صنعت گردشگری فرصت ویژه برای به‌سازی اجتماعی، رشد و رفاه مردم است

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: صنعت گردشگری اشتغال‌زا، ثروت‌آفرین و عامل اصلی برای رشد و توسعه و نیز فرصت ویژه برای به‌سازی اجتماعی و رشد و رفاه مردم است.

حمید ضرغام بروجنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، صنعت گردشگری را یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد در تجارت بین‌الملل دانست و اظهار داشت: صنعت گردشگری اشتغال‌زا، ثروت‌آفرین و عامل اصلی برای رشد و توسعه است و می‌تواند به عنوان وسیله‌ای قدرتمند برای تسهیل دسترسی و دستیابی به اهداف برنامه‌های پنج‌ساله توسعه ملی کشور در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: ایجاد و ترغیب روابط قوی‌تر میان کسب‌وکارهای گردشگری و ذی‌نفعان بخش عمومی و خصوصی، دانشگاه و مراکز آموزش عالی و ارائه تصویری شایسته از مشاغل گردشگری از ضرورت‌های این دوران است که گردشگری به دلیل ‌همه‌گیری کرونا با رکود مواجه شد، اما چشم‌اندازی روشن برای احیا و رونق مجدد آن در پساکرونا وجود دارد.

ضرغام با اشاره به تغییرات رفتاری و اجتماعی ناشی از شیوع کرونا و تاثیرات آن بر همه جوانب زندگی بشری تصریح کرد: اکنون زمان مناسبی است که صاحب‌نظران و پژوهشگران مقالات علمی درباره گردشگری در کرونا و پساکرونا بنویسند و به مدیران این صنعت از سیاست‌گذاران تا مجریان مشاوره دهند؛ از طرف دیگر با هدف احیای گردشگری با مقتضیات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، سیاست‌های توسعه و طراحی دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه دانشگاه‌ها باید بازبینی و بازطراحی شود. همچنین می‌توان برگزاری کلاس‌های آنلاین با موضوع نوآوری گردشگری با هدف ظرفیت‌سازی مواجهه با چالش‌های محلی، ملی و جهانی و ایجاد ابتکار عمل برای بهره‌وری از استعدادهای درخشان در گروه‌های دانش آموخته بخش گردشگری را در نظر گرفت.

برنامه آموزشی بخش گردشگری و میهمان‌نوازی کشور باید متناسب با تحولات فناوری، با گرایش‌های نوین میهمان‌نوازی و گردشگری جهان تطبیق داده شود؛ همچنین از طریق تعامل با استادان، دانشجویان و دانشگاه‌های داخلی و خارجی و ترویج انتقال تجارب و فناوری، توان و تخصص حرفه‌ای و شخصیتی نیروی کار بخش گردشگری تقویت شود، همچنین باید همه این موارد برای تدوین سیاست‌ها و تعیین راهبردها و راه‌کارها، در قالب سمینارها و هم‌اندیشی‌های سراسری با حضور همه ذی نفعان صنعت گردشگری مطرح و بررسی شود».

صنعت گردشگری فرصت ویژه برای به‌سازی اجتماعی، رشد و رفاه مردم است

«گردشگری و رشد فراگیر» مستلزم گسترش فرصت‌های مشارکت است

ضرغام با اشاره به تقارن روز جهانی گردشگری امسال با آیین اربعین حسینی اظهار داشت: آیین باشکوه اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) که با راه‌پیمایی زائران گاهی چند ۱۰ کیلومتری به سوی کربلا در عراق همراه است نمادی از تجلی آیین‌های فرهنگی و دینی مشترک میان ملت‌هاست که موجی از زائر را به سوی خود جذب می‌کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بعد از ۱۰ سال از تصویب اساسنامه تاسیس در سازمان ملل متحد در روز ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) سال ۱۹۸۰ این روز را به عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری کرد. بنابر اطلاعات این سازمان، در ۲۷ سپتامبر، فصل گردشگری در نیم‌کره شمالی زمین به پایان می‌رسد و سفر و گردشگری در نیم‌کره جنوبی آغاز می‌شود، کشور ایران هم در نیمکره شمالی قرار دارد.

بنیان‌گذار رشته مدیریت جهانگردی در دانشگاه، خاطر نشان کرد: سازمان ملل متحد با این نگاه که گردشگری یک فعالیت ماهیتاً فرهنگی است روز جهانی گردشگری را با هدف افزایش آگاهی مردم در مورد نقش گردشگری و جلب توجه تصمیم‌گیران به اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیط‌زیستی چشم‌گیر آن بر همه ابعاد زندگی مردم در تقویم جهانی ثبت کرده است.

روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ با شعار «گردشگری برای رشد فراگیر» به بهبود زندگی بدون تبعیض اشاره می‌کند. رشد فراگیر،  مستلزم گسترش فرصت های مشارکت است که می‌تواند شامل مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی مولد و نیز بیان جهت‌گیری روند رشد باشد.

او یادآور شد: از آنجا که صنعت گردشگری فرصت منحصر به فردی برای تقویت گفت‌وگو جهت به‌سازی اجتماعی و رشد و رفاه مردم است؛ روز جهانی گردشگری فرصتی است تا طیف گسترده‌ای از ذی‌نفعان گردشگری بررسی و کشف کنند که چگونه می‌توانند با شروع مجدد گردشگری پس از پایان همه‌گیری کرونا فراگیرتر عمل کنند و بهترین شیوه‌ها و دستاوردها را به اشتراک بگذارند؛ پژوهشگران و اندیشمندان دانشگاهی در کنار فعالان این بخش، سهم برجسته‌ای از این گفت‌وگو را دارند و باید به چالش‌های پیش رو پاسخ دهند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

صنعت گردشگری فرصت ویژه برای به‌سازی اجتماعی، رشد و رفاه مردم است

گردشگری مبنایی مستحکم برای توسعه، رفاه، صلح و حفظ محیط‌ زیست

ضرغام بیان کرد: سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ برای توسعه پایدار، رفاه،صلح، حفظ محیط‌زیست و همکاری نسل‌های آینده جوامع بشری ۱۷ هدف را مصوب کرد و از کشورهای عضو خواست برنامه‌های ملی خود را برای تحقق این اهداف تا سال ۲۰۳۰ جهت‌دهی کنند. گردشگری از ظرفیت لازم برای تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار هزاره برخودار است. بسیاری از صاحب‌نظران گردشگری را به عنوان ستونی استوار برای این اهداف شناخته‌اند. علاوه بر این، برمبنای دومین دستور کار توسعه پایدار و اهداف توسعه قرن: «هیچکس را پشت سر نگذارید» جامعه دانشگاهیان وظیفه دارد اطمینان حاصل کند با بازگشت رشد، عملاً زندگی همه انسان‌ها بهبود می‌یابد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رفع فقر و ناداری، ترویج برابری جنسیتی، اشتغال مناسب، رشد اقتصادی، کاهش نابرابری‌ها از مهمترین تاکیدات این اهداف ۱۷ گانه است که با یکدیگر وابسته هستند. موفقیت در یکی موجب می شود مسائل مربوط به دیگری هم سامان پیدا کند. البته هر مقصد گردشگری برای رسیدن به اهداف و موفقیت نیازمند رفتار اجتماعی و مدنی مردم در جامعه محلی مقصد، محیط امن و سالم و رونق و شفافیت اقتصاد است.

صنعت گردشگری فرصت ویژه برای به‌سازی اجتماعی، رشد و رفاه مردم است

هوشمندسازی و رشد رقابتی گردشگری اولویت سازمان جهانی گردشگری

ضرغام با اشاره به پنج اولویتی که سازمان جهانی گردشگری در سند چشم‌انداز مدیریت خود که به کشورها توصیه کرده است، افزود: اولویت اول هوشمندسازی گردشگری است که کشورها باید متناسب با دستاوردهای به‌روز تکنولوژی و جریان سریع و تکاملی تحولات دیجیتالی، نوآوری داشته باشند؛ اولویت دوم رشد رقابتی گرشگری است که دولت‌ها باید در دستور کار خود قرار دهند و به کمک سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، عملیاتی‌سازی رقابت‌پذیری را پیگیری کنند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اولویت سوم ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر گردشگری است که با توسعه آموزش، مهارت‌آموزی و خلق مشاغل متناسب با خدمات نوین مورد انتظار مصرف‌کننده و گردشگران میسر می شود؛ سازمان جهانی گردشگری در اولویت چهارم بر ایجاد انعطاف‌پذیری و تسهیل گردشگری تاکید کرده است تا امکان سفرهای ایمن و بدون خطر برای اقشار مختلف مردم فراهم شود؛ حفاظت از میراث ملی را اولویت پنجم توصیه کرده است که ضمن ارتقای وفاق ملی، رفاه همگانی، پایداری اجتماعی و محیط زیستی را به همراه خواهد داشت.

ضرغام به نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در توسعه گردشگری و تحقق شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ «گردشگری برای رشد فراگیر» اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان برای مشارکت در برنامه‌ریزی و مدیریت دوران رونق گردشگری پساکرونا باید بسیار فعال عمل کنند، جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری بگذارند، برای طراحی دوره‌های آموزشی مشاوره بدهند درباره موضوعات مختلف با یکدیگر و سایر ذی نفعان صنعت گردشگری تبادل نظر کنند.

در کشور ما نقش گردشگری برای ایجاد شغل اغلب کم ارزش تلقی شده است؛ در حالی که گردشگری منبع اصلی اشتغال برای بسیاری کشورهای در حال توسعه بوده است. به علاوه، مشاغل گردشگری غالباً دارای اثر تکاثری هستند. به استناد آمار سازمان جهانی گردشگری هر یک شغل در این بخش می‌تواند یک و نیم شغل اضافی یا غیرمستقیم در اقتصادهای مرتبط با گردشگری ایجاد ‌کند. بنابراین، سیاست‌های جدیدی لازم است تا از این قابلیت و ظرفیت گردشگری برای ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر، به ویژه برای زنان و جوانان، بهره‌گیری از پیشرفت‌های مداوم در فن آوری، و رفع ناهماهنگی فعلی بین مهارت های مورد نیاز کارفرمایان گردشگری با آنچه آموزش داده می‌شود، استفاده شود.

صنعت گردشگری فرصت ویژه برای به‌سازی اجتماعی، رشد و رفاه مردم است

کارکنان آموزش دیده، اولین و آخرین حلقه موفقیت گردشگری

ضرغام تاکید کرد: باید با همکاری و مشارکت مجامع علمی، پژوهشی و دانشگاهی دوره‌های مدیریت مقصد پایدار،حاکمیت توسعه محلی، طراحی راهبردهای تبلیغات، گردشگری و تنوع اقتصادی محلی، گردشگری و تحولات دیجیتالی به عنوان دوره های ضروری و مناسب برای دوران پساکرونا طراحی و اجرا شود، البته این دوره‌ها بنا به مقتصیات محلی مقصد گردشگری می تواند متفاوت و خاص باشد.

به اعتقاد او «جلب توجه نهادهایی که برنامه‌های آموزشی را سازمان دهی یا مدیریت‌ می‌کنند به وارد کردن مولفه گردشگری در برنامه‌های آموزشی و استفاده از فرصت‌های موجود در مقصدها برای دستیابی به اهداف آموزشی یک ضرورت است، زیرا تردیدی نیست که کیفیت کلی در بخش میهمان نوازی و گردشگری بستگی به سطح آگاهی و توسعه حرفه ای، یعنی سطح کلی آموزش کارکنان شاغل دارد. توسعه با کیفیت و پایدار گردشگری مستلزم یک سیاست ملی کارآمد در زمینه آموزش و توسعه حرفه ای است. زیرا کارکنان آموزش دیده اولین و آخرین حلقه در زنجیره رقابت‌پذیری و موفقیت گردشگری است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برای برنامه‌ریزی دوران گردشگری پساکرونا، تشخیص و تامین نیازهای فعلی صنعت گردشگری و تعیین چارچوب‌ها و سیاست‌های ایجاد اشتغال باید در وزارت گردشکری، کارگروه‌های فعال و قدرتمند تشکیل شود؛ در این کارگروه‌ها همه ذی‌نفعان صنعت گردشگری اعم از تصمیم‌گیران بخش دولتی و خصوصی، شرکت‌های پیش رو و دانش بنیان و سازمان‌های مردم نهاد باید حضوری فعال داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha