۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبر: 84481352
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

 زین‌الدین نماد عملی از اخلاص و مدیریت جهادی

قم-ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس به برخی ویژگی‌های عملی مدیریت جهادی شهید مهدی زین‌الدین فرمانده سپاه علی‌بن‌ابیطالب(ع) قم در دوران جنگ تحمیلی و ارتباط عمیق عاطفی رزمندگان با وی پرداخته است.

علی محمدی در این یادداشت که روز پنجشنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است: در دنیای پیچیده علم مدیریت و تئوری های فراوان غربی هرچقدر مطالعه می کنیم تا بعضی از موفقیت های افراد شاخص را با معیارها و تئوری های علم مدیریت تحلیل کنیم به منبع موثقی نمی رسیم. و به ناچار باید بپذیریم بعضی از موفقیتها در حوزه مدیریت و رهبری فراتر از دانش های علمی موجود است که ریشه در ارزش ها و باورهای دینی و اجتماعی انسان ها دارد. شاید تعبیرمقام معظم رهبری از مدیریت جهادی به عنوان یک سر فصل اساسی در حوزه علم مدیریت پاسخی باشد به خلاء تئوری های مدیریت غربی.

وی افزوده است: با این مقدمه باید گفت بسیاری از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی و شهدای شاخص مانند شهید زین الدین الگوی مجسمی از تئوری مدیریت جهادی هستند. چرا که هرچقدر می خواهیم با شاخص های علمی مدیریت و رهبری نفوذ برقلب ها و پذیرفته شدن مدیر به طور مطلق توسط گروه را تعبیر کنیم مصداقی مانند شهید زین الدین نداریم.

محمدی با بیان خاطره ای آورده است: هیچ وقت فراموش نمی کنم گرمای کشنده وسوزان بالای۵۰ درجه تابستان سال۱۳۶۱ کنار بصره عراق را وقتی پس از سه ماه استقرار در خط پدافندی پاسگاه زید و تلفات سنگین گردان که عده زیادی از بچه ها شهید یا مجروح شده بودند و عده ای هم از فرط گرما از نظر وضعیت عمومی حال خوبی نداشتند و ناچار بودند به لحاظ شرایط منطقه سنگرها را حفظ کنند. در این بین عده ای از رزمندگان نیز که توانشان تمام شده بود درخواست جابجایی به پشت خط مقدم جبهه را مطرح کردند. این درخواست به گوش شهید زین الدین فرمانده ۲۴ ساله لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) قم رسیده بود. آقا مهدی که در ماموریت محور غرب بودند شبانه خود را به خط مقدم پاسگاه زید رساندند و درخواست کردند همه بچه ها بیایند پشت خاکریز دوم تا بعد ازدیدار وصحبت با رزمندگان همه گردان به مرخصی بروند. آقا مهدی شرایط جنگ را تشریح و وقتی گفت من تنهایی خط را نگه می دارم تا نیرو برسد بچه ها بلند بلند گریه کردند و به آن تعداد از رزمندگانی که درخواست مرخصی یمطرح کرده بودند اعتراض داشتند و به آنان می گفتند شما چگونه به خودتان اجازه داده اید با طرح این درخواست نابجا در این شرایط حساس غبار غم بر چهره نورانی آقا مهدی بنشیند؟ هیچ کس حاضر نشد خط را ترک کند. آقا مهدی هم منتظر ماند تا ما برگردیم. بچه ها هم قسم شدند که در خط بمانند و به فرمانده گردان گفتند ما چگونه به صورت آقا مهدی نگاه کنیم. ما او را به اندازه عزیزترین کسان خودمان و حتی بیشتر دوست داریم. او در خط بماند و ما به مرخصی برویم؟ محال است!

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، بچه های گردان در حالی که گریه می کردند و از این اقدام خود پشیمان بودند گفتند: آقا مهدی درست است که بچه ها بیشتر از ماموریت خود در خط مانده اند اما محال است فرمانده خود را تنها بگذارند. در آن لحظه ما به یاد شب عاشورا افتادیم و  تداعی بخش شب عاشوراکه امام حسین(ع )فرمود: هرکس پشیمان است می خواهد برگردد از تاریکی شب استفاده کند. تقریبا درخواست شهید زین الدین شبیه همین جمله بود. اگرچه شهید زین الدین نگفت الان نیرو نداریم تا جایگزین شما کنیم اما وقتی بچه ها متوجه این موضوع شدند به دست و پای آقا مهدی افتادند که ما را ببخشد و اجازه دهید دوباره به خط برگردیم. بچه ها اجازه ندادند آقا مهدی صحبت خود را ادامه دهد. هر وقت ایشان می خواستند حرفی بزنند با صدای بلندگریه جملات او قطع می شد و همه سرها پایین بود. آنان حاضر بودند هزاران بار تکه تکه شوند اما حاضر نبودند یک خار به پای آقامهدی فرمانده لشکرشان فرو رود.

محمدی افزوده است: با توجه به اتمام ماموریت بچه ها وگذشت بیشتر از بیست روز در بدترین شرایط جنگی و آب و هوایی از ماموریت گردان بچه ها شهید زین الدین را راضی کردند و مجددا به خط مقدم با روحیه وصف ناشدنی برگشتند. من همیشه در خلوت خودم به این ملاقات یک ساعته و میزان نفوذی که یک فرمانده ۲۴ ساله می تواند روی سربازان خود داشته باشد فکر کردم. ولی با دانش ظاهری مدیریت  عقلم به جایی نرسید که این حد از اطاعت پذیری از فرمانده چگونه می تواند اتفاق بیافتد و در تاریخ جنگ هیچ کشوری سابقه ندارد. اعتراف می کنم اکنون هم نتوانستم این نفوذ را با علوم ظاهری مدیریت و نوشته های کتابی و نتایج تحقیقات درک کنم.

وی ادامه داده است: باورم این است که یک انسان بر اثر خودسازی و تقوا می تواند به درجه ای از محبوبیت برسد که هزاران مرید و فدایی داشته باشد. شهید زین الدین با خودسازی و کسب تقوا و باور به ارزش ها و اطاعت محض از خداوند متعال و تسلیم در برابر او به این  جایگاه رسیده بود. به طوریکه سربازان او با همین باور و تسلیم محض در برابر فرامین او به افتخارات و فتوحات بزرگی رسیدند و این رشادت ها در تاریخ ماندگار شده است. شاید تعبیر مقام معظم رهبری از مدیریت جهادی منظور مدیریت انقلابی شهدای شاخصی همچون شهید زین الدین است که آنچنان در قلوب مومنین و سربازان خود رسوخ کرده بودکه با یک اشاره بدون چون و چرا حاضر به فدا شدن بودند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پایان افزوده است:به نظر می رسد مدیریت امروز کشور ایران اگر بخواهد با اقتدار در منطقه بماند و حرفی برای گفتن داشته باشد باید از این مکتب مدیریتی یعنی حکومت بر قلب ها نظیر شهید زین الدین پیروی کند و این به دست نمی آید مگر با خودسازی و عبور از منیت های ظاهری و کسب تقوای الهی. خوب است مدیران کشور ما که اکثرا این شرایط را درک کرده و از هم سنگران و همرزمان این شهدا هستند این فرهنگ مدیریت را در جامعه اسلامی رواج دهند و تمام تلاش خود را به کار گیرند و در سایه تبعیت محض از شهدا واحیای ارزش های دفاع مقدس برای سربلندی ایران اسلامی که حاصل خون هزاران شهید و جانباز است حرکت نمایند.

شهید مهدی زین‌الدین یکی از فرماندهان و نامداران دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به شمار می‌رود که با برخورداری از بینش عمیق سیاسی در خنثی کردن حرکت‌های انحرافی و ضدانقلابی گروهک‌های تروریستی نقش به سزایی داشت و در دوران دفاع مقدس با فرماندهی لشکر ۱۷ علی بن‌ابی طالب رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد.

سرانجام این سردار سرافراز اسلام در حالی که تنها ۲۵ سال داشت در ۲۷ آبان ۱۳۶۳ خورشیدی به همراه برادرش مجید زین الدین در مأموریتی که از کرمانشاه به طرف سردشت آذربایجان غربی درحرکت بود در منطقه تپه ساروین با گروهک های ضد انقلاب درگیر و به فیض شهادت نائل آمد.

درسی‌ویکم شهریورماه ۱۳۵۹ ارتش رژیم بعثی عراق تجاوز همه جانبه‌وگسترده‌ای را به‌میهن اسلامی آغاز کرد، از این رو همه ساله از ۳۱ شهریور تا هفتم مهرماه به‌عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده‌است./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha