تنها ۶ شرکت فنی مکانیزاسیون کشاورزی در خراسان شمالی فعال است

بجنورد-ایرنا- رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ۷۷ درصد شرکت‌های فنی در حوزه مکانیزاسیون در این استان غیرفعال و تعطیل شده‌اند گفت: ۲۶ شرکت در این خطه در این راستا تشکیل شد که هم‌اینک تنها ۶ مرکز فعال است.

سیدمجید بهشتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی استان اشاره کرد و اظهار داشت: در خراسان شمالی باید بیشتر شرکت های فنی در حوزه مکانیزاسیون فعال باشند زیراکه برخی از ماشین آلات کشاورزی عملا بدون استفاده می ماند و کشاورزان عرصه های زیادی برای کشت و کار ندارند.

وی گفت: شرکت های فنی در حوزه مکانیزاسیون هم اینک در شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، فاروج و شیروان فعالیت دارند.

وی افزود: فعالیت شرکت های فنی در بخش ماشین آلات کشاورزی در استان ضروری است، اما متاسفانه به علت نبود ثبات قیمت ماشین آلات، اختلاف قیمت بین کارخانه با بازار، گرانی ابزار آلات مورد نیاز ماشین آلات باعث شده است که شرکت ها غیر فعال و تعطیل شوند.

بهشتی بر ضرورت فعالیت شرکت های فنی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: تمامی کشاورزان قادر به خرید تمامی ماشین آلات، ادوات و دنباله بند ها، دروگرها و تیلر ها نیستند و همچنین از نظر اقتصادی نیز صرفه نخواهد داشت. 

وی افزود: هم اینک اختلاف قیمت تراکتور در کارخانه و بازار باعث شده است که متقاضیانی زیادی برای این امر ثبت نام کنند که این موضوع باعث مشکلات در بحث سوخت بخش کشاورزی خواهد شد و بعضا موجب انحراف سوخت و حتی سوء استفاده خواهد شد.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بالا بودن نرخ تسهیلات برای خرید ماشین آلات بخش کشاورزی را نیز از دیگر مشکلات شرکت ها دانست و اظهار داشت: برخی از این مراکز به دلیل بالا بودن نرخ تسهیلات قادر به خرید انواع ماشین آلات مورد نیاز نیستند.

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد ماشین آلات بخش کشاورزی استان فرسوده است گفت: از سال ۹۲ خط اعتباری برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است که هرساله ماشین آلات جدید به این بخش افزوده می شود اما ناوگان فرسوده هیچ گاه خارج نشده است.

بهشتی هدر رفت محصولات و افزایش مصرف سوخت را از  معایب این دستگاه‌های فرسوده عنوان کرد و افزود: ماشین‌آلات فرسوده در زمین‌های کشاورزی موجب اتلاف محصولات می‌شود.

وی اظهار داشت: اما با وجود همه این تلاش ها هنوز ادوات کشاورزی فرسوده در سر زمین های کشاورزی وجود دارد  و هم اکنون ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی با عمر بالای ۲۰ سال از چرخه فعالیت خارج نشده اند، بخشی از سوخت به این دستگاه ها که کاربری مفیدی ندارند اختصاص می یابد.

وی تعداد کل ادوات خودگردان از جمله تراکتورها، کمباین، دروگر و تیلر های در سطح استان را  بیش از ۱۷ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: با احتساب سایر ادوات و دنباله بند ها ماشین آلات بخش کشاورزی در مجموع به ۸۰ هزار دستگاه می رسد.

استان خراسان شمالی  ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار از این مساحت را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد.

در مجموع افزون بر ۱۳ درصد از مساحت این استان را اراضی کشاورزی و ۸۷ درصد را غیر کشاورزی تشکیل می دهد و سالانه از این اراضی افزون بر ۲ میلیون تن محصولات زراعی و کشاورزی برداشت می شود که ارزش آن حدود یک میلیارد دلار برآورد می شود.
همچنین طبق آمار هم اکنون از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان خراسان شمالی ۴۴ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند که ۸۲ هزار نفر از این جمعیت را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می دهند.
حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha