ثبت جهانی بر پیشانی کاروانسرای تاریخی دهدشت

یاسوج - ایرنا - رئیس پایگاه ملی شهر تاریخی دهدشت کهگیلویه گفت: کاروانسرای به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه در بافت تاریخی و منحصربفرد بلادشاپور دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه به همراه ۵۳ کاروانسرای دیگر از ایران در میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

اسفندیار اباب یکشنبه شب با تایید این مطلب در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت بعد از بازدید کارشناسان یونسکو در سال ۱۴۰۰، عصر یکشنبه، ۲۶ شهریور(۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳)، در چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) در شهر ریاض عربستان به همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی در ایران ثبت جهانی شد.

وی بیان کرد: کارشناسان یونسکو در بازدید خود، کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت را با توجه به نقش و نگارهای تاریخی آن یکی از منحصر بفردترین بافت های تاریخی اعلام کردند.

اباب تصریح کرد: ثبت و مرمت این اثر با حضور کارشناسان خبره طی این سالها بصورت مستمر در دستور کار قرار داشت.

وی تصریح کرد: برای توسعه و رونق گردشگری منطقه، این بافت به بخش خصوصی واگذر شده و ثبت جهانی این اثر نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی و توسعه استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد دارد.

اباب افزود: علاوه بر مرمت و بازسازی کاروانسرای بافت تاریخی مسجد مورک نیز مرمت و دو بنای تاریخی دیگر کاروانسرا برای توسعه به بخش خصوصی واگذار شد.

وی تاکید کرد: هم اینک نمازهای جماعت در مسجد مورک برپا می شود و مردم برنامه های مختلف مذهبی در آن برگزار می کنند و همچنین محوطه سازی جلو مسجد به عنوان یک پارک محله ای نیز انجام و این پارک محله ای ساماندهی شده است.

اباب ابراز داشت: بازارچه بزرگی در این اثر تهیه خواهد شد و همچنان اقدامات ما برای احیا و ساماندهی این بافت بیش از پیش ادامه دارد.

بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند است.

بافت تاریخی بلادشاپور واقع در "دهدشت" مرکز شهرستان کهگیلویه از بناهای دوره صفوی است که وسعت آن از ۴۵ هکتار به ۳۷ هکتار رسیده است و در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی در عصر صفویان و تجارت با بنادر جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‌ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده ‌اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بافت تاریخی بلاد شاپور، میراثی تاریخی در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha