۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84465087
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۷ درصد ناوگان بخش کشاورزی خراسان شمالی فرسوده است

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸
کد خبر: 84465087
۴۷ درصد ناوگان بخش کشاورزی خراسان شمالی فرسوده است

بجنورد-ایرنا- رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ۴۷ درصد ماشین آلات بخش کشاورزی استان فرسوده است گفت: باید طرح ویژه‌ای برای خارج کردن ماشین آلات فرسوده و اسقاط وجود داشته باشد.

سیدمجید بهشتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال ۹۲ خط اعتباری برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است که هرساله ماشین آلات جدید به این بخش افزوده می شود اما ناوگان فرسوده هیچ گاه خارج نشده است.

وی هدر رفت محصولات و افزایش مصرف سوخت را از  معایب این دستگاه‌های فرسوده عنوان کرد و افزود: ماشین‌آلات فرسوده در زمین‌های کشاورزی موجب اتلاف محصولات می‌شود.

بهشتی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم برای رشد مکانیزاسیون به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان تولید ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان برای خرید ماشین آلات پرداخت شد.

وی گفت: با این میزان تسهیلات افزون بر پنج هزار و ۵۰ دستگاه ماشین آلات شامل تراکتور، کمباین، دروگر و سایر ادوات کشاورزی به استان خراسان شمالی افزوده شد  که افزایش ضریب مکانیزاسیون از ۱.۳ اسب بخار در سال ۹۲ به ۱.۸ تا ۱.۹ اسب بخار در سال جاری شد.
وی اظهار داشت: اما با وجود همه این تلاش ها هنوز ادوات کشاورزی فرسوده در سر زمین های کشاورزی وجود دارد  و هم اکنون ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی با عمر بالای ۲۰ سال از چرخه فعالیت خارج نشده اند، بخشی از سوخت به این دستگاه ها که کاربری مفیدی ندارند اختصاص می یابد.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای خارج کردن این ماشین آلات شد و افزود: باید همچون ناوگان حمل و نقل عمومی انگیزه ای برای کشاورز و یا دارنده این دستگاه ها وجود داشته باشد تا آن ها راغب به جایگزینی دستگاه های فرسوده خود کنند.

وی تعداد کل ادوات خودگردان از جمله تراکتورها، کمباین، دروگر و تیلر های در سطح استان را  بیش از ۱۷ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: با احتساب سایر ادوات و دنباله بند ها ماشین آلات بخش کشاورزی در مجموع به ۸۰ هزار دستگاه می رسد.

وی به خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی استان اشاره کرد و افزود: در خراسان شمالی باید بیشتر شرکت های فنی در حوزه مکانیزاسیون فعال باشند زیراکه برخی از ماشین آلات کشاورزی عملا بدون استفاده می ماند و کشاورزان عرصه های زیادی برای کشت و کار ندارند.
استان خراسان شمالی  ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار از این مساحت را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد.

در مجموع افزون بر ۱۳ درصد از مساحت این استان را اراضی کشاورزی و ۸۷ درصد را غیر کشاورزی تشکیل می دهد و سالانه از این اراضی افزون بر ۲ میلیون تن محصولات زراعی و کشاورزی برداشت می شود که ارزش آن حدود یک میلیارد دلار برآورد می شود.
همچنین طبق آمار هم اکنون از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان خراسان شمالی ۴۴ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند که ۸۲ هزار نفر از این جمعیت را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می دهند.
حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha