد بهینه فرد را کاهش دهد.

«کنایه‌زدن» تزریق اضطراب به کودکان است

مدیرکل مشاور و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در واقع باید یاد بگیریم والدهای حامی باشیم به آن معنا که به‌گونه‌ای والدگری کنیم که حمایت هم در دایره والدگری قرار گیرد و این حمایت می تواند عاطفی، روانی، اجتماعی و بخشی از آن مالی باشد. با این نگاه در واقع ما فرزندانمان را با آرامش، اعتماد به نفس و تلاش هدایت می‌کنیم که فرصت‌های بهتری برای زندگی رقم بزنند. هم فرصت‌ها را بشناسند و هم از آنها استفاده کنند.

وحیدنیا با بیان اینکه در جایی مانند کنکور نیز ممکن است، نتیجه نگیریم، افزود: باید والدین درباره خودشان «خودکاوی» داشته باشند. اینکه به هرحال کنایه‌زدن به‌طورمشخص تزریق اضطراب به کودکان است که نتیجه‌ای جز احساس شکست، عدم پیروزی و عدم توانمندی در فرزندان نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: کودک نباید ابزار رقابتی والدین قرار گیرد که برای پُز دادن و مقایسه فرزند خود قرار گیرد که در سطح اجتماعی بخواهد خودش را نشان دهد. باید از اینگونه رقابت‌ها اجتناب کنند. فرزندان با یکدیگر متفاوت هستند و فعالیت‌های متفاوتی دارند.

بروز احساس شکست در دانش‌آموزان در پی نگاه فاجعه‌آمیز به عدم توفیق در کنکور

مدیرکل مشاور و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: شناختن قابلیت‌ها اصلی کودکان و هدایت آنها، امری بسیار مهم است که باید محور تربیتی رشدی والدین نیز قرار بگیرد. تلاش‌ها را باید مورد توجه قرار داد و نه موفقیت‌های جزئی را. در مقاطعی اگر تلاش‌ها موثر باشند از این تلاش‌ها تقدیر خواهیم کرد و اگر این تلاش‌ها به نتیجه نرسد اینجا هم نباید دلسرد و مایوس شد. نگاه مساله‌محور باعث خواهد شد که علل عدم توفیق مورد بررسی قرار بگیرند.

وحیدنیا افزود: اگر لازم است، تغییر برنامه‌ریزی باید صورت گیرد. اگر به این شیوه به مساله نگاه شود ممکن است مشکل روانشناختی، درونی، دانشی یا مهارتی باشد، اگر لازم است روی هرکدام از این موضوعات کار شود. ممکن است عواملی درونی یا بیرونی وجود داشته باشد. از عوامل درونی می‌توان به فردی روانشناختی یا نقص‌های مهارتی و دانشی باشد که باید بررسی شوند و به تناسب نوع آنها قطعا رویکرد متفاوتی را به آن داشت.

وی افزود: همه پیشنهادهایی نیز که بهبود کارآیی و عملکرد در کنکور بحث می‌شود و معمولا به مباحثی مانند مدیریت زمانی و روش‌های مطالعاتی پرداخته می‌شود می‌تواند با توجه به هرکدام از این عوامل، بررسی شود و موشکافی شود و راهکارهای مناسب‌تری به فرد ارائه شود. پس با این روش ما می‌توانیم استرس ناکارآمد را به استرس مفیدتری تبدیل کنیم به استرس‌هایی که بتوانند رفتار را به سمت کارایی و عملکرد بهتر جهت بدهند.

وحیدنیا ادامه داد: علل بیرونی هم ممکن است خود خانواده بحرانی باشد یا بحران است به آن معنا که ظاهرا مشکلی وجود ندارد اما مساله را آنقدر بزرگ می‌کنند که نگاه فاجعه‌آمیز به اتفاقات دارند که فرد احساس درخودماندگی و شکست را تجربه می‌کند. ممکن است اعتماد به نفس فرد، توانمندی را تحت الشعاع قرار دهد که باید به این مسائل توجه شود.

ضرورت گنجاندن ورزش در برنامه دانش‌آموزان

مدیرکل مشاور و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از آن همه تلاشی که دانش‌آموزان داشتند قاعدتا باید فعالیت‌های لذت‌بخشی را تجربه کنند. فعالیت‌های بدنی زیادی را لازم دارند. حتما پیشنهاد می‌کنم برنامه ورزشی منظمی حداقل سه روز در هفته داشته باشند و به آن بپردازند. معمولا رژیم غذایی سالم هم در دوران تحصیل و هم در زمانی که به این فراغت می‌پردازند، برای بازیابی روانی فرد کمک‌کننده است.

وحیدنیا افزود: فعالیت‌های اجتماعی مناسب و مطلوبی را می‌توان طراحی کرد البته همواره باید شرایط کرونایی را در نظر گرفت و جنس این فعالیت‌های اجتماعی یا هنری می‌تواند متفاوت باشد و فضایی را ایجاد کند که پالایش روانی برای فرد فراهم شود.

وی گفت: اگر قرار است روی رفتارهای خاصی مانند "تعویق انداختن کارها" تمرکز شود که معمولا استرس ایجاد می‌کنند، روزهای تعطیل، فرصت خوبی است که روی این موضوع تمرکز شود و روش‌های ساده‌ای برای آن وجود دارد که می‌توانند با بهره‌گیری از متخصصین امر سریعا به آنها پرداخت. این دوران فرصت بازیابی فردی در ابعاد مختلف است.

مدیرکل مشاور و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر ضرورت اصلاح روابط والد - فرزند در صورت وجود داشتن مشکل، افزود: فارغ از نتیجه‌ای که فرد در کنکور چه قبول شود چه نشود، رابطه عاطفی مداوم والد و فرزند نباید قطع شود و این احساس در همه حالت، پذیرش یا عدم پذیرش حفظ شود ضمن آنکه ممکن است خانواده در نقد رفتارهای همدیگر می‌تواند برای اصلاح روابط والد - فرزند کمک‌کننده باشد.

۱۳۵۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha