۷ مهر ۱۴۰۰، ۸:۵۶
کد خبرنگار: 2155
کد خبر: 84484406
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاروانسرای دهدشت در صورت تایید یونسکو ثبت جهانی می شود

یاسوج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه گفت: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در صورت تایید کارشناسان یونسکو ثبت جهانی خواهد شد.

مجید صفایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای ثبت جهانی کاروانسرا به زودی کارشناسان یونسکو برای مطالعه و ارزیابی ثبت این اثر بازدید خواهند داشت.

وی بیان کرد: با توجه به ثبت و مرمت این اثر پیش بینی می شود ثبت جهانی این اثر تاریخی مشکل خاصی نداشته باشد.

صفایی تصریح کرد: بافت تاریخی دهدشت دارای ظرفیت های زیادی است که با ثبت جهانی و رونق گردشگری روند توسعه شهرستان کهگیلویه شتاب بیشتری خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: علاوه بر مرمت و بازسازی کاروانسرای بافت تاریخی مسجد مورک نیز مرمت  و دو بنای تاریخی دیگر کاروانسرا برای توسعه به بخش خصوصی واگذار شد.

بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی در عصر صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بافت تاریخی بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در  شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha