کودکان تپل شیرین بالغین چاق و بیمار فردا هستند

تهران- ایرنا- عضو فدراسیون چاقی و متابولیک ایران گفت: میزان شیوع چاقی و اضافه وزن بین اطفال و نوجوانان در چند دهه گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. این یعنی کودکان چاق امروز، بعدها به احتمال زیاد، بالغ چاق می‌شوند.

دکتر پدرام طالبیان،  فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه اضافه وزن یعنی اینکه شاخص توده بدنی فرد بین ۲۵ تا ۳۰ و چاقی یعنی شاخص توده بدنی فرد بالای ۳۰ باشد، خاطرنشان کرد: با این تعریف باید بگوییم میزان اضافه وزن در دختران از ۶ به ۲۶ درصد و در پسران از ۳ به ۲۴ درصد و میزان شیوع چاقی هم از ۶ دهم درصد در دختران به ۹ درصد و در پسرها از ۲ دهم درصد به ۷ درصد رسیده است. 
فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی، متابولیک و چاقی درباره علت های چاقی کودکان توضیح داد: خوردن بیش از حد و الگوی غذایی ناسالم یکی از این دلایل است. در همین راستا بعضی از خانواده ها با بد دانستن لاغری کودک وی را به پرخوری و چاق شدن ترغیب می کنند. آنها خیال می کنند پرخوری باعث سلامت بیشتر و بهتر کودکشان است. 
وی ادامه داد: خوردن بیش از حد فست فود میزان دریافت کالری در کودکان را از حالت معمول افزایش می دهد. تماشای زیاد تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری و پلی استیشن و ایکس باکس و... باعث می شود بچه ها تمایلشان به مصرف تنقلات حین بازی افزایش پیدا کند. کودکان به خوردنی های ناسالمی از جمله چیپس و پفک و نوشابه روی می آورند. همچنین خواب نامنظم بچه ها باعث می شود آنها تا پاسی از شب بیدار مانده و برای سرگرم شدن به مصرف خوراکی های ناسالم روی بیاورند.
طالبیان اضافه کرد: از طرفی کم تحرکی و عدم حرکات ورزشی در کنار پرخوری به این مسئله دامن می زند. 
عضو فدراسیون چاقی و متابولیک ایران با اشاره به اینکه خود خانواده ها وقتی برنامه ورزشی نداشته یا کم تحرک باشند این مسئله روی کودکانشان نیز اثر می گذارد خاطرنشان کرد: به طور معمول خانواده های کم تحرک، کودکانشان هم تحرک کمی دارند. 
این فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی، متابولیک و چاقی تصریح کرد: علت دیگر چاقی اطفال عوامل ژنتیکی است. در واقع احتمال اینکه والدین چاق، فرزندی با درجاتی از اضافه وزن یا چاقی داشته باشند ۹۰ درصد است و اگر کودکی، پدر و مادر لاغری داشته باشد که شاخص توده بدنی شان نرمال یا پایین باشد، احتمال اینکه فرزند آنها چاق شود حدود ۱۰ درصد است. یعنی تا این حد عوامل ژنتیکی می تواند روی چاقی اطفال تاثیر بگذارد. 
طالبیان توضیح داد: اما در کنار عواملی از جمله تغذیه نامناسب، مسائل ژنتیکی و کم تحرکی ، مادر بارداری که در سه ماهه اول و دوم بارداری اش سوء تغذیه داشته باشد، این موضوع می تواند روی چاقی فرزندش پس از تولد اثر بگذارد و باعث پرخوری و چاقی پس از تولد در کودک شود. 
وی تاکید کرد: در نتیجه مهم است که مادران در دوران بارداری تغذیه مناسب و سالمی داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha