تولید دستگاه"الکتروانسفالوگراف اکتیو" برای ثبت سیگنال های مغزی در کشور

تهران- ایرنا- محققان یک شرکت دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی موفق به طراحی و ساخت دستگاه" الکتروانسفالوگراف اکتیو" ۳۲ تا ۱۲۸ کاناله برای ثبت سیگنال های مغزی شدند.

به  گزارش روز چهارشنبه از ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، "محمد صالح خواجه حسینی" مسوول یک تیم تحقیق و توسعه تجهیزات فنی درباره ویژگی های این دستگاه گفت: این ابزار در بین نمونه تجهیزات ثبت سیگنال های مغزی دارای کمترین حساسیت به نویزهای حرکتی و محیطی است و با توجه به ماهیت این تجهیزات، تقویت و فیلتر سیگنال مغزی بلافاصله از روی پوست سر صورت می پذیرد.

وی گفت: سنجش امپدانس پوست روی هر الکترود بصورت مستقل حین ثبت و بی وقفه انجام می پذیرد و برای سهولت استفاده یک نشانگر ال ای دی روی هر الکترود به صورت رنگی امپدانس پوست را نمایش می دهد. به علاوه الکترودهای یکپارچه و قابل تنظیم، کلاه پارچه ای قابل شستشو و ضد حساسیت، زمان آماده سازی بیمار برای ثبت نوار مغزی را به کمتر از پنج دقیقه می رساند.

این محقق با بیان اینکه پدیدار شدن پتانسیل های وابسته به رویداد(ERP) با کمترین تعداد محرک به دلیل نویز بسیار پایین از دیگر ویژگی های این دستگاه است، افزود: این ابزار تمامی استاندارهای پزشکی وزارت بهداشت، گواهینامه ISO۱۳۴۸۵ و تاییدیه شرکت دانش بنیان را دریافت کرده است.

خواجه حسینی طراحی و ساخت و بومی سازی بسیاری از تجهیزات و ابزارهای فنی مورد نیاز محققان و متخصصان در حوزه علوم شناختی را گامی مثبت برای تامین نیازهای داخلی و کمک به امر توسعه و پیشرفت دانش عنوان کرد و یادآور شد: تولید و بومی سازی بسیاری از ابزارها و سیستم های تخصصی در این حوزه به معنای واقعی بی نیاز از واردات است و نشان دهنده توانمندی و تخصص در داخل کشور است.

وی با تمجید از نقش ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در امر رشد و توسعه تولیدات و تجهیزات تخصصی در حوزه علوم شناختی افزود: ستاد توسعه علوم شناختی در جهت رشد و ارتقاء فعالیت های حوزه علوم شناختی در کشور از پیشگامان این دانش محسوب می شود و با حمایت های گسترده این ستاد از شرکت های فن آور و دانش بنیان و پژوهشگران و محققان، بسیاری از تجهیزات و دستگاهی فنی و تخصصی مورد نیاز مراکز درمانی، تحقیقاتی و تخصصی در کشور طراحی، ساخته و بومی سازی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha